fredag, augusti 29, 2008

3 x österrikisk basriesling 2007


Helgen kickar in med test av tre trevliga österrikare under hundringen. Samtliga är av årgång 2007 och finns att köpa i många systembutiker runt om i landet. Det blir en kul provning av ytligt sett likartade viner som visar sig ha sina egna, tydligt utpräglade karaktärer. Varning utfärdas till alla som inte gillar unga rieslingviner med kartiga syror.

2007 Domäne Gobelsburg Riesling är mycket ljust gulvit med framträdande gröna nyanser. Doften känns vit-grön, örtig, mineralisk, med aningar av god jasmin, skaltoner, grönt äpple och kiwi. Aning av gummi i slutet av glaset. Smaken ger först en aning sprits, därefter kiwi, bikarbonat, intensivt grönt och omoget äpple. Syrorna är höga, kartiga och rätt tuffa. Fräser fint i munnen. Det är ett rent, hårt och enkelt vin - nedkylt till champagnetemperatur är det perfekt som apéritif till kanapéer eller avocado med skagenröra.

2007 Riesling Federspiel 1000-Eimer-Berg är ljust vitgul med gröna nyanser. Doften är fruktig, med gråpäron, fazers gröna kulor, grönt äpple och päronsplitt. Mandelmassa kommer till bredvid kulorna och mer rika frukttoner eftersom. Smaken är fruktig, med relativt rika och generösa aromer av päron, omoget äpple och breda, jordiga syror. Det finns något vattnigt trots fruktigheten - och förutom ung koldioxid en jordton som vi inte riktigt gillar. Det är förstås hyfsat gott, men vi är helt överens - det blir lite för mycket pärongodis i doften och lite för mycket jordbeska bak i munnen.

2007 Loimer Riesling är precis lika ljust vitgul med gröna nyanser. Doften är mineralisk med unknad, vått ylle och terroir. Förutom det obligatoriska gröna äpplet finns noter av citrus, nässlor och krusbär och så, till slut, tittar solen fram med precis märkbara toner av honung, aprikos och sockerdricka som för tankarna till rheingau. Vi får en mineralisk smak där terroiren märks ända ut i de limefriska syramolekylerna. Subtil antydan till druvsötma (6g per liter). Slutsyrorna är hyggligt långa. Vi gillar den nya bättre än Loimers nollsexa.

Hårt och rent är bättre än fruktigt och jordbeskt. Terroir och finess är allra bäst. Vi tycker att Fred Loimers vin är mest sammansatt och mest komplext. 1000-Eimer-Berg är mest generöst av alla tre men får minus för jordbeskan. Domäne Gobelsburg funkar. Bra pris, tummen upp! Kyl hårt och du har en oantastlig aptitretare. Slutsats och minnesnotering: vi gillar ofta Kamptal mer än Wachau.

ps. Österrikarna tycks nu helt ha konverterat till skruvkapsyl - praktiskt när man vill spara vinet i kylen någon dag. De här lämpar sig nog fint i matlagning - varför inte en rieslingrahmsauce.

2007 1000-Eimer-Berg Riesling Federspiel (Freie Weingärtner Wachau)

2007 Loimer Riesling (Weingut Fred Loimer, Kamptal)

2007 Domäne Gobelsburg Riesling (Weingut Schloss Gobelsburg, Langenlois, Kamptal)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fel, fel, fel, FEL!
Jag har ju redan talat om att 1000-Eimer-Berg är bättre än Loimer - har ni lyckats glömma det?
Skämt åsido, det är alltid intressant att se hur det skiljer sig åt.
När ni säger det känner jag igen päronsplitten, men den där jordbeskan missade jag, för det brukar jag inte gilla. jag tyckte just citrussyrorna var det som gav segern till 1000-Eimer-Berg i min mun och näsa.
För mig tog äpplerna över i Loimer, så där missade jag de limefriska syrorna. Ylle och unknad, däremot - check. Honung, hmm, den måste jag tänka på ett varv till.
Kul, nu ska jag glömma vad ni har skrivit till då jag prövar om Loimer och 1000-Eimer-Berg. Apropå Gobelsburger, har ni prövat bas-Veltlinern i ny årgång? Den har fått rätt friskt med spö i bedömningar efter tidigare hyllningar.

Finare Vinare sa...

Hahaha Henrik, vi sa ju att vi skulle försöka glömma allt vad du sagt och bara prova vinerna! Och så här föll det ut - Loimer och 1000-Eimer-berg har vi dessutom testat vid två tillfällen med konsekvent utfall. Den lilla fina honung/sockerdrickatonen blev tydlig först i kontrast till Gobelsburger som inte hade något sånt alls.

GV är inte lika intressant för oss så den har vi inte testat...

MMM sa...

Vi sågade Gobelburger GV 2007 ganska rejält - synd på en gammal favorit i bra prisläge. Vi körde också med konspirationstänk över den drastiskt fallande kvaliteten (även om årgången kanske inte är speciellt lämpad för GV). Så jag vet varken ut eller in - man har ju såklart inga flaskor från 2005 att jämföra med...

Finns det någon produkt i handeln som använder så lite kvalitetssystem som just vin? En GV från Gobelburger eller Nebbiolo från Fontanafredda kan ju betyda nästan vad som helst. Spårbarheten är nära noll på vad som är i flaskan.

Rhônarna-Andreas sa...

Vi testade Wachau & Loimer i början på månaden och vi tyckte även vi att Loimer drog hem segern. För mycket piggelin/päronsplit samt slappa syror i Wachau fick den på fall.

Anonym sa...

Jag tyckte bättre om 1000-Eimer-Berg än Loimer, men det är alltid svårt att bilda sig en klar uppfattnign när vinerna provas vid två separate tillfällen, måste nog smkaka Loimer igen! Om det finns kvar några flaskor. Kyl hårt! Tar till mig det tipset.

Anonym sa...

Bortsett från det romantiska att dra ur en kork så tycker jag att det känns helt rätt med skruvkork i viner av den här typen.
Ingen risk för skada, lätt att hantera, praktiskt att spara om man bara vill ha en aperitif och jag tänker i alla fall inte lagra det här på tio års sikt - vilket väl möjligen tillsammans med romantiken ska var det som kan tala emot skruvkork på allt vin.
Rhonarna: Det är som sagt lustigt hur det skiljer sig. Jag tyckte just syrorna var tydligt mer distinkta i 1000-Eimer-Berg - kändes som om äpplena och unknaden dolde syrorna för mig i Loimer.
Men, jag gillade båda och ska pröva båda igen - och så småningom jämföra mot 2007:orna från Rheingau. Nån som prövat t ex Künstler och Breuer i de något så när jämförbara prisklasserna?

Finare Vinare sa...

Künstlers 2007 Hochheimer Hölle Kabinett ligger faktiskt i kylen, men vi avvaktar väl några dagar med att skruva av kapsylen.

Är 2007 GB Sauvage på ingång nu? Inte en dag för tidigt i så fall...

Anonym sa...

Enligt SB:s hemsida är 2007 GB Sauvage den som smakats ...
Så jag är också på väg.
Men, det lär vara säkrast att kolla etiketten noggrannt.

Anonym sa...

Tänkte väcka ämnet till liv (såhär 6 månader senare...) eftersom just detta vin finns nu nedsatt på systembolaget. Om det var ett bra köp för 99 kr borde det ju göra ännu mindre ont till 79 kr! Verkar även finnas en del andra Österrikiska riesling till bra priser.