tisdag, oktober 30, 2007

2004 Château Phélan-Ségur


Vi tar det här vinet till den fina lammsadeln med tjock fettkappa och rostade grönsaker. 2004 Château Phélan-Ségur ser direkt lite mörkare ut än föregående vin, och doften har också relativt mörkare drag: mer av lakrits, salmiak, tobak och svarta vinbär. Smaken har stramare tanniner, något lägre syror, lite fylligare och fetare, mer lakritstonad kropp. Den ljusa charmen från d'Armailhac ersätts av en lite robustare, matvänlig stil med tydligare fatkaraktär, och mer av rejäl intensitet. Vinerna är inte alls så snarlika som vi uppfattade dem sist. Det ena handlar om slankare charm och elegans - det andra om robustare kraft och intensitet. Precis som sig bör från Saint-Estèphe, och extra poäng för kraft ikväll! Båda vinerna är faktiskt mycket användbara redan nu, även om det bästa kommer längre fram i tiden.

2004 Château Phélan-Ségur, Saint-Estèphe Cru Bourgeois (Xavier Gardinier et Fils, Saint-Estèphe, Bordeaux),

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va jag vill byta liv med er! Så mycket fina viner, så mycket god mat, så mycket tid på det bästa som finns, alla dagar i veckan....

Bitter småbarnsförälder:-) Min tid kommer...

Tack dock för en klockren blogg, mitt småbarns-nattliga nöje.

Finare Vinare sa...

Gudarna ska veta att vi varit exakt där du är. Efter ett halvår med koliknätter är inte bordeauxprimörerna det första man funderar på, om man ens klarar av att fundera. Fast vi har för oss att barnvagnen ibland rullade till den dåförtiden toppsorterade butiken i Söderhallarna och rullade hem märkbart tyngre ;-)
Håll ut, snart lär sig barnen sova hela natten. Då ser man ljuset i tunneln...

Unknown sa...

Å en så underbar skriftväxling. Med min 2 1/2 åring och en liten två månaders är jag med i varenda stavelse. (Nå jag slapp kolik den här gången, gud så skönt) Men jag tänker precis så, min tid kommer, dååå!

Frankofilen sa...

Johan,
ta det lugnt, även om du slapp koliken heter det inte tremånaderskolik för ingenting, kan debutera fram till 3-6 månaders ålder... ;-)

Även om mina barn för tillfället fattat att det är skönt att sova på nätterna så lägger ju hela småbarnstillvaron viss sordin på vinlusten. Det känns som att hela livet bara består av fix och markservice, tvätt, läggning, kvällsmat, rutiner, treårstrots, "kan själv", slagsmål om samma leksak, dagislämnning, stressa till jobbet, göra 100% av arbetet på 80& av tiden när man väl är där, stressa hem från jobbet, dagishämt, leta rena kläder på morgnarna...ja ni vet.

Å andra sidan är det värt det...som när sonen med ett stort smil tog sina första steg i förrgår...

Så även jag vill tacka för alla vinupplevelser by proxy.

MVH
Frankofilen, ITB (In the Blöjbytarsväng)

Finare Vinare sa...

Prata inte om att leta maka par av barnstrumpor på morgonen. Men 100% av arbetet på 80% av tiden är en färdighet man har stor nytta av senare. På så sätt får man, inte minst, tid över att köa utanför systembolaget titt som tätt. Hur lång blir kön imorgon, tro? Ett antal inhyrda DRC-köare sitter väl på plats redan när tuppen gal?

Frankofilen sa...

En glad nyhet är att man behandlar DRC som primörerna, alla flaskor finns i depån. En nyhet dock: inga ordrar får läggas före 10.05. Det kommer alltså att bli ett millisekundslotteri. Bra idé tycker jag, och man slipper säkert en del snabba klippare i kön på Regeringsgatan för störst chans att få några flaskor har man knappast i röran där misstänker jag. Själv tror jag inte jag har möjlighet att köa, men hoppas ni inte har köpt alla Graillot före lunch. Det verkar finns drygt 500 flaskor.

Finare Vinare sa...

Vad skönt, då kanske det inte blir så hysteriskt imorgon... men en snabb sökning ger vid handen att whiskynördarna kommer ha sina skäl att flockas, som vanligt.