söndag, oktober 28, 2007

2005 Georg Breuer Berg Rottland Riesling


Fredagens röda fullträff från toscana får oss att redan nu börja fundera över de bästa vita viner vi druckit i år (trots att novembersläppet bjuder på flera tänkbara kandidater, inte minst från Weingut Wegeler). Kvällens vin är i alla fall ett som redan nu har sin toppfemplats kassaskåpssäkrad. Vi köpte lyckligtvis många nog att fylla kassaskåpet också! De andra då? 1996 Graacher Himmelreich (Joh. Jos. Prüm), 2005 Würzburger Stein (Juliusspital), 2000 Berg Schlossberg (Georg Breuer), 2004 Riesling Herrenweg de Turckheim (Zind-Humbrecht). Som synes är det bara en enda druva som göre sig besvär...


Riesling från rheingau är imponerande i sin allsidighet, först och främst är det så himla gott innan mat, till småplock av charkuterier. Sedan kliver vinet raskt in i rollen som ypperligt matvin till äggpasta med scampi. 2005 Rottland har en fantastisk renhet, som en sprittande och soldränkt fjällbäck med kristallklart vatten. Doftens mogna citrustoner, utrustade med laserriktat precisionsfokus, får assistans av svårt salivframkallande mineraler och charmanta, diskret blommiga, mandeltonade drag. Smaken är absolut strålande, med perfekt syra och intensiv, sötmogen frukt utan restsötma - greppar obönhörligt tag i tungan med massor av små grapebittra hullingar (ungefär som lilliputtarna gör med Gulliver) och släpper inte taget på en ganska lång stund. Det klingar i minuter... och finns det en anstrykning till hetta i såsen, är det frågan om vinet släpper taget, över huvud taget!

2005 Berg Rottland Riesling (Georg Breuer, Rüdesheim, Rheingau)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har inte druckit denna Rottland och lär inte få göra det heller eftersom jag sov när den fanns på SB.
Jag får dock ett tröstpris - Kloster Eberbachs Rottland från 2000 för 194:- i beställningssortimentet.
Flaskorna kom hem i dag, så jag har inte hunnit smaka, men den här posten gör mig ruggigt sugen. Jag hoppas att det finns några grapebittra hullingar kvar bland den petroluem jag misstänker finns.
Och, jo, det här är ett tips, såvitt jag förstår finns KE Rottland kvar i BS.