torsdag, maj 21, 2009

Tusen!


Bemärkelsedagar har aldrig varit vår starka sida, särskilt inte våra egna. Och attans, nu har vi ju missat en igen! I slutet av april passerade vi nämligen en symbolisk gräns utan att ens märka det - till fyrsiffrigt, ett tusen (1 000) inlägg. Nästan precis ett om dagen i de tre år bloggen funnits, alltså. Det blir ganska många nedslag när man summerar alltihop. Ganska många viner också. Och så mycket pengar sen! Men avskrivningstiden på uppdruckna flaskor är kort - enligt Bloggvärde.se är värdet på hela surven inte mer än 58 550 kr. Hur de nu bär sig åt för att räkna ut det...

Tusen är också ungefär det antal sidträffar Finare Vinare kan ha en hyfsad dag. En blogg kan ju sägas vara både dagbok och flaskpost - vi måste erkänna att det är extra kul när man får reda på att flaskan kommit fram. Roligt också med de nya möten som uppstår på grund av bloggen. Därför vill vi passa på att särskilt tacka alla er som tagit sig tid att kommentera (i den ordning vi hört av er, vi ber om ursäkt ifall vi missat någon):

Holger Berg/Mina Viner, Irene P, Kenneth Wennerqvist, Frankofilen/Rasteau, Fredrik/Tavastgatan, Henrik, Maharishi Yogi M/Maharishis Vinfunderingar, Mats Carlsson, Harald, Hanna, Kristina/Vinrankan, Ruso, Foppa, Johan/Swedish, Mikael, Pelle Bill/AboutGreatWines, Magnus & Annica/Drucket, Leo, Pia, Meritokraten, Mattias, Ingrid/Tonårspuckot, Johan/Drucket, Pawel, Esping/Billigt Vin, Magnus Reuterdahl/Aqua Vitae, Fredrik Nordström, Konjären, Anders/Drucket, Johan/Gladivin, Anders Wennerstrand/Nettare e Gioia, Lotta i Bryssel, Ulf, Lars i Göteborg, Thomas/Drucket, Ekmonstret, Dan S, E.D, Johan P Mat & Vin, Rickard, Fredric, Totte/Vinbaren, Lasse W/Löttingebloggen, Peblin/Bon Logg, Monsieur Bordeaux, Claes, Hanna Ruter, Daniel, Laffen, Vintresserad, Per & Britt/BKWine, Ursby, Tomas, Rs, Vincent, Håkan, Vinamatören, Kristian Lissvall, Gunnar Westling/Barolobrevet, Anders Källberg, Goofy, The Pint, Vinosapien, ASi, Rasmus, Krasse, Xzenolf, Mattis/Tian, Björn, MMM-Vin, Rhônarna-Andreas, H, Karl Sverkersson, JJS/Pimplaren, Johanna, Gleves, Oskar, Peter, Ezra/Korkdragaren, Fredrik/Kayaker, Libanesen, Sebastian/Dekantera Mera, Jeremy Parzen/Do Bianchi, Billy Swan, Rhônarna-Micke, LasCases, Daniel N, Joakim, Per Warfvinge, JW, Mikael/Frommen, Vinmannen, Dansk i 08, Ulrik/Box Experience, Patrik Riese/Puttes Vinspalt, Mike, Charlie, Hannah, Charlotta på Reisen, Chris, Gurhan, Tricolor, Vinös, Jocke C, Niklas Jörgensen/Mise en Bouteille, Peter Persson, Jens i DK, Mina Vinare, Carlsson, Vintokig Skövdebo/Munskänk, Peer/Göteborgs Amatörönologer, Biffen, Vård & Vin, Mikael Sevä/MSVin, (A:), Mikael/Team Helldén, Calle, Pegge, Arvid Rosengren/Korkat, Fredrik, Peter, Gabriel Enning/Bristly, Anders i Skurup, Rolf/Dotdkay, ThomasLa, Alfred Malmros/Bonne Guerre, Martin W, Pär/Brödbakslogg, Joe OZ, Vinogram, Per, Vinarskalle, Jakob/Yatzy, Göteborgare, Niklas, Mårten & Sara, Alf Tumble/Tracks and bottles, Nick Shay, Christian Cederroth, J, Krasse, Kinna/Kinnas mat, Kalle Kula/Vingruppen, Lavazza, Winepunker, Fredrik/Who Cut The Cheeze, Lars-Erik Paulsson, Calle S, Maria, Yxskaftet, Birk/Birk om Vin, Stefano Forni, Fröken Dill, Mr J/Goda Vinare, Ulrica, TF, Michel/Cafe Rotsunda, Mats L, Micke J, Pia, Gustav K, AÖ, Marc, Sofi, Staffan Svedberg, Paul, Johan, Jos, Juohan, J/Ripjakt, Malin, Erik F, Jim/Bananer i Skinkrock, Ler, Daniel N, Håkan K, Vinprovarna, Matage, Morfar Per, Gunnar, Jonas, Red Scream/Red Scream and Riesling, Stekarn, The Wall, Lelle Boy/Umevin, Gunnar N, Igor Arvidsson/UNT, Raul e Joel Carvalho/do Nariz a Boca, Anders, Sofia/FridaSofia, Linda/Lindas Vinblogg, Erik/Göteborgs Amatörönologer, Mr O/Goda Vinare, Vinner inte/Vinner inte på lagring, Ted, Janne S, Krug/FineWines, Michael, Guran i Vinkällaren, Johlie, Anna - och alla ni som heter Anonym, förstås.

