torsdag, augusti 28, 2008
2006 Fontanafredda Langhe Nebbiolo
Ni har väl sett annonserna i pressen, med den randiga flaskan? Stora bokstäver: Mini-Barolo! Alltså tronpretendent till ett av världens mest berömda viner - a king of wines, a wine of kings. Sparsam vardagshandlande svensk ska alltså tänka: här får jag kanske lite mindre av allt, men ändå en bra skvätt av den ädla karaktären - och gör dessutom ett klipp på köpet! När vi smakar nya årgången av Fontanafreddas variant kan vi inte låta bli att tänka att associationen till piemontes finaste är vilseledande marknadsföring...
2006 Fontanafredda Langhe Nebbiolo har en ljusare blåröd färg. Doften är aptitretande och ungbärig med körsbär, lingon, örter och anis. Smaken är lingonbärig, kärv och en aning kärnbitter med en gnutta muskot i avslutningen. Syrorna är mest kartiga och tanninerna små och inte nämnvärt sträva.
Årgång 2006 är mindre utvecklad än 2005 var när den släpptes. Där hittade vi mer av kryddig, komplex nebbiolokaraktär. Det här leder istället tankarna till ung och ogin pinot noir från något missgynnat läge. Det är funktionellt till köttfärssåsen men har inget att göra med barolo as we know it. Ett par års utveckling måste förstås vara av godo, men vinet är tyvärr snålt försett med både kropp och struktur. Låg njutningskoefficient!
ps. Extra trist när ännu en av de folkliga trotjänarna runt hundringen inte levererar som förväntat. Systembolagets provningsnoteringar gäller fortfarande förra årgången, 2005. Hallå huvudkontoret, dags att vakna!
2006 Langhe Nebbiolo (Fontanafredda, Serralunga d'Alba, Piemonte)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
26 kommentarer:
Ganska typiskt SB-trend...
Etablera vinet i samtliga butiker! Bra tryck i grejerna! Producenten levererar! Vinpressen hyllar! Konsumenten shoppar och sväljer!
Ja, vinet finns nu i samtliga butiker. Importören smörjer kråset! Producenten levererar fortfarande, men mer kvantitet och mindre kvalitet. Producenten smörjer kråset. Konsumenten shoppar och spottar!
Ja, ni ser vart vi är på väg...
Fontanafredda är knappast trendsättare...
Trist utveckling!! Men så ser det tyvärr ut när man ser på vad SB erbjuder i det fasta sortimentet...
Vad göra???
Visst blir man förbannad! Ja, till att börja med påpeka att det inte håller måttet - och dra slutsatser, som du gör. Därefter rösta med plånboken! Tyvärr tror vi att det ska mycket till innan de etablerade skribenterna sågar de "säkra korten" och kyler av relationerna med spelare som Wineworld och Enosvezia. Annonserna behöver även fortsättningsvis FYND! eller 4 plus och skribenterna behöver gratis resor och gratis provningsviner. Kalla oss gärna konspirationsteoretiker;-)
Konspirationsteoretiker ;-)
Tack Paolo, det värmde!
Hmm, är det den av Cerceda saknade kritiken som börjat komma igång.
Hallå där Esping - vi drog ju inte igång bloggen för att bedriva friskytte mot bransch eller etablerade vinskribenter. Det är ju helt enkelt en öppen dagbok som har sin bonus i kontakten med likasinnade. Men det innebär inte att vi inte har åsikter, och den som hängt med ett tag vet nog ungefär vad vi tycker. Det är roligare att fokusera på det man gillar än att gnälla över det man ogillar. Eftersom vi i stort sett alltid tar avstamp i det som finns i våra glas så blir det mer positivt än negativt på dessa sidor. Blir vi besvikna tvekar vi dock inte att ta bladet från munnen! Med bortåt tusen träffar om dagen hoppas vi förstås att reaktionen får ett visst genomslag hos konsumenterna... och att Enjoy / Fontanafredda jobbar på att förbättra produkten igen - eller sänker priset...
Det otäcka, trista och knäckande är att så här ser det ut i en stooor majoritet av SB's butiker.
Av SB's drygt 400 butiker är det endast 29 st som har T5 (då börjar det likna något), 3 som har T6, T7 och T8 (det är så här det borde se ut). I drygt 90% av butikerna är konsumenterna hänvisade till negocianter, jätteproducenter och cooperativ.
Det är denna verklighet som hela Sveriges befolkning utanför storstadsområderna har att förhålla sig till.
TRAGISKT för en vinfrälst!
Vad göra för oss som bor på 'landet':
- beställ hem varor från depån och andra butiker!! Kostar skjortan för SB
- beställ från BS.
- var jobbig. Beställ 1 av den och 1 av den osv. Gärna från olika butiker och importörer.
