tisdag, juni 19, 2007

1999 Castello di Fonterutoli


Du sökte ett vin, du fann ett trä, du är besviken... Vi är inne i en plågsam fas med omvärdering av våra en gång så älskade chiantiviner. Just nu behöver vi en uppenbarelse av gudomligt slag för att lägga undan fler toppviner från chianti classico. Till ost provar vi detta mogna exempel. Doften har stall, mineraler, örter, blommor, torkade och sura körsbär och en aning portvinslika inslag. Men över alltsammans ligger doft och smak av - eketrä.

Smaken är förstås rund, mogen, intensiv. Och träig. Det är helt enkelt inte särskilt kul med vin som smakar trä. Vi är ambivalenta till vidare lagring som lösning på problemet, eftersom resten av vinet börjar bli så pass färdigt. Men vi har inte mycket att välja på, vi lagrar och hoppas på det bästa. "Disappointed?" (quote sommelier Mario Moroni om nittiosjuorna). När det gäller integration av ny ek ligger bordeaux hästlängder före.

ps. 97an vi öppnade först var korkad...suck. Den får bli rödvinssås eller nåt. TCA försvinner som tur är vid matlagning.

1999 Castello di Fonterutoli Chianti Classico (Mazzei in Fonterutoli, Castellina in Chianti, Toscana)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ingen stor erfarenhet av att lagra Chianti från t ex 1997 och 1999, däremot har jag haft lyckliga upplevelser av Brunello di Montalcino av nämnda årgångar. BdM lagras ofta längre på fat vilket väl rimligen borde göra dem ännu träigare - men det är inte min upplevelse. Första gången jag drack en BdM -97 var 2002 och då tyckte jag att den var närmast ogenomtränglig av de tuffa tanninerna. Två år senare började det likna något.
Drack så sent som för en månad sedan en BdM Castelgiocondo från 1997 som var superb. Mjuka tanniner, hög smak av (torkade) plommon, lite tobak, lite örter, bra syra och allt väl integrerat. Luftade den på rekommendation av enotecan i Florens bara en halvtimme, dekanterade inte utan slogg upp i glasen fem-tio minuter före maten serverades - perfekt.
Jag har ett par Chianti från 2001, bl a ett par Castello di Fonterutoli, som jag har tänkt sitta på något år eller två till, men nu börjar jag tänka om.

Finare Vinare sa...

Instämmer helt om brunello. Där blir vi extra glada om blommor finns med i doften. Vi ska nog precisera oss lite, detta gäller chianti classico i största allmänhet, och Fonterutoli i särskild synnerhet. Vi har lagrat ett tiotal olika riservor från 1997 och några från 1999, det brukar sluta i stallet, ibland blir det gott, i värsta fall blir det coca-cola.
Var det 1997 Castelgiocondo Riserva Ripe al Convento du drack? Den har vi lagt undan några av, förväntningarna är rätt höga ;-) BTW, med luftade, menar du då öppnade flaskan ?
Vi tror att du ska vänta med dina 2001. 1997 Castello di Fonterutoli tycker vi hade en särskilt jolmig och oinspirerad fas i mitten av lagringen, men kom ut riktigt fint nu i mitten av maj.

Anonym sa...

Nej, så lyckligt som Riserva Ripe var det inte, utan den "vanliga", €37 på en enoteca i Florens. Vi hälsade på vänner i Florens och skulle köpa några roliga viner till hemmamiddagar och Castegiocondo 97 blev en av dem, Ghaia della Furba 2000 (god som synden) en annan, BDM Il Poggione 1999 (ung men ändå tillgänglig och där hittade man blommorna ni vill ha).
Och jo, jag öppnade bara flaskan, än en gång på rekommendation av enoteca-innehavaren. Han menade att det fanns en viss risk att dekantering och för lång luftning skulle få vinet att rasa ihop. Med tanke på att jag njutningsfyllt sippade på det sista halvglaset långt senare hade det knappast varit något problem med luftningen.
Såg när jag kom hem och skulle se vad det var för vin jag köpt (jag gick bara på rekommedationer från mannen i enotecan) såg jag att WS gav den 96p - vad fick Riservan undrar man?
Riservan skulle jag gärna dricka - också.

Finare Vinare sa...

Vi får inte skriva alla superlativer i den copyrightade recensionen, men den börjar: "Unbelievable Brunello" och slutar "a sleeping giant". WS 98/100. Om du var nöjd med ditt vin så hoppas vi bli det med vårt ;-)
Vi är helt överens om Ghiaie della Furba. 1997 var en grymt bra cabernet till grillat kött för sådär fem år sedan. Vi har en kvar. Och en kartong 2000 som vi inte börjat på. Smakade en sipp i samband med inköpet. God som synden som sagt, men för ung.

Anonym sa...

Låter fantastiskt att TCA skulle försvinna vid matlagning, kan det verkligen stämma?!

Även om själva TCA'n försvinner så har den ju oftast dödat all frukt i vinet, hur blir då resultatet när man lagar tex. en sås av vinet?

Om resultatet är tillfredställande får man i vart fall någon användning av vinet än att hälla ut det i vasken vilket man brukar få göra.

Finare Vinare sa...

Det bästa beviset är den underbara rödvinssås vi gjorde på 97an. Och vi har gjort det många gånger förr. Det händer ju en del med vinet (och frukten) när man kokar ner en rödvinssås... så prova själv! Vi brukar ibland frysa eländet först.

Anonym sa...

Det ska jag verkligen prova! Tack för tipset.