Tack! Allra flest kommentarer har genererats av Årsbästalistan 2008 (73), därnäst 2005 Leon Barral Faugères (70). Titeln som trägnaste kommentator genom åren bör nog delas broderligt mellan Henrik och Frankofilen...

Vinet, då? NV Egly-Ouriet Tradition Grand Cru är en fyllig champagne från Montagne de Reims-byarna Ambonnay, Bouzy och Verzenay. 75% pinot noir och resten chardonnay, alltihop jäst i barriques. Vinet har fått tre år på jästfällningen, ovanligt långt för nonvintage och minimikravet för vintage. Färgen är ovanligt rik - guldfärgad med nyanser åt kopparhållet. Det första vi möts av är röda äpplen, nästan otäckt realistiska. De doftar ack så gott och materialiserar sig nästan som anden ur flaskan. Sedan drar vinet på rejält med smicker i form av smörkola, skirat smör och McDonalds äppelpaj. Valnötsskal och valnötsolja är också en association vi gillar skarpt. Smaken är stor och strukturerad med stadig pinotfrukt, skaltoner och fin grapebitterhet. Ungtuff, ihärdig mousse och härligt stimulerande syror som bär ut ordentligt i slutet. Vi får Selossevibbar. Kalasbra, helt enkelt!



NV Egly-Ouriet Grand Cru Tradition (Ambonnay, Champagne)

31 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej FV!

Först får man be att Gratulera och sedan måste jag ge er en stor eloge för enorm idoghet och engagemang. Imponerande.

Vilken koll ni har - att kunna lista alla som kommenterat är duktigt med tanke på antalet besökare och kommentarer. Det där med värdet på bloggen var ju också kul. Tänk vad mycket gott vin man får för de pengarna…

Även om vi nog inte alltid delar smakpreferenser så är det med stort nöje jag läser era inlägg.

Däremot noterade jag skillnaden på era intryck av Zinfandelprovningen gentemot övriga bloggar och även om jag inte var med känns det som om era intryck ligger väldigt nära mina värderingar just för de vinerna.

Fortsatt lycka till och en dag kanske våra Bandolviner får mötas ; )

Bästa hälsningar!

/ MV

Finare Vinare sa...

Tack, MV! Med dina kvalificerade inlägg är du snart ikapp när det gäller idoghet, inte minst i antal nedslag räknat...;-)

Vin är ju en smaksak - i alla möjliga bemärkelser. Vissa smaker delar man, andra inte. Men vi försöker alltid att hitta ett sammanhang för att förstå vinet som det var menat.

En producent som du propagerat för är Janasse och deras stil funkade ju väldigt bra också i våra munnar, medan vi än så länge haft svårare att begripa oss på Clos Saint Jean. Vi får väl poppa en 2006 Deus ex Machina, kanske vi fattar mer då...

