fredag, maj 04, 2007

2000 Prunotto Barolo


Prunottos barolo bjuder på en doft av vanilj, mandelmassa och bittermandel, kryddnejlika och lite grusdamm. Smaken ger rund, fyllig, lite plump frukt som av plommon och torkad frukt, aningen eldig med åtstramande avslutning. Vinet är gott, men vi saknar det där riktiga stinget i syrorna, elegansen och de skimrande övertoner av rosor och örter som en fin version av barolo kan ge. Bra, men inte mitt i prick för oss. Till pappardelle ai ragù.

2000 Barolo (Prunotto, Alba, Piemonte)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ville bara tacka för en utomordentligt bra sida. Svårt att veta vart jag ska placera mitt inlägg då ni verkar dricka direkt ur min vinkällare (måste kolla vart jag har lagt nyckeln). Kul med så likartad smak! Ha det bäst! Johan

Finare Vinare sa...

Hej på dig Johan!
Äntligen är det avslöjat var vi hämtar våra viner. Vi lämnar tillbaka nyckelknippan vid tillfälle. Vill du låna vår? Det finns 600 mer än hyfsade flaskor du kan plocka av när du vill...