måndag, augusti 11, 2008

2004 Château La Nerthe


När en tidigare årgång av ett vin har gett en extraordinär upplevelse - då blir vi faktiskt lite rädda att pröva den nya. Särskilt om upplevelsen kom ur ett glas moget vin. Det är inte kul att åka på pumpen, få stängt-skylten rakt i plytet - kort sagt, att bli besviken! Modigare provare har redan lämnat rapporter här och här.

2004 Château La Nerthe ser ut som yngre bourgogne i glaset, slinkigt, med blåa nyanser kvar i vinet. Redan första sniffen griper tag på ett omisskännligt sätt - kirsch! Vi får en mycket utåtriktad och givande doft - parfymerade kirschtoner, röda vinbär, skogshallon och ljusa björnbär. Dessutom finns något oljigt, krämigt som leder tankarna till vanilj, läppglans, puderdosa eller dyr hudkräm. Det är inte ofta vi använder adjektivet sexigt om vin - det känns svårartat klyschigt - men i ungefär samma ögonblick blir vi rörande överens om att den här doften är en sofistikerad lady som både lockar och förför. Som motpol finns också undertoner av grillkol, läder, kött, både multnande och friska skogstoner med grön mossa, salvia och anis. Det är rysligt gott och oväntat komplext - man blir både hungrig och fullständigt bortkollrad...

Smaken, ja. Med lite nedjusterade förväntningar blir vi bortskämda med en intensiv, slank, givande smak med skinande skogsbärsfrukt, aptitretande rödavinbärssyror, silkeslena tanniner, smeksam viskositet och riktigt bra grepp i mittsmaken. Det hela leder ut i en lång smakrik avslutning med salvia, lakrits och anis. Här finns mer ös i smaken (drivet av 14%) än man brukar få i bourgogne - inget tunt eller vattnigt hittar vi heller - och i sin helhet är det ett ytterst elegant vin vars karaktär måste beskrivas som fullt ut burgundisk. Den som har svaghet för såna egenskaper och en gom känslig för tanniner får inte missa det här. Såvitt vi kan se är det här nästan i klass med 2000, och möjligen lite mer utvecklat vid fyra års ålder. Mycket fina framtidsutsikter i detta vin!

2004 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape

18 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Se nu bara upp så Parkerpolisen inte kommer och tar er ; )

Fast ibland är han (Parker) ganska förutseende och ”tidig” med sina upptäckter!

Frankofilen sa...

Ojojoj, det här måste man ju smaka. Bortkollrande, oväntat komplext, sexigt, bra grepp...

Vänta nu, det var ju det jag gjorde ;-)
Nåja, att vi smakat samma vin råder ingen tvekan om, jag håller helt med om stilen och profilen och visst är det klart gott även om jag var lite mer tveksam. Vi får se framåt 2011. Ingen blir gladare än jag om jag får skölja ned mina tveksamheter med stora klunkar av ett fantastiskt gott vin...

Finare Vinare sa...

Mina Vinare - visst har du rätt i det! Hans entusiasm och rättframma inställning är beundransvärda. Man vore dum om man inte följde vad han skriver - sen behöver man ju inte hålla med i alla hans slutsatser. Redan när vi först besökte rhônedalen i slutet av nittiotalet hade vi andra upplagan av hans rhônebok i bagaget. Ovärderlig info - not to be missed. I sommar har hans bordeauxbibel fått följa med på stranden (för säkerhets skull balanserad av Stephen Brooks;-) Kul att jämföra stilarna - Parker gillar att slå fast saker och dundra med samma pojkaktiga entusiasm som Winston Churchill, medan Brook med sin journalistiska hållning låter sina värdar komma till tals och resonerar kring det. Att Brook är den större författaren är det i alla fall ingen tvekan om. Mycket välskriven bok...

Frankofilen - tack för att du justerade ned våra förväntningar ;-) Men det kommer ju aldrig bli en maffig, fyllig Ch9 hur vi än väntar. Mer finess är allt vi kommer att få...

Rhônarna-Andreas sa...

Hmm, nu blev man klart villrådig. Öppna-inte öppna det är frågan. Köpte ett par ämnat för att ligga ett tag. Men kanske borde jag rycka en kork o prova. Det verkar ju fortfarande finnas några kvar på SB. Hur tycker ni att den står sig mot Bosquet -05?

Finare Vinare sa...

I princip är det ju alltid värt att dra en kork tidigt för att lära känna vinet - förutsatt att man inte har skäl att tro att vinet är helt ofärdigt, knutet, stängt, vrångt, vresigt, onjutbart (fyll på listan själv ;-)

I det här fallet var det härligt att vi tog oss mod att öppna!

2005 Bosquet de Papes tyckte vi var mer saftig och rättfram i sin unga fruktighet. Men likaså en riktigt god (om än något mindre intrikat) doft med löften om framtida bouquet. De befinner sig i ungefär samma lättare viktklass.

Mina Vinare sa...

Nej, man måste inte hålla med Parker i hans slutsatser, man får till och med lov att avvika och ha en helt annan uppfattning ; )

Det verkar snarare som man inte får tycka som honom och framhålla hans åsikter bland den relativt homogena svenska ”vinentusiast skaran” skolad och tränad av Munskänkarna samt den självutnämnda vineliten i form av journalister och sommelierer som tycks ha obegränsad makt i vårt avlånga land (oj vad långt och luddigt detta blev).