Helt klart är det också något särskilt med Ridges viner som vi faller för. Det kan ju inte bara handla om inslaget av carignane eftersom Lytton Springs endast har 4%. Det är balans och drickvänlighet hela vägen - sköna viner att dricka för sig själv medan de yngre Seghesio ropade högljutt efter grillat kött.

Säg bara till när du vill bli av med de där otäcka bandolerna ;-)

Niklas Jörgensen sa...

Imponerande! Mot nästa tusental!

Henrik sa...

Plånboken och garderoberna protesterar mot det här, men jag tackar ändå ...
Utan er, och ett antal grannbloggare, hade mitt vinintresse knappast utvecklats som det gjort. Man kan inte dela smak i allt, men ett antal viner som ni gjort mig nyfikna på har bjudit på stora upplevelser och därmed fortsätter jag att vara väldigt nyfiken på det ni druckit och skrivit om.
Så, jag bugar mig och hänger garanterat med mot nästa tusental.

Red Scream sa...

Grattis till de 1000! :-) Det är alltid lika roligt att läsa era inlägg och varje gång blir jag dessutom djupt imponerad av er förmåga att fånga och beskriva vinets själ. Sedan håller jag helt med Henrik - så värst bra för plånboken är det inte, men men! :-)

johan p sa...

Ettusen inlägg är naturligtvis fantastiskt men mest imponerad är jag av frekvensen. Snittet på ett välskrivet inlägg om dagen är fascinerande. Ni är väl värda att ha tusen läsare om dagen – varje dag. Grattis och keep it up!

Mr J sa...

Stort grattis! Ni får 99 Parkerpoäng för bloggen. Den sista poängen håller jag inne med för att motivera till 1000 nya inlägg.

Anonym sa...

Som man säger: Grande!

Jag önskar er en digital skål!

/Martin W

E sa...

Stort grattis! En milstolpe i svensk vinjournalistik.
/Erik

Vintresserad sa...

Jag säger som jag brukar, "Keep up the good work" och "Hörnini, Skål!"

Frankofilen sa...

Stort grattis, och inte minst tack! Ni skriver i en helt egen division, vinbloggosfärens motsvarighet till Usain Bolt. Och samtidigt så ödmjuka, generösa och genuint trevliga. Skål för nästa tusental!

Ulrik sa...

Jag kan bara säga keep up the good work!

Inspirerande, lärorikt och ger mig uppslag på nya saker jag inte provat tidigare. Är inte säker på att min arbetsgivare uppskattar ditt höga tempo av kvalitativa poster, men lyssna inte på det.!

Birk sa...

ja, vad säger man: hatten av! och dags att ge ut en bok av alla inlägg?

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Mitt problem är att startsträckan är så lång. Det tar emot länge innan jag börjar skriva men sedan går det av bara farten – som terapi. Glömmer ofta att tänka på om någon orkar plöja igenom hela texten men förhoppningsvis är det så.

Uppriktigt så är jag imponerad över just er förmåga att idogt publicera läsvärda och genomtänkta inlägg varje dag. Det är ganska imponerande att ha den disciplinen. Precis som Johan P skriver så är frekvensen på era inlägg i en klass för sig.

Smaken är ju olika och det har vi varit igenom förut. Just att uppskatta vinet som det var menat är en viktig egenskap och lär man sig bara vad man tycker om och kan förmedla det så är mycket vunnet. Att läsaren kan identifiera sig med preferenserna är nog det viktigaste av allt. Då ökar ju värdet av det man läser dramatiskt.

Kul att Janasse gick hem. Det är nog en producent vars stil går hem hos många vindrickare. Både de med konservativ smak och de med lite mer modernistisk läggning. Jag gillar deras viner väldigt mycket och lite lustigt är att när jag tänker efter finns det lite gemensamma nämnare med just Ridge. Visst är de på sätt och vis väsensskiljda men just att lyckas förena det yppiga, sötfruktiga med elegans och klassiska drag är något jag tycker de bägge lyckas med.

