onsdag, maj 06, 2009

2005 Domaine de la Janasse Tradition


Domaine de la Janasse är en relativt stor familjegendom i Courthézon, i norra delen av appellationen Châteauneuf-du-Pape inte långt från Autoroute du Soleil. 1973, när Aimé Sabon ärvde sin fars marker, tog han steget att börja buteljera själv - samma självständighetsförklaring som Julien Barrot inledde för sex-sju år sedan. Under decenniernas gång har vingårdarnas areal vuxit från 15 till 55 hektar, och man producerar vin på alla kvalitetsnivåer, från billig Côtes-du-Rhône rosé till toppcuvéen Vieilles Vignes. Nuförtiden drivs gården av syskonparet Christophe och Isabelle - båda utbildade oenologer - men pappa är fortfarande i gång och jobbar på traktorn. Sympatiskt, det hela...

Cuvée Tradition består av 80% grenache, 10% syrah och 10% mourvèdre från ett flertal olika lägen. Druvorna avstjälkas till 80% och macererar under 15 till 18 dagar med daglig pigeage. Uppfostran skedde till 80% i stora foudres och till resterande 20% i barriques, varav en tredjedel var nya. Av detta vin producerar gården 15 000-18 000 buteljer årligen.

2005 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Tradition har en mörk, varmt blåröd färg som inte är riktigt så intensiv som nollsexans. Doften är inte heller lika vidöppen och utåtriktad men ger ändå gott om associationer: som till grillat kött, garrigue, orientalisk kryddlåda, läder, mörka körsbär, körsbärslikör - och en hyfsat framträdande karaktär av fat i form av en uppsjö av rostade toner, kokos, gräddkola, bittermandel och mandelmassa. En första antydan till portliknande mognadsutveckling och begynnande blomtoner går att ana i slutet av glas och flaska - om man koncentrerar sig.

I munnen får vi en rik, len och mycket god smak med mörk chokladkänsla i tanninerna, sötmogen frukt och tydliga, smått plumpa drag av körsbärslikör. De vidunderligt rena fruktaromerna från 2006 Janasse Tradition visar sig inte riktigt, kanske är vinet på väg in i en mellanfas? Snarare tänker vi på likörtonerna som i och för sig är goda men kräver viss noggrannhet med vinets temperering (14,5%). Vi får också en känsla av att doften snarare sluter sig än öppnar sig. Med smaken är det dock tvärtom, den blir bara mer behaglig med luft, även om det inte alls "händer" på samma sätt som med nollsexan. Tanninstrukturen lovar dock gott för lagring. En vag känsla av ekfat är det sista som minglar kvar i gommen.

En liten besvikelse jämfört med förväntningarna på årgången, alltså. Ändå är detta ett vin som i huvudsak är lätt att gilla och vilja lägga undan för framtiden. Vi har starkt på känn att vinet har mycket mer att ge i en utvecklad version, om tre år eller tio. Helhetsintrycket påminner för övrigt en del om vårt minne av 2005 Domaine la Monardière Vacqueyras Vieilles Vignes. (91)

ps. Fler frestelser från Janasse här och här.

pps. Den tyska importören Gute Weine har betydligt bättre priser än svenska Vinalliansen.

2005 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Tradition (Isabelle et Christophe Sabon, Courthézon, Vaucluse)

7 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej FV!

Jag läste posten först efter att jag själv hade renskrivit och gjort mitt inlägg idag. Trots att det inte är samma vin så känner jag igen de beskrivningar ni gör för er 2005a. Grundstommen känns ungefär lika om jag ska försöka föreställa mig det ni beskriver. Just mandelmassa och likörkänslan är på något lustigt vis intimt förknippat med Janasses viner. De har något mer exotiskt över sig jämfört med många av distriktets andra viner. Kanske lite sötare.

2006an verkade ju klart trevlig när jag läser er beskrivning. Den årgången är nog lite underskattad.

Jag kommer inte fram till Gute Weine när jag försöker men jag får prova igen imorgon. Har ni handlat där? I så fall – fungerade det bra?

Ha det gott!

/ MV

Finare Vinare sa...

Nollsexan var utan tvekan det bättre vinet. En procent extra alkohol (enligt etiketten) gav en större upplevelse av kropp men vinet hade ändå en fräschare helhetskänsla och bättre bett.

Gute Weine är en seriös firma i centrala Bremen med 12 år i branschen. Heiner Lobenberg frontar på ett kunnigt och personligt sätt, och man får omedelbart respons på sina mailfrågor. Det fungerar utmärkt att handla därifrån - betalning med banktransfer till Bremische Volksbank och snabb leverans via DHL. Nackdelen är att frakten till Sverige är relativt dyr i förhållande till vissa konkurrenter - ca €50/18 fl (möjligen går det att argumentera sig till ett bättre pris nere vid sundet). Det kompenseras av att priserna oftast är hyfsat rimliga. Förresten, det kan vara bra att veta att alla nollsjuor från Janasse börjar levereras inom de närmaste två veckorna ;-)

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Okej, tack för informationen. Jag ska följa upp spåret. Beträffande Janasse så tänkte jag handla på plats men lastutrymmet är ju begränsat så det kan vara bra med alternativa sätt att få tag i vinerna.

Jag kollade just priserna för de dyrare cuvéerna (€ 30-60) och de är okej. Ungefär 10 till 15 Euro högre än på plats vad jag kan se. De billigare skiljer ungefär €5. Får väl anses rimligt.

Trevlig helg!

Anonym sa...

Hej Fina Vinare,

Har köpt från Gute Weine tre gånger tidigare, med min fjärde leverans på gång denna vecka (rejält med CdP och CrD från Domaine de Janasse och Clo du Caillou 2007 samt ett par lådor Leitz & Christmann Riesling). De första gångerna vill de ha förskottsbetalning mot faktura via banköverföring (Eurobetalning utan avgift från banken) helt utan problem. Köper man 72 - 120 flaskor med leverans till adress i Köpenhamn går frakten endast på € 1.40 - € 1.00 per flaska!
/Johan

Finare Vinare sa...

Ett utmärkt tips inför sommaren, Johan! Alltså kan man beställa med leverans till valfri vinhandel i Köpenhamn, och sen åka över och hämta...

Anonym sa...

Hej igen,

Att beställa till en vinhandlare går nog också bra om man har goda kontakter med någon man också köper direkt ifrån så att det finns ett incitament. Jag har tidigare läst att ni tidvis håller till i Skåne och köper vin i Danmark.

I mitt fall är det ännu enklare, jag beställer bara med leverans i mitt namn till vårt systerkontor i Köpenhamn, och jag känner andra som beställer med leverans till vänner eller släkt.

Poängen med Köpenhamn/Danmark är att fraktkostnaden alltid är väsentligen lägre dit ofta mindre än hälften till en tredjedel, och det gäller alla leverantörer i Tyskland [Superiore, C&D Wein, Vinoteque etc] inte bara från Gute Weine - dessutom slipper man risken och/eller kostnaden/bekymret för att betala den Svenska vinskatten.

Bästa hälsningar

Johan

Finare Vinare sa...

Jo, vi far iväg till Falsterbo redan den 15e juni. Förresten, vem har Janasse i Danmark?

Med lite backspegel och mer erfarenhet av Janasse 06 vs. 05 tror vi nog ändå mer på nollfemman på lite sikt. 2006 är mer givande nu, lite större och öppnare, med farintoner i en mjuk, mustig helhet. Pick 'em young!!