Och naturligtvis shoppa som bara den hos våra älskade småproducenter!!
Vi instämmer helt i dina tips, Vinosapien! Men den allt vanligare policyn med helt kolli i BS eller vid privatimport är ju en effektiv broms mot ett mer nyfiket vindrickande. Ingen köper väl en hel låda utan att ha provat eller utan de starkaste kommendationer. Klart att man kan gå ihop med vänner och bekanta, men många avstår nog istället.
Flera importörer förstår problematiken och låter oss privatimportera enstaka flaskor utan påslag. Men det är ju ändå bra att plocka ihop till en låda så att transporten blir mer rationell.
Som ni skiver; er blogg är en öppen dagbok och det är nog därför ni har er trogna läsarskara. Ser jag till mig själv så är jag en ivrig bloggläsare som varje dag ser fram emot att läsa alla vinbloggares nya alster då de överlag har en grundtanke - och det är att förmedla en form av glädje - inte gnälla. Visst stöter man på viner som är besvikelser men överlag är de flesta bloggare kunniga vinprovare som vet vad de köper.
Bolagsgnäll kommer man inte från men överlag tror jag de flesta bloggare ändå inte har lusten att lägga krutet på att lobby:a för dess avskaffande - vi är här för vinet!
Fortsätt ert fantastiska jobb!
Nej men se det var en rejäl känga åt vinetablissemanget. Konspirationsteoretiker! Det är förstås svårt att diskutera personlig smak över lag och kanske rent meningslöst när det gäller vilket omdöme som är "rätt", men visst finns en tendens att vissa viner skrivs upp år efter år trots att man själv tycker att kvaliteten varierar betänkligt. En annan fundering är hur många vinrescensenter som aktivt söker upp intressanta viner att prova? Man undrar om inte många skribenter enbart förlitar sig på importörernas och SB's bjudprover. Det är många viner i sortimenten som aldrig bedöms. Av de fynd som valdes ut från BS i en känd vinspalt i söndags kom samtliga rödviner utom en box från Vinunic. Men det beror förhoppningsvis på att de var de bästa rödvinerna bland många andra i BS snarare än att journalisten bara råkat ha Vinunics sortimentprovning i färskast minne. Å andra sidan är vi nog ett försvinnande litet antal personer som är intresserade att läsa omdömen om de mest kvoterade vinerna i släppen så man kan förstå att det blivit så här...
Men Enjoy kan väl vara lugna. Så här skriver ni ju om vinet: "2006 Fontanafredda Langhe Nebbiolo har en ljusare blåröd färg. Doften är aptitretande och ungbärig med körsbär, lingon, örter och anis. Smaken är lingonbärig... med en gnutta muskot i avslutningen.... tanninerna små och inte nämnvärt sträva. Det här leder...tankarna till...pinot noir." Låter väl inte så illa? ;-)
Franko - vi skrattade redan när du nämnde Vinunic första gången, i tråden hos Nettare e Gioia. Nu måste vi skratta igen. Skarpsynt och vasst!
Sortimentsprovningar hos importörer är förstås vardagsmat för vinskribenterna. Det hade kanske varit bättre att helt enkelt skriva Vinunic i ingressen än att koka soppa på Sideways en gång till...
Allt om Vin gör ju ett stort nummer av sin bevakning av BS. Det var en kalldusch när vi fick höra att man bara skriver om de gratisprover man fått sig tillskickade. Förmodligen gäller samma sak DI/Röttorp som också skriver regelbundet om BS. Precis motsatt mot oss bloggare! Vi skriver uteslutande om flaskor vi nosat upp och betalt själva ;-)
Jag upplevde samma kalldusch som ni när jag läste om gratisproverna hos Artberg. Liksom uppgiften att en del journalister avböjer att prova de dyrare vinerna med motiveringen att läsekretsen inte är intresserad.
Men ett litet kliv tillbaka är kanske på sin plats innan vinjournalistföreningen skickar ut dödspatruller. Visst kan man förstå att det blivit så här? Den berömda och omhuldade läsekretsen är såklart mest intresserad av viner under hundralappen som dessutom går att få tag på. Att skriva om viner i fyrahundrakronorsklassen som säljer slut på en förmiddag på släppen säljer man inte så många lösnummer på. Och eftersom vi har monopol i Sverige har det varit enkelt att smaka alla viner som släpps - bara att dyka upp på bjudprovningarna. Men det där håller ju på att ändras i och med den nya släpppolicyn med en uppsjö av exklusiva viner i ytterst små mängder, liksom alla listningar i BS. För att inte tala om nya importörer. Och nu när det dessutom är lagligt att importera via internet...
Det är bara att hoppas att alla vinjournalister hänger med trots att det krävs lite mer arbete. För ett brinnande intresse och kärlek till vin hoppas man så klart att de har, och det ökade sortimentet är ju av godo och inte tvärt om. Så... gärna lite mindre av stora ord och att slå sig för bröstet att man provar "alla" viner som släpps när det inte stämmer, och lite mer av spårhundstänkande och eget uppnosade av intresanta viner. Om jag får välja.
Vinskribentföreningen, menar du ? Där ryms väl även yrkesfolk som skriver positivt på beställning från uppdragsgivare ;-)
Ja, som framtiden ser ut lär ingen, inte ens heltidsproffsen, kunna överblicka utbudet. Desto mer spännande möjligheter för var och en att utveckla den egna smaken, prova mer av sånt man gillar och välja bort trötta och mediokra grejer. Så mycket vin, så lite tid...
Min kommentar var inte allvarligt menad. Jag har följt er blogg länge och tycker att det är den i särklass bästa vinläsningen i landet. Jag har vid många tillfällen upfattat kritiska synpunkter från er sida, alltid väl underbyggda och sakliga, aldrig gnälliga. En post som denna väcker ju väldigt viktig. Jag tyckte dock att det var lite kul att den rent tidsmässigt kom så nära Cerceda-debatten.
Vi fattade visst vad du menade, Esping! Det kändes bara som ett bra läge att påpeka de huvudsakliga drivkrafterna bakom bloggandet - något som Cereceda verkar ha missförstått när han funderade ut sin krönika. Tack för dina omdömen om bloggen!
Nää, men borde inte fler ur egen plånbok betala för halvdant vin själva och sedan på sin obetalda fritid bedriva opinionsbildning mot SB?
Istället för att söka lustfyllda upplevelser och sprida sin glädje?
Knepigt det här.
Skämt åsido, BA (before Anitra och Lasse Berghagen-vinerna) var jag en försiktig SB-kramare.
Nu känns det som om SB, som så många statliga företag som verkar på en mer avreglerad marknad, varken hackar eller maler.
Visst, SB tillhandahåller ett rätt skapligt sortiment, sett till bredd och mängd. Men det känns som att SB:s (i samspel med Vin & Sprit) fördel som stor spelare på marknaden är helt borta. Istället finns det ett gäng importörer som har profit som enda mål, och sedan ett gäng entusiaster. Alkoholpolitikens skyddsfunktion har jag svårt att se fungera sämre med en bättre sortimentpolicy och en kontinuerlig uppföljning av det som säljs.
Redan i SB:s trygga famn finner jag ofta min garderob överfull och plånbok tom, så det är ett I-landsproblem, men jag önskar mig allt oftare en helt annan vinmarknad på hemmaplan.
Oavsett vilket tänker jag, med ett antal entusiastiska bloggares benägna bistånd, fortsätta rösta med plånboken.
SB:s vara eller icke vara är en otroligt komplex fråga. Mångfalden skulle bli mycket större på en avreglerad marknad och likaså skulle prisspannet öka. De heta vinerna (framförallt röda med hög status och höga poäng) skulle skjuta iväg i pris utan upphandlingarnas återhållande nålsöga. Specialiserade, passionerade importörer skulle handla direkt med sina insatta kunder. Folk på landsorten skulle få tillgång till kvalitetsvin på samma premisser som stadsbor. Vanliga livsmedelsbutiker skulle fyllas med andra klassens viner, fast till lägre pris. För att bara ta några följder...
Denna fråga kan elda iväg mej till vansinnighetens gräns - så jag skall bara göra några kommentarer.
(Eftersom jag börjar känna den danska vinmarknaden ganska väl har jag det som referens)
Prisspannet på samma vin är större i Danmark (hur kan det bli mindre?). Det följer samma lagar som allt annat i samhället - det gäller att sondera marknaden innan man slår till. Men det gäller ju även elavtal, oxfilé och allt annat. Kan man klara det för elavtal kan man klara det för vin ;-).
Det är sant att det finns ett antal exklusiva rödviner viner som är betydligt billigare i Sverige. Men i min erfarenhet är de ytterst sällsynta - med DRC vinerna som främsta exempel. Vad gäller Bordeaux är 100% av flaskorna billigare i Danmark (1:er cru - ner till AOC). Några Barolo/Barbaresco (Gaja) är billigare i Sverige. (obs nu räknar jag inte prisdiffar på < 5-10%)
Hur utbudet skulle se ut på ICA står skrivet i stjärnorna - men jag tycker att det finns en övertro på SB's "utvalda kvalitet". Har man en storsäljare som Madame Blanche i plastpåse utan box tycker jag att det borde vara svårt att komma närmare botten. Finns många mataffärer i Danmark som slår alla SB-butiker norr om Dalälven. Nu skall jag hålla mej lugn :-)
Mmm- here we go! Vi släpper gärna lös diskussionen.
Välkomna att fylla på!
Eftersom det i riksdag och regering verkar finnas en blocköverskridande och tydlig vilja om att SB ska vara kvar och det mesta redan är sagt, så orkar jag inte lägga mycket mer krut på den debatten.
Men då tycker jag däremot att man ska kunna kräva att SB sköter sin uppföljande roll.
Det här med batchvariationer á la Pio Cesares standardnebbiolo, t ex, borde ju inte få förekomma öht. Där måste, om man bara tillåter en aktör, den aktören ta ett mycket större ansvar gentemot konsumenterna. Om det fanns konkurrens skulle man helt enkelt sluta gå till den butik där sånt förekommer och/eller påverka handlaren muntligt.
Sedan behöver vi inte gå djupt in i moraset med årgångarna i BS och nya märkliga krav på att beställa mer än en flaska etc. Vad säger egentligen Bryssel? Jag skulle vara skogstokig om jag bodde utanför storstadsregionerna där man i alla fall får en liten chans att hänga på när tillfälliga nyheter lanseras.
Med det sagt, jag gillar verkligen SB:s policy att vara generöst med att byta skadade flaskor och tillåta öppet köp mot uppvisande av kvitto.
En sak till. Det är för jävligt att SB inte uppmuntrar mer engagemang hos butiskcheferna/personalen.
Just det att ett vin måste göras i sådana mängder för att nå ordinarie sortimentet sätter enorm press på producenter och importörer.
Om butikscheferna/personalen fick nosa mer själva och påverka vad som kommer till varje butik borde det påverka sortimentet positivt. Och jo, jag kan muthärvans turer, men då måste åtminstone importörerna börja muta så många at tdet kanske blir kämpigt ...
Jag håller med, det känns i nuläget tämligen hopplöst att ens tänka tanken att monopolet skulle avskaffas.
Men det finns mycket stora frågetecken kring hur saker och ting sköts idag.
Vad i hela fridens namn är det tex som säger att Systembolaget måste ha samma sortiment i alla butiker i landet? Det finns ingen rim och reson i detta om man tittar ur ett konsumentperspektiv. Det handlar endast om att Systembolaget vill kunna behålla en så slimmad och lättarbetad organisationsstruktur som det bara går och på det sättet hålla ned personalkostnaderna och generera mer vinst till staten. Sedan Anitra Steen tillträdde har allt handlat om att minska personal och trimma organisationen. Är det någon som vet vad en butiksanställd tjänar? Jag är 30 år och arbetade ett tag i butik för nåt år sedan. Jag hade 89 kronor i timmen. Försök hitta engagerad och kompetent personal för dom pengarna. Man har inte råd att köpa andra viner än de som kommer i en röd enliterskartong med en vit kängru på, för den lönen.
Titta på hur Norge hanterar sitt monopol. Vilken fest för vinälskare! Sen att priserna är mycket högre, men man kan inte jämföra svenska och norska priser rakt av utan att ta lön och skatteskillnader i beaktning.
Skippa inköpsenheten, låt varje butikschef handla det de vill ha i sitt sortiment (men se till att de som tar emot mutor eller dylikt blir kölhalade alt får sina händer avhuggna i sann talibananda), kan kanske vara en idé.
Att skryta med ett sortiment på ca 2000 viner är bara patetiskt när man har monopol i ett land med 9 miljoner invånare. När man har 20.000 viner i sortimentet kan man börja snacka.
Vill bara påpeka att det är inte unikt för Systemet att ta tillbaka korkskadade flaskor - så fungerar det även hos de mer etablerade vinhandlarna i Köpenhamn. Iofs tror jag inte att det går att komma två år senare som på SB.
För övrigt - Artbergs oktoberbrev är intressant som vanligt. Dels har han satt ihop en provning (för egna pengar) av Chablis från hela sortimentet för att utmana Brocard och dels berör han det faktum att så stor del av släppen aldrig smakas av vinnournalisterna. Han fick gärna skriva oftare och längre enligt mig...
Jag hoppar in lite såhär i elfte timman...
Tråkigt att ett av Langhe-alternativen fallit bort! Hur är det med aktuell årgång av Pio Cesare? Jag har än så länge klarat mig på de trevliga 2004:orna, men nu börjar lagret sina. Frågan är då om Pios 2005:a är bra eller man ska försöka övervintra till nåt bättre?
Klokt och förutseende av dig att lägga upp ett lager, Fredrik! Nej, Pios 2005 var tyvärr en besvikelse. Vill du ha nebbiolo i den här prisklassen är det bättre att satsa på 2005 Le Tense, som levererar utan problem men i lite varmare stil än nollfyran. Eller varför inte beställa Produttori di Barbarescos 2006 Langhe Nebbiolo?
Skicka en kommentar