tisdag, maj 15, 2007

1999 Château Lagrezette


Detta vin är vår senaste förtjusning. Hur ofta erbjuds egentligen moget franskt vin till anständigt pris? Har man inte möjlighet att lagra är det verkligen läge att kolla det här vinet. Vi tvekar en sekund att haussa eftersom vi vill ha fler - men vi ska ju inte köpa alla 52 flaskorna på Passagen. Och vi vill inte missunna läsaren att uppleva essensen av djur tappat på flaska...

Stor uttrycksfull doft av järn, blod, inälvor, päls, koskit, rostbiff och slutligen en klockren lammstek med rosmarin och timjan. Därtill lakrits och mörk frukt. Låter det osmakligt? Tvärtom, även vegetarianer kan med prova med gott samvete. Den järntonade smaken är avrundat god ikväll, mittsmaken måttligt koncentrerad, och vinet har några fina år framför sig.

76% malbec, 22% merlot, 2% tannat. Från sluttningar med grus och kalkjord. Lagrat nästan två år på ny ek. Rikligt med fällning i flaskan, så glöm inte att dekantera.

1999 Château Lagrezette (Cahors, Sud-Ouest)

3 kommentarer:

Magnus sa...

Vinet låter spännande, men jag ser på Cellartracker.com att vinet luktar "fecals" (avföring)? Jag tror att "cow manure" eller möjligtvis "cow dung" skulle skrämma bort färre presumtiva köpare av vinet.

Men jag är inte rädd, jag ska prova :-)

Finare Vinare sa...

Utmärkt förslag, vi vill inte skrämmas.
Men det ÄR ett extremt animaliskt vin!

Anonym sa...

Jag drack 2003 igår med ett svagt minne av 1999. Jorden och järnet finns kvar med komplettering av kruttanniner och övermogna jordgubbar. Jag märkte att vinet nästa stängde sig under kvällen trots dekantering och att tanninerna mot slutet tog överhand över frukten så jag låter nog resterande 5 flaskor vila ett tag till.
Jag provade La Grezette för första gången i Paris på en vinmässa och jag kommer ihåg att jag föll för vinet men namnet föll i glömska. Extra kul blir det då att återfinna det i Sverige. Stort tack för det.