Clos Saint Jean är kanske en annan historia men jag tror faktiskt att just 2006 DeM skulle passa er. Mycket Mourvedre och ganska ruffa drag. Visst är det sötfruktigt och lite ”amerikaniserade drag” över stilen med portvins stuk men om man står ut med det så finns det massor i doften och även smaken som är väldigt typiska och klassiska för distriktet.

Beträffande Bandolerna så finns det bara två flaskor kvar. Sparar dem i hopp om mirakel.

Ha det fortsatt bra!

/ MV

Anonym sa...

Tack för en utmärkt vinblogg.

Jag har bara druckit Egly-Ouriet en gång och ser att mycket kommer igen i min beskrivning, även om den givetvis var mer kortfattad och inte lika initierad. Jag skrev något om att den hade en speciell doft som jag förknippade med att den legat på jästen längre en brukligt. Är det en korrekt gissning?


Lavazza

Winepunker sa...

Kul med det inflytande ni börjar få, dessutom att andra (främst Frankofilen & Nettare) börjar få 'traction' också. Med lite koordinering kanske vi tillsammans kan tippa bort den sura gamla vinpressen från sin oförtjänta pidestal.
Med hopp om fortsatt samarbete säger jag "rock on"!!

Gabriel sa...

Grattis!

JW sa...

Grattis!

Dennis sa...

Det är något fint det ni håller på med. Fortsätt så!

Ruso sa...

Grattis till de tusen! Även om jag inte kommenterar så ofta, så följer jag er idogt. Jag är inte så hemma i Piemonte och Rhone , där ni ofta befinner er, men det är ändå läsvärt. Det har lockat till många inköp.
Finare Vinare är alltid dagens första blogg som öppnas. Nästan alltid är det något nytt inlägg att läsa. Fantastiskt!

Per W sa...

Sort GRATTIS - inte bara till er utan också till alla oss som dagligen läser dig/er fantastiska blog. Min snittnotering på 140 unika läsare per dag känns plötsligt futtig.

Egly-Ouriet var utan tvivel toppnumret på Champagnedagen i april (ja, den genomfördes även i avlägsna Skåne) med Bolly som stark utmanare. E-O förjänar verkligen sina *** av LRVF.

The Wall sa...

Grattis, och håll det goda arbetet uppe!

/W

Anonym sa...

Får man ställa sig i gratulationskön? Tack för läsning, diskussioner och delade flaskor, men när jag öppnar nåt kul i veckan blir det skål för de kommande tusen.

//anders

Vinarskalle sa...

Grattis!

Och tack för intressant, underhållande och intresseväckande läsning. Gång efter gång efter gång.

Jag firar era framgångar med några glas Tignanello 2003.

konjären sa...

Att läsa era inlägg är alltid lika lärorikt och inspirerande - och dessutom trösterikt när man åter genomlider en torrlagd beredskapsvecka! Sköt om er!

/ Konjären

Vinös sa...

Tack för all härlig läsning och grattis till 1000! Ni har välförtjänt blivit en institution i den svenska vinvärlden!

Marten sa...

Grattis F&V!

Och tusen (!) tack for alla harliga inlagg. Ser verkligen fram emot fortsattningen!

Marten

Vinosapien sa...

Ett sent, men STORT, grattis från en nyss hemkommen bleking.

Det ni gjort för vinintresset i vårt land går inte att sätta ord på!!

Kayaker sa...

Grattis och tack för en mycket läsvärd blogg!
Jag ser fram emot fler alster och djupa hål i plånboken... ;-)

Tavastgatan sa...

Fantastiskt!

Har inte sett denna post förrän nu. Det är en beundransvärd mängd vintyckande och vinfortbildning. Och ert tempo bara ökar - hoppas ni inte går in i väggen. Vi behöver er!

Noterar att jag tydligen var tidigt ute med några stapplande kommentarer och intressant att mer än hälften går att länka till!

Regniga sommarhälsningar från Mariaberget!

Anonym sa...

En sen gratulation, hade helt missat detta inlägg - men det är sådant som händer. Som vissa nadra skrivit 1000 inlägg är imponerande, än mer imponerande är den fina kvaliteten i dessa. jag ser fram emot minst 1000 till.

Mvh

Magnus Reuterdahl