tisdag, mars 04, 2008

2004 Piaggia Carmignano Riserva


Nej, vi kunde faktiskt inte låta bli Piaggia Riserva, nu när vi handlat några stycken till. En karafferad flaska till och efter maten bekräftar alla goda intryck från igår. Det här vinet är seriously good!

2004 Piaggia Carmignano Riserva har en förledande söt körsbärsfrukt i doften, med blommighet, bittermandel/mandelmassa, mint och en urläcker fatrostning. Ren och skär njutning att sniffa på detta vin! Smaken är fint sötfruktig, välbalanserad, med behagligt mjuka och chokladiga tanniner. Skön kraft, mjuk munkänsla, intensitet och längd. Eftermatenbråkigheten från 2005 Piaggia Il Sasso är som bortblåst. Ett snäpp upp i både årgång och kvalitet bjuds här istället ljuvlig toscansk ungdom i suveränt smittande stil - det smakar helt underbart, toner av balsamvinäger och sötfrukt passar utmärkt till hyvlad grana padano. Rent ut sagt skitgott! Ett förförande vin som appellerar direkt till lustcentrum - och det redan ikväll, hör och häpna! Aaahh...

2004 Piaggia Carmignano Riserva (Mauro Vannucci, Carmignano, Toscana)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Oh shit, gud h�r b�n! Stod och h�ll l�nge i den i dag men t�nkte att den kommer s�kert FV testa inom kort s� jag avvaktar. Nu f�r man hoppas det finns n�gra kvar i morrn...Tack!

Magnus sa...

Jag kan bara instämma. Vi har druckit en flaska över två dagar och den var om möjligt ännu bättre andra dagen. 2004 visar stolt upp vilka perfekt balanserade viner det året kunde åstadkomma. Tyvärr köpte vi bara en provflaska och nu är vinet som bortblåst från hyllorna (åtminstone här Stockholm).

Anonym sa...

Aah, låter härligt. Sån tur att jag fick SMS från el bolagero så man får vara med på den här.
Trevligt att den är njutbar redan, men som vanligt frågar jag, när är den ännu mer njutbar?
Och jo, jag gillar ju när de unga, eleganta toscanska tanninerna river till.

Finare Vinare sa...

Henrik, eftersom din smak ligger år det unga hållet och du fick beställa en enda flaska... vänta till 2010! Men du lär nog inte bli det minsta besviken om du öppnar den i nästa vecka heller, och ger den ett par timmars luftning. Munskänken rekommenderar ju 6-12 år - men då är det inte riktigt samma vin längre...

Anonym sa...

Låter hur gott som helst.

Lite funderingar...
Fathanteringen - nyanserad eller...
Cab/Merlot som krydda eller dominanerande...

Testade Castello di Brolio och den satt som en smäck på egen hand.
Fantastiska syror, frukt och tanniner. Gott med ungdomlig fräschör.

Bara att plocka på sig med italiensak 2004:or!!

Anonym sa...

Som vanligt - tack!
Hade jag haft flera hade jag kunnat tänka mig att vänta till 2012-14 med någon eller några. Nu luktar det 2010, för er beskrivning får mig att gå en tuff match med korkskruvsångesten - och då har jag inte en hunnit hämta vinet.
Jag har förvisso inