fredag, maj 04, 2007

2005 Schlumberger Riesling Grand Cru Saering


Det var lite drygt ett år sedan vi drack årgång 2001 av det här vinet. Inte helt oväntat var den versionen mer utvecklad än den här. Schlumbergers 2005 Saering har en rätt knuten doft med mandel, blodapelsin och grape. Smaken är ung och hyggligt god, med lite breda, inte helt precisa syror. I slutet kommer lite bitterhet.

Efter ett par dagar i öppnad flaska har det hänt en hel del positivt: doftens frukt är mer uttalad, med betoning på mogen ananas och persika. En riktigt söt nos! Syrorna är klart mjuka. Sammanfattningsvis är detta en snäll grand cru utan riktig klass men med en del charm ikväll. Ett par snäpp enklare än till exempel Léon Beyers Les Ecaillers. Lagra ett tag eller lufta riktigt länge.

2005 Riesling Grand Cru Saering (Domaines Schlumberger, Guebwiller, Haut-Rhin, Alsace)

2 kommentarer:

Syrah sa...

Jag har ett par flaskor av 2001:an kvar i källaren, som jag tänkte ta av snart. Ett riktigt gott vin. Jag gillar även deras Riesling Les Princes Abbés. Jag drack 2003:an för ett år sedan och det var gott. Den flaska jag har kvar tänkte jag låta ligga ett tag till.

Finare Vinare sa...

Minnet är att 2001an var lite bättre än 2005an. Mer mineraler och stiligare syror om vi minns rätt.
2003 Prince Abbés var vi inte lika imponerade av då.
Kommer inte ihåg, hade det varma året gett tropisk frukt och avrundade syror?