lördag, mars 01, 2008

2005 Piaggia Il Sasso & 2006 Briccotondo


Efter fyra månaders lyckad avhållsamhet gick det inte längre. Suget blev övermäktigt. Sömngångaraktigt, som på längesedan förprogrammerad autopilot rätade vi in oss i kön igen, under ackompanjemang av ett envist strilande regn. Varför står ni här och köar, frågade personalen. Jo, vi vill handla 2005 Clos des Papes, blev svaret. Det hade vi bestämt oss för nästan i samma ögonblick vi först smakade 2004 Clos des Papes. Den var så tillgänglig som ung att den for rakt upp på årsbästalistans femteplats. Framåt årsslutet föll bomben: Wine Spectator har fått för sig att 2005 Clos des Papes är Wine Of The Year. Sablar, kunde de inte valt någon svindyr Napa cab istället! Vi såg framför oss frånstötande scener med vilda, hänsynslösa vinfreaks som slogs om buteljerna i en två minuters huggsexa. Inget kunde varit mer fel. Det här blev en sansad feelgoodtillställning där glada, trevliga vinnördar försynt gick och plockade i det massiva överflödet. Här fanns mängder av på olika sätt intressanta viner istället för, som så ofta förr, bara en liten handfull. 2005 Clos des Papes fick se sig snuvad på huvudrollen i föreställningen. En skogsdrottning (tänk Cate Blanchett) vann faktiskt kampen om dagens hårdaste kvotering!

Framåt kvällningen laddar vi upp med antipasti, grissini rosmarino och små italienska korvar i väntan på att pizzadegen ska jäsa klart. Perfekt tillfälle att smaka på ett uppskrivet pizzavin - och på ett av dagens mer efterlängtade nysläpp. Endast en poäng skiljer dessa viner åt, tycker James Suckling (WS 90p respektive 91p). Vi ska se hur det står till med den saken.


2006 Briccotondo har en blåröd, tät färg. Doften är aptitretande: körsbär och svarta vinbär (även bladen), vanilj och blommighet. Frukten är ung, enkel och framfusig med lite drag av beaujolais. Smaken är kärvt god, intensivt fruktig men tvärkort och snörper åt ordentligt i avslutningen. Efter smaken minglar en känsla av salmiak och lite malörtsbitterhet. Vinet är riktigt gott i all sin enkelhet, men också en aning surt och snipigt. Kommer att passa som hand i handske till pizzan, tänker vi. Och mycket riktigt visar sig vinet från sin allra bästa sida just till maten. Några droppar peperolio på pizzan ger intryck av en längd i smaken som egentligen inte alls finns där.
Ett sista varningens ord: liksom av boxviner kan man få ont i håret av såna här unga, billiga viner - aldrig av mogna, dyra...


En pinne upp hittar vi 2005 Piaggia Il Sasso. Sällan har väl en ynka poäng gjort större skillnad! I glaset ser vinet klart, mörkt, vackert och visköst ut. Vi möts direkt av ursnygg fatrostning med torr kakao, vanilj, kryddor och mynta. Det är trots uttalad ungdomlighet en komplex och otroligt god doft med vaga charktoner, tydlig pralinfrukt av svarta vinbär, mörka körsbär och en mintig fräschör som står som en frisk bris ur glaset. Vi smakar: här finns intensiv frukt, torr mineralitet, potens (14,5%) i en kraftfull och långlång smak. Mitt i smaken noterar vi extremt bra grepp och "turbokvaliteter", smaken gasar på lite extra härifrån och bär ut länge med hjälp av de finfina syrorna. Supersnyggt vinmakeri. Utan större konkurrens den bästa nollfemma vi hittills smakat från Toscana. 70% sangiovese, 20% cabernet, 10% merlot.

ps. Senare på kvällen ger vinet ett mer knutet intryck med balsamiska toner i doften och mer fokus på salviaörtigt kärva, unga tanniner. Det är lite barskare och mer fatpräglat än den helt charmerande nollfyran. Vinet bör lagras ett par år. Hur fort utvecklingen kommer att gå är inte så lätt att veta, men 2010 kan tänkas vara en lagom medelväg. Någon mer som hunnit smaka?

