måndag, maj 25, 2009

2005 Georg Breuer Berg Rottland


Jetzt ist Spargelzeit! Absolut, visst är det så - nu vill vi ha sparris en masse och panerad plattfisk, stekt i gåsflott (vi steker det mesta i gåsflott). Salt, citron och olivolja räcker som smaksättning. Det är dags för en uppdaterad titt på vår favoritrheingau från 2005. Varenda gång sedan start, åtta hittills, har Rottland varit outstanding - ikväll kan vara den bästa hittills.

2005 Georg Breuer Berg Rottland Riesling är omedelbart öppen i doften med kopiösa mängder av mineraler, örter som salvia och ananasmynta, små kittlande honungstoner och solmogen frukt av vit persika, apelsin, men mest dominant av allt - färskskuren ananas. Doften känns mer utvecklad än någonsin tidigare, men hittills utan att vi noterar någon petroleum.

I munnen är vinet perfekt dimensionerat för mat, lagom slankt och fantastiskt syrligt. Mogen nollfemfrukt tampas i en våghalsig balansövning med ett syrafokus som tycks utskuret med laserteknk, i ett matematiskt uttryck av tysk Präzision - och längden är därmed, inte oväntat, suverän! Här säger det verkligen zzing i smaklökarna och de ljusa cymbalerna ringer minutlångt med vågor av fräsande ananasaromer och ett rejält grepp. Smaken vill bara inte släppa taget! En sista våg av mineraler svalkar och läskar i slutet.

Detta är bra nära definitionen av vår perfekta matriesling, vi är tokigt glada att vi köpte många. Av de kommande nollsjuorna är vi extra nyfikna på den här. Betyget blir som senaste gången, men ännu mer etablerat (92+).

2005 Rüdesheimer Berg Rottland Riesling (Georg Breuer, Rüdesheim am Rhein, Rhengau)

16 kommentarer:

Henrik sa...

Hmm, bara 92 poäng? Tycker det låter som minst 93 :-)
Kul för er, jag sätter på mig haklappen innan jag loggar ur och lämnar jobbet.

Finare Vinare sa...

Nafsar på 93, om ett år kanske den är där...

Vi ses snart, Henrik! Glöm inte att ta av haklappen innan du går och lägger dig...

Red Scream sa...

Härligt! Det blir nog några Rottland den 1 juni också. Förhoppningsvis!

Nick Shay sa...

Berg Rottland är ok. Drack 03:an för två år sedan och den var nästan bra. Däremot var jag inte så impad av Rautentahl Nonnenberg från samma år, som kändes obalanserad och där syran kom som ett trist efterskick medan frukten var närmast obefintlig. Kan vara så att jag drack den för ung. Ligger och håller på en Berg Schlossberg 2001. Någon som provat denna nyligen? Bör man vänta? Annars känns det lite som att Breuer hade sin topp med årgångarna kring 2001. Kombinationen av framgången och Bernard Breuers död gynnade nog inte firman. Vertikalprovande Schlossberg på plats. Och vi kan väl säga att 2003:an (svåra varma året!) inte riktigt var i paritet med de föregående vinerna.

På Rheingau-temat: drack Weils Gräfenberg EG 2002 för två månader sedan. Och den var inte så kul som jag hade hoppats på. Misstänker att den behövde något år till för att komma till sin rätt. Varken bra syra, eller skiffer och aprikoser. Mest varmt och jolmigt a la Kampta Riesling. Och så vill jag inte ha min Riesling.

Gnäller jag mycket? Jag har bra vinupplevelser ibland (hade en sådan i helgen!). Men dessa är sällsynta.

Anonym sa...

Nik! Säger man A så får man säga B! Vilken upplevelse?

/Martin

Finare Vinare sa...

Vi hoppade helt över nolltreorna - förutom Terra Montosa som gav en tropiskt övermogen, färdig- utvecklad frukt direkt vid inköpet. Annars har vi följt Breuer sedan 2000, även på plats i Rüdesheim ett par gånger med en del vertikalt. 2000 var en snabbmognande årgång som vi tycker bör vara uppdrucken nu (vi tog den sista Schlossberg i höstas och sista Nonnenberg året innan). 2001 och 2004 är kanonbra, slanka och eleganta med supersyror, bör hålla långe än. 2002 strama och bra med viss petroleumton, särskilt Nonnenberg. 2003 tropiska, bör nog vara uppdruckna nu. 2005 känns generellt väldigt lyckade tycker vi med fin balans mellan mogen frukt, mineraler och syror (Rottland är vår favorit som sagt). 2006 stod för en fin Roseneck men en hård, oförsonlig Rottland - annars ett lite tveksamt år med bitterhet och kärvhet - men 2007 då? Vem har smakat - inte vi i alla fall...

Förresten, Breuers Spätburgunder "Rouge" vore kul att kunna köpa i Sverige (ca €9 på plats).

Vilken var den bra upplevelsen?

Nick Shay sa...

http://www.mypicx.com/05262009/Vinupplevelse/

Ni får gissa vilken flaska som var vinupplevelsen. Det står 1995 på etiketten. Tackar vännerna (citationstecken!) på Regeringsgatan. Jag gick in med ett ganska öppet mandat till killen: rött, Europa, 200 kronor give or take 50 kronor, kommer att ätas till en ryggbiff (Willy Ohlsson, vilket jag naturligtvis inte nämnde - även om det säkert finns sådana idioter också). Mycket stön och gnäll och rådet blev en Fonterutoli. Och nyhetshyllan gapade sorgligt tom. Ska man behöva beställningssortimentet, tre veckors framförhållning och en god relation till de anställda? Ja, då tror jag att det är bäst att avveckla hela monopolet. Eller vänta, jag förordar en snabb avveckling!

Jag blev så förbanad att jag gick hem och rotade bland guldklimparna i källaren som jag annars hellre tittar på än dricker. Stod mellan en Massara 2001 från Verduno (ett FANTASTISKT vin, en favorit bland traditonalisterna i Piemonte), en Kirwan från 1996 och Polizianos Vino Nobile från 2001. Tror jag valde rätt. Min Lynch var perfekt mogen. Skolboks-Paulliac med ruffigt temperament som mognat till diskreta cedertoner, svartavinbärsblad och perfekta ektoner. 95 av 100, om vi skall använda den förhatliga skalan.

Red Scream sa...

Förresten, gåsflott, var köper man det? Kajsa Warg?

Vintresserad sa...

Provade 2007 Roseneck och Nonnenberg med VinUnic för en liten tid sedan. Båda var mycket lovande, men priserna har åkt lite väl högt tycker nog jag... Terra Montosa tar VinUnic endast hem som privatimport, vilket är lite synd, 3-4 flaskor hade suttit fint.

Mårten sa...

Vinintresserad,

Jag skulle gärna ta ett par flaskor på en eventuell privatimport. Skulle vi kanske kunna samla ihop ett gäng och dela? Finns det fler intresserade?

MMM sa...

Jag har aldrig provat någon av Breuers bättre viner - och det beror nog mest på att jag oftast är väldigt kallsinning till deras instegsmodeller. Sauvage 2007 får kanske passera som knappt prisvärt - 2006:an var det inte. Breuers halvtorra QbA "Charm" är rent vedervärdig oavsett årgång. Jag tappar liksom sugen på att prova mej högre upp - men detta var en lovande recension minst sagt - och visst borde jag ge det en chans.

Nu använde jag ordet prisvärt - och det är svårt att undvika. Det konstanta "fyndet" Sauvage för 115 kr - eller Egon Müllers QbA för en femtiolapp till? Men det är en helt annan diskussion (som inte har med detta vinet att göra).

Finare Vinare sa...

Sauvage var bättre förr, tycker vi, under perioden 1999-2005, särskilt innan frånfället. Därför blir det sällan som vi ses, numera....

Sen att Breuers viner generellt är (för) dyra, det är en annan sak. Firman har en hög svansföring, på alla plan (hotellet, restaurangen, butiken, grafiken).

Gåsflott får vi massor av när vi lagar gås (eller anka). Men det finns ju att köpa förstås, hos Lulles till exempel.

2007 Terra Montosa privat låter klockrent. Mejla oss gärna, Mårten & Vintresserad...

Mårten sa...

Vintresserad - maila F&V så kan de vidarebefordra till mig, de har min mailadress.

Nick Shay sa...

Minns jag rätt om den första Sauvagen var just 01:an? Bättre lansering än så kan man knappast tänka sig. Sedan har de bara blivit sämre och sämre. Håller med om att svansföringen är oroande hög. Jämför med t.ex. Schäfers eller Kellers strävsamma harvande. Jag tror jag betalade 280 för 01:an, nu kostar 07:an nästan det dubbla. Depreciering och inflation inräknat så är det fortfarande en realprishöjning på 35 procent eller så. Vet inte hur mycket som ligger på producenten respektive importören. Tyvärr så funkar det väl att hålla den prisnivån på torr mat-Riesling. Lite intressant när Keller, Emrich Schönleber, Dönnhoff och annan fantastiskt halvtorr Riesling reas ut en gång om året för 150 kronor flaskan. Att svensken är besatt i torra viner – ja, det är en liten välsignelse med mer smak än plånbok.

Har någon tips på bra Alsace-Riesling runt 200 kronor tar jag förresten tacksamt emot tips. Gillade Black i mitten av 90-talet. Och Cuvee Fredrick Emile. Men har nog inte köpt något därifrån på denna sidan av 00-talet.

ASi sa...

Jag har aldrig blivit riktigt imponerad av Breuers viner, det är alltid lite för mycket smak av stjälk för min smak, jag föredrar mer aromatiska drycker som de från Leitz eller Christmann.

Sedan har jag aldrig förstått varför man skall lagra tyska viner länge, bland det bästa med dem är ju att de är intensivast och godast just när päronsodan är utvädrad, så drick upp alla från 04 och 05 nu!

Vintresserad sa...

F&V - you've got mail. // Vintresserad / P.D