Hans namn brukar fungera som ett rött skynke för denna skara och framkalla heta känslor och frustration. Bättre då att hänvisa till Gambero Rosso, RVF, Decanter…..

Nu ska inte jag starta någon Parker debatt för då blir det helt galet. Funderar dock på ett inlägg på min egen blogg med en deklaration av min egen åsikt. Få se vad jag orkar med.

Ett av mina tidiga favoritviner som jag då (1995) köpte obegripligt mycket av och till det makalösa priset om 97kr var 1990 - Chateau La Nerthe. Gud vad jag gillade det vinet och njöt hämningslöst av det. Sista buteljen gick åt i december 1999 enligt mina noteringar. Riktigt gott och bra. För er som har tillgång till Parkers noteringar är det kul läsning att se vad han tyckte. För er som inte har lyder sammanfattningen att han vid fatprovet lovordade vinet som en av de bästa årgångarna någonsin med en potential på 90-93 poäng. Efter buteljering nästan ”sågar” han vinet och ger 85 poäng.

Spelar detta någon roll överhuvudtaget för mig? Nej, då (1995) varken läste jag Parker eller brydde mig. Idag tänker jag tillbaks på vinet med glädje och önskar att jag hade någon flaska kvar, trots de moderata 85 poängen. Skulle jag köpa vinet idag med vetskapen om poängen och utan att provat vinet? Nej. Detta är väl i så fall avigsidan med den lede Fi, att man missar vinupplevelser på grund av hans åsikt.

I ett ständigt växande utbud av viner bör man ha något filter och för mig fungerar Parker. Trots risken ovan så väger ändå fördelarna över (för min egen del). Har upplevt mycket större och häftigare viner än 1990 - Chateau La Nerthe tack vare Parker.

Anonym sa...

Jamen jag tänkte väl att ni inte skulle kunna hålla tassarna borta ;-)

Låter som att vi är på samma mark; skinande frukt, öppen och charmerande, slankt - och gott! Någon tunnel verkar inte vara runt knuten. Så Andreas, jag tycker absolut att du kan känna att det är värt att öppna en i dag. Det finns ju som sagt gott om flaskor kvar.

Finare Vinare sa...

Anders - så går det när du där med bockfoten och frestar. Se hur det gick med 1998 Cuvée des Cadettes!

Mina Vinare - du är välkommen att elaborera om Parker. En liten debatt är alltid kul och lär nog inte bli helt galen ;-) Inget rött skynke för oss i alla fall - vi är mer fascinerade av den hypnotiska trollkraft som verkar utgå från Maryland...

Rhônarna-Andreas sa...

Jag är övertygad, går och köper fler imorgon. Blir med 99% provning imorgon onsdag. Kommer självklart ut på bloggen. Håll ögonen öppna ;)

Frankofilen sa...

Blir spännande att läsa vad du tyckte, Andreas.

F&V - nej en maffig Ch9 blir det så klart aldrig, vilket jag inte heller förväntar mig. Men utöver ytterligare komplexitet i doften (smink och skog minsann) så verkar både ni och Anders hitta en intensitet och ös som helt gick mig förbi. Kanske var jag för kritiskt inställd; jag tyckte det var upp till bevis. Eller bara olika smak så klart. För morgondagens vin är däremot förväntningarna så höga att det är löjligt... ;-)

Anonym sa...

Vadå? Va? Nyfiken! Vad ska du nu sätta skruven i? Teaser...

Finare Vinare sa...

Kan vi få en liten ledtråd kanske? ;-)

Anonym sa...

Jag har just fyllt garderoben med rätt många 05:or och till det lagt en beställning på Pure 06.
Och så kommer ni med det här ...
la Nerthe leder alltså med 2-1, men med tanke på fulla garerober och tom plånbok väljer jag att sälla mig till underdogen Franko den här gången.
Och jo, jag vet att jag kommer att ångra mig om tre, fyra år när F&V samt Nettare levererar nya notes som förvandlar mig till ett dräglande fån.

Finare Vinare sa...

Henrik - ta bara en endaste liten flaska och sätt lås på den i minst fyra år. Så slipper du ångra dig...

Frankofilen sa...

Äh, det får ni se ikväll. Full pott från en viss vinadvokat och det är inte 2005 Pure...

Henrik - jag hoppas du inte tolkar det som att jag tycker vinet är dåligt och därför väljer att avstå? Jag lägger ju undan några. Jag visste att det skulle bli såhär, så fort man ens nämner begreppet prisvärde i en post så är man jinxed.... ;-)

Finare Vinare sa...

Ojojojdå! Det är väl inte möjligtvis en 1921 Petrus du ska dricka ikväll? ;-)

Kanske trots allt mer sannolikt att du har en nolletta från Clos du Caillou på lut?? Spännande, vad än blir...

Anonym sa...

Jag gissar på Da Capo 2000....

Anonym sa...

Franko!
Låter som en grymt spännande afton för din del - och så småningom för vår!
Annars nej, jag tolkade dig som i och för sig positiv, så det är inte det. Men skulle jag bara ha lyssnat på F&V och Nettare och inte på bristen av eko i garderoberna och överflödet av detsamma i plånboken så skulle jag ha ilat till SB.
Nu väljer jag, därtill nödd och tvungen, att med tanke på all CH9 jag införskaffat och med visst stöd från dig, passa på la Nerthe.
Två men:
1) Det lär komma en 2005:a av la Nerthe också.
2) Jag är inte bättre än att jag kan ändra mig ...