söndag, maj 20, 2007

Domaine Zind-Humbrecht Zind Z004


Zzind! Det är äntligen dags att ta fram storsläggan och slå på hyllningsklockan igen. En av världens bästa vinmakare visar att man kan odla vilka jäkla druvor man vill - om man har stor terroir. Och det har man, för här har de oheliga chardonnay- , auxerrois- och pinot blancdruvorna vuxit i (håll i er): Clos Windsbuhl. Doften är läckert jästig (lite champagnelikt), kryddig, smått örtbitter med grön sparris och skönt stålig. Zzing! Vilka otroligt läckra, fräsiga och ståliga syror (toppat av en aning kolsyre-sprits) vi blir bortskämda med när vi smakar det väl kylt. Den intensiva smaken genljuder av citron och lime medan stålet ringer kvar i en lång eftersmak. Detta fantastiska terroirvin får oss att gå igång totalt, det är lika gott, friskt och smakrikt som den yppersta riesling eller fin champagne (fast utan en massa onödiga bubblor ;) Huka er borta i Reims om mannen börjar göra crémant som smakar på detta vis. Priset är löjligt. Berätta inte för någon att du har läst det här, utan gå bara diskret iväg och köp redan imorgon.

Zind Z004 (Domaine Zind-Humbrecht, Turckheim, Alsace)

16 kommentarer:

wheatgerm sa...

ahhhhhhhhhhh

Frankofilen sa...

En flaska jag hade tänkt strunta i och istället göra plats och spara pengar inför junisläppet, men det gick ju inte efter denna aptitretande post. Låter ju onekligen som något helt i min smak. Läste att detta var första gången enbart frukt från Clos Windsbuhl användes - bättre än vanligt med andra ord. Ni som har provat - över vilken period tänker ni dricka era?

Finare Vinare sa...

Vi tror att vinet är rätt långlivat, minst 7-8 år.
Å andra sidan är det helt oemotståndligt nu...
Svaret får bli: tills flaskorna tar slut !

Finare Vinare sa...

Hallå där, finare, du skulle ju inte skvallra om just detta vin...
Nåväl; enjoy everyone!

Hälsningar
din bättre hälft,
vinare

Anonym sa...

Jag är rätt belåten just nu.
Först korkade jag upp en Cave de Turckheim Brand Riesling 2002 och sedan fick jag SMS från bolaget - tre flaskor Zind står och väntar på mig på hos min lokala bolagist. Flaskorna som stått i Göteborg nån vecka har fått ett bättre hem.
Men, Cave de Turckheim, tydligen ett kooperativ på samma marker där Zind-Humbrecht också gör en Brand Riesling, var spektakulär. Petroleum, skiffer, blodgrape, en sauternes-lik färg, syror att svimma för och allt i total balans.
Må bolaget få in fler årgångar.

Finare Vinare sa...

Aj, vi missade helt den där 2002 Brand Riesling som släpptes för ett år sedan. Men vi provade nyligen deras basriesling från 2004 och den var inte dum. Vi hade gladeligen smakat ditt vin...

Anonym sa...

Kommer det fler årgångar Brand Riesling hänger jag på låset. 149 pix för ett sådant vin är fantastiskt.
Det enda jag ångrar, som vanligt, är att jag inte köpte fler...

Finare Vinare sa...

Vi måste ha fått tunnelseende på Domaine Marcel Deiss vid det släppet...och vi ångrar också att vi inte köpte fler ;-)

Filmfrommen sa...

Nu såg jag att Zind 2004 kommit till beställningssortimentet för 149 kr. bara å köpa på sig!

Finare Vinare sa...

Tack Mikael, härligt att höra! Vi har väl alla korkat upp ett par flaskor sen vi köpte dem. Lika goda varje gång. Det finns alltid nya aspekter att upptäcka i detta fräsiga vin...

Anonym sa...

Vinet finns nu åter på marknaden i beställningssortimentet. Varunummer 82170 pris 149 kr
mvh Pelle
AboutGreatWines.com

Finare Vinare sa...

Hej Pelle, tack för din info! Zind Z004 kan man inte ha för mycket av. Vi passade på att läsa nr 1 av About Great Wines Professional Edition. Som vi förstår det ersätter den tidningen Dina Viner? Eller är den ett komplement? Den är verkligen fullmatad med ett stort antal provade viner. Vi sätter dock frågetecken inför de hårdformaterade provningsanteckningarna. Det blir helt enkelt lite för träigt att läsa samma form om och om igen, bara adjektiven skiftar. Mer variation tack! Jfr John Livingstone-Learmonths spirituella språkliga form, ständigt i rörelse, som en tennispelare i världsklass...

Anonym sa...

Glad surprise! Satt och ögnade igenom SB:s nya katalog, tittade i BS på Alsace och hittade ovan nämnda Brand Riesling från Cave de Turckheim. Ska fortfarande vara 2002 (verkar så enligt importören Nigab också) och kostar fortfarande 149 pix. Min beställning är inlagd ...

Finare Vinare sa...

Vi beställde också, direkt när vi fick ditt tips. Tack!

Anonym sa...

Efter alla tips jag fått från er, efter all glädje jag haft av era fantastiska skriverier, så lovar jag, nöjet är helt på min sida.

Finare Vinare sa...

Delad glädje är dubbel glädje och tips kan man inte få för många av. Snart korkar vi upp 2002 Brand Riesling!