2006 Barbera Briccotondo (Fontanafredda, Serralunga d'Alba, Piemonte)

2005 Piaggia Carmignano Il Sasso (Mauro Vannucci, Carmignano, Toscana)

22 kommentarer:

Johan sa...

Om köerna var mindre än förväntat kan det nog bero på att det var sportlov och många, så som jag, var bortresta och helt missade släppet :-(

Av någon outgrundlig anledning går det ju inte att beställa vin från ett systembolag till ett annat eller ringa och beställa vin. Och även om det skulle gå så får man bara beställa en flaska första dagen. Inte helt tillfredställande.

Finare Vinare sa...

Hej Johan, vi skulle inte haft något emot 120 cm snö istället för strilet på regeringsgatan! Veckan var istället extremt arbetsintensiv. Du kanske blir bjuden på något gott tröstpris ;-) Och så mycket släpptes att en del godsaker säkert kommer finnas kvar eller fyllas på inom den närmsta veckan. Kön var nog egentligen inte kortare, åtminstone inte framåt halvelvasnåret. Det var mer att stämningen i butiken var mindre hetsig, stressig och mer godmodig än under höstens tre mest hypade släpp...

Vi brukar ofta beställa vin från en butik till en annan, och alltid ringa in beställningarna. Det är väl bara första dagen/veckan som har sådana restriktioner (verkligen inte tillfredställande för den som har långt till de tre vinbutikerna...)

Anonym sa...

Kul provning, jag är inte förvånad att Il Sasso vann.
En fråga, hur hårt kvoterad var Clos des Papes på gata Regering?
Jag hade inte läge att köa, men hann i alla fall in på min lokala butik där jag var först i kön och alltså borde ha en chans på en av de 59 flaskor som fanns i varudepån. Beställde för övrigt även en Carmignano 2004 - också kvoterad till en första dagen. Samma hus som Il Sasso, samma druvblandning, men ett år till på små, franska barriques. Intressant då att läsa att Il Sasso är fatpräglad...

Finare Vinare sa...

Henrik, vi är inte heller helt överraskade;-) I alla fall en bra illustration av den totala förvirring som uppstått runt nittiostrecket hos de amerikanska smakdomarna.

Clos des Papes var kvoterad till 6 flaskor- Reine des Bois till 2...

Piaggia Riserva brukar ju vara supergott, så vi högg den också. Det finns ju fortfarande en del flaskor kvar, så det är nog inte alls kört. Lär väl behöva ett par år på rygg även den. Ja, 2004 Il Sasso upplevde vi alls inte som lika tydligt fatrostad - mer okomplicerad att avnjuta direkt.

Frankofilen sa...

Kul att höra vad ni tyckte om Briccotondo - vi verkar vara ganska överens om vinets kvalitet. Obegripligt magplask av Suckling med tanke på hur han bedömer La Spinettas och Pio Cesares barberor, men det har vi väl tragglat till leda...

Modigt att köpa fler nollfemmor efter förra veckans provning, men det bekräftar väl bara den gamla sanningen om bra producenter och dåliga årgångar etc. Och 2005 var väl ändå ingen naturkatastrof à la 2002 i Södra Rhône. Låter gott!

Björn sa...

Hehe, vi sågs kanske där även om jag gissar att ni var lite före mig. jag kom först vid 10:20 och är tacksam för att jag slapp köa på cgatan. Jag fick med mig både CdP och RdB och glodde en stund längtande på Piaggias Carmignano Riserva. Man kan dock inte bära hur mycket som helst ensam utan en rejäl vagn så jag nöjde mig med en flaska Siepi utöver mina C9dP. Jag tyckte det var trevligt i kön som omväxling och är mycket nöjd med det jag fick med mig. Vi har en del trevliga stunder att se fram emot på varsitt håll:-)

Björn sa...

Fråga: Vad hände vid "förra veckans provning" som frankofilen refererar till? Jag antar att det ska mycket till för att Röttorp ska lämna 17/20 för ett vin som CdP, och är det samma provning kanske? Dålig flaska? jag höll på att svälja hela kaffekoppen när jag läste DI;-)

Frankofilen sa...

Jag menade förra veckans vildsvinsorgie här på bloggen - där frågetecknen som fanns på förhand kring årgång 2005 i Toscana verkade få svar som jag läste det iallafall: "nollfemmorna fick på käften så att stickor och strån rök"...

Finare Vinare sa...

Frankofilen syftar säkert på vår holmgång nyligen, där tre nollfemmor från Toscana jämfördes med nya 2006 Fonterutoli. Vad gäller 2005 Clos des Papes:
Röttorp kommer väl alltid med ett gäng bedömningar som verkar lite mysko! Han gillade väl inte vinet helt enkelt, och såg inte potentialen heller, vilket väl annars brukar vara hans grej. Jamets 2004 Côte-Rôtie ger också lite kul reaktioner. Röttorp: 2,0, rena botten.
Kronstam: 5 och !!! magnifikt. Smaken är som baken.
Vi handlar ju inte sydafrikaner och portugiser på Röttorps inrådan heller...

Finare Vinare sa...

Och för att förtydliga (precis som Frankofilen redan tolkat): Vi är generellt MYCKET misstänksamma mot Toscana 2005! Bevisbördan börjar blir tung... Men skickliga producenter kan förstås ändå få till god kvalitet i sina toppviner, även om de inte når riktigt ända fram, som i 2004 (och troligen i 2006). Man måste nog upp på den nivå där producenten har råd att göra ett hårt urval.

Björn sa...

Hoppla, jag tappade tråden totalt efter "Och 2005 var väl ändå ingen naturkatastrof à la 2002 i Södra Rhône." men nu är jag tillbaka:-)

Jag har tagit till mig misstänksamheten mot toscanska 2005:or och eftersom jag nu har så pass mycket 2004:or liggande så har jag nog råd att vänta på 2006:orna:-)

För att återgå till ett gammalt kärt tema, d.v.s hur olika bedömningar vi ser från vinskribenterna så kanske det är dags att kräva hälsodeklaration (ev. förkylningar kan vara ett gissel) förutom att de alltid måste prova blint.

Skämt åsido är vi ju numera ganska skyddade eftersom vi har tillgång till så mycket information i förväg så att gissningarna inte känns som rysk roulette. Inte blev jag skrämd av att läsa Röttorps bedömning, enbart road:-)

Frankofilen sa...

Skall man vara ärlig så visar säkert Clos des Papes inte så mycket just nu (och kanske inte heller Jamet) - den brukar stänga ned sig 2-3 år efter skörd och nollfemman verkar vara ganska vresig sedan en tid enligt alla noteringar man sett. Röttorp är inte ensam om relativt svala betyg, hela Dina Viner-gänget låg runt 90 poäng. Att sedan WS tycker att vinet är Guds gåva till mänskligheten betyder ju inte att alla tycker om vinet ens när det är drickfärdigt - det var en intressant tråd om detta på eBob om jag minns rätt: hur många rika amerikaner som bara måste ha the WOTY men som sedan kommer att bli mycket besvikna när de väl korkar upp. Chateauneuf är ju ganska långt ifrån Napa, och brukar innebära en hel del "funk". Inget som alla gillar.

Anonym sa...

Jag pratade med en av de anställda på mitt bolag som jag brukar föra en hel del resonemang med, en sådan vars preferenser jag lärt känna och hon har - förhoppningsvis - lärt känna mina. Hon sa, apropå mars-provningen för de anställda, att trots att du spottar, dricker vatten och tar något kex, är det rätt knepigt när du kommer till det 15:e röda vinet. Särskilt när du ska bedöma lagringspotential. Röttorp, vad vet man? 17p av 20 till Cloes des Papes, samtidigt som han ger Ch Mont-Redon 2003 18p (för att ta ett närliggande exempel)? Då fick dessutom Ch Mont-Redon 2001 17,5p.
I Clos des Papes-fallet har jag helt enkelt litat på F&V. Ni blev knockade av 2004:an och omdömet av 2005 i distriktet verkar samstämmigt - bättre än 2004.
Vem bryr sig om Röttorp då?

Frankofilen sa...

Hehe Björn, jag läste om mitt inlägg och fattade nu hur otydlig jag var med syftningen...

Appropå 2005 CdP så vore det förstås väldigt kul att höra hur den är just nu om någon vågar ta fram korkskruven...speciellt om man provade nollfyran vid ungefär samma tid är det ju ett lysande tillfälle nudge nudge know what I mean...;-)

Finare Vinare sa...

We may be dumb - but we aint stoopid ;-)
Knuten Ch9 är nog bland de tråkigare viner man kan dricka, ger i värsta fall liksom ingen upplevelse alls, till skillnad från exempelvis ung bordeaux - och allt pekar ju på att det är på det viset just nu. Stora årgångar av stora viner förtjänar tid - hänglås till 2012. Varför inte lufta en 2004 Mont-Redon i ett par dagar istället...

Anonym sa...

och Livets Goda ger bara 84 pinnar till CdP..

2005 Clos des Papes
84 LGP Mycket sötfruktig stil där sötman och alkoholen tyvärr döljer en hel del av frukten. Kan kanske lugna sig med lite lagring.

Det verkar förövrigt som intresset för Pauillac 2001 varit svalt på allehanda bloggar trots att tillverkaren ska vara CHÂTEAU PICHON LONGUEVILLE. Kanske för att det inte går att spåra vinet på internet!? Hur man än söker efter det så går det inte finna någon internationell info och inte heller finns det med på cellartracker. Skumt eller...vet ni mer?

Anonym sa...

Jag köade också på Rue de l'Government. Fick mitt behov av Clos des Papes. Det var ju asskön stämning! Jag hamnade bakom en trio långa killar som bara pratade vin. Dock blev personalen lite snopna då jag avböjde erbjudandet om att plocka på mig några côte rotie (va, ska du inte ha några?!?!). Däremot blev det några Dönnhoff Dellchen och en, nur ein, Hermannshöhle. De försökte sälja på mig några vita bourgogner men nja. Tänkte i mitt stilla sinne "ståltank, himmelens svar på fatlagring."

Annars om ni köpte på er några Willi Schaefer från i höstas så kan man väl fortfarande köpa några 2005 auslese från samma plats (himmelreich och dombprobst) men andra producenter. Kan ju vara kul att se hur olika vinmakare gör auslesevin 2005 från relativt samma område på olika sätt.

konjären sa...

Jag provade 2001 Pauillac i går utan att övertygas helt. Blev dock inte läge att skriva ned intrycken så jag ber att få återkomma. Lustigt nog går det inte heller på flaskan att på något sätt utröna producenten, trots att etikettdesignen gjorts för att tydligt föra associationerna åt rättt håll!

Finare Vinare sa...

Jo Konjären & Thomas L, vi har också inhandlat en flaska P. Verkar vara något slags engångsföreteelse, med en rejäl del inköpta druvor från lite varstans i Pauillac. Förväntningarna är väl inte skyhöga. Början till mognad är väl ändå inte för mycket begärt?

Hej Ulf, vi satsade på en bunte nollfemmor från Weins-Prüm! Både Graacher Himmelreich Auslese och Graacher Domprobst Auslese fick 93p WS. Bör vara ganska kassaskåpssäkra satsningar när vinerna mognat lite, typ minst fem år eller så. Dessförinnan bjuds nog mest blommig druvighet och piggelin..

Joh.Jos Prüm kanske till och med grejat nollsexorna med bravur! 2006 Wehlener Sonnenuhr Auslese fick likaledes 93p WS.

Korkdragaren sa...

Alla skribenter utom ett fåtal provar blint... (Ett par av de få är Carl-Axel Svensson och Hans Artberg). Inga av de mest inflytelserika gör det.

Personligen tyckte jag Clos des Papes -05 framstod som småtrist bredvid Jamets fantastiska Côte-Rôtie, trots toppårgång för CdP.

Finare Vinare sa...

Ch9 tycker vi ofta brukar vara just lite sluten och småtrist tills den uppnått runt 7 års ålder. 2004 Clos des Papes blev därmed en överraskning för oss. Ung syrah från norra rhône är väl däremot oftast allt annat än småtrist ;-)

Anonym sa...

I consider, that you are not right. I am assured. I suggest it to discuss.