tisdag, augusti 26, 2008

Cereceda ger bloggarna på nöten...

...för att vi inte tar vårt ansvar och ägnar oss mer åt opinionsbildning. Han har såklart rätt, det kunde verkligen behövas en upprensning bland vinjournalister som skriver illa och har dubbla lojaliteter. Förskräckande läsning här.

ps. Uppföljning här.

6 kommentarer:

Rhônarna-Andreas sa...

Som vanligt är det alltid lättast att gnälla på andra, krävs inte all för mycket aktivitet i pallet för det. Blogg är kul. Blogg on!

MMM sa...

He he... Jag tror också han fullständigt har missat idén med vinbloggar och bloggar överhuvudtaget.

Det som är riktigt allvarligt är när Kronstam och co ställer upp och hyllar jippon som "australienprovningen" tidigare i våras. Blanda din egen BiB för svenska gommar? Vad jag vet var det bara Finare Vinare som var rättmätigt kritisk till det konsumentföraktet.

Vad gäller att vara kritisk till SB så tröttnar man snabbt när man inser att det aldrig kan bli riktigt bra med ett monopol - och den politiska enigheten om SB verkar vara total för tillfället. Man vänder blicken utomlands och i glaset istället. Det är ju det i glaset som gör att man håller på med denna passionen!

Finare Vinare sa...

Mmm - rätt ska vara rätt! Bengt Fritiofsson var faktiskt den enda som hov upp sin skånska stämma och ljudligt ifrågasatte övningen i "svensk-australiensisk blandning". Vi satt bara längst bak och lyssnade, som de anonyma internetfegisar vi är. Först i säkerhet bakom Macbookens skärm vågade vi avlossa våra bredsidor. Very brave- not;-)

Visst är det innehållet i glaset som är huvudsaken! Platsen och människorna bakom vinet är också rätt spännande. Idealiskt skulle vara om man fixade att köpa allt sitt vin direkt från gården. Då hamnade maximalt med slantar i rätt fickor...

MMM sa...

Nåväl - ni gav uttryck för er åsikt i skrift. Det gjorde ingen annan vad jag vet. Jag hade nog hållt mej väldigt tyst i den samlingen jag också... Speciellt om det var innan Grangevertikalen!

Anonym sa...

WOW News har skrivit en kommentar till alla bloggares kritik mot JFC. Läs själva:

Krönika om vinbloggares nörderi har väckt ont blod.

Strax före sommaren publicerade WOW ProNews en krönika av medarbetaren Johan Franco Cereceda där han kritiserade vinbloggarna för nörderi. Nu har bloggarna samlat sig och går till motattack. Nedan följer några kommentarer ur upprördheten som går att läsa på nettare e gioias vinblogg. Krönikan går fortfarande att läsa på WOW ProNews.

”Cereceda, inte den vassaste pennan i landet…”

”Den viktigaste skillnaden mellan dig och bloggarna är att du tar betalt för ditt jobb. Först då kan man börja ställa krav på produkten.”

”Tror inte att denne herre är ensam om att missat/underskattat bloggarnas betydelse.

”Han och övriga etablerade vinskribenter konstaterar med aversion att deras glansdagar är på väg att ebba ut. Känns garanterat bittert.”

”Vi är på väg att se en ordentlig förändring kring opinionsbildning…”

”Det är bara en tidsfråga innan importörerna - flera har redan insett bloggarnas kraft - byter taktik. Inbjudningar till provningar slutar att dimpa ner hos Cereceda och övriga etablerade skribenter. Gissa vem som får dessa istället…”

”Det verkar nästan som om Cereceda försöker få bloggarna att stöta sig med branschen, ett lite väl billigt trick.”

”Jag vill veta, hur många är betalande prenumeranter på wownews.se? Jag kommer, och inte bara av princip, inte bli det.”

Högt i i tak i bloggsfären? Döm själva. De flesta kommentarerna är anonyma.

Publicerat: 2008-09-26

Finare Vinare sa...

När det gäller yrkesskribenternas insyltning med branschen tycker vi faktiskt att takhöjden redan är i högsta laget. De stora vinimportörerna och deras vinrecenserande medspelare har båda allt att vinna på att snickra vidare på sin myshörna: skriv trevliga saker så köper vi mer annonsplats i er tidning och ställer därtill upp med gratisflaskor och bjudresor. Det är en realitet - den svenska vinpressen är tyvärr i minsta laget för att vara oberoende och överleva på det. Först när en recenserande publikation bärs av sina läsare (möjligen med hjälp av annonser från andra branscher) är den reellt sett oberoende. De här kanske kan sägas vara det: Wine Advocate, Burghound, Drinkrhône, IWC, View from The Cellar?
Fler? Italian Wines har komplicerad regionalpolitik att ta hänsyn till, men är knappast beroenda av enstaka aktörer på marknaden. Gault Millau? Penin? Bettane et Dessauve? Vad tycker ni?

Till slut: just Cereceda är inte en särskilt intressant skribent. Den här uppståndelsen gällde huvudsakligen hans dubbla uppdragsgivare (och i någon mån hans språkliga kråkfötter). Samt alla vinamatörers självklara rätt att nöja sig med att sitta under korkeken och lukta på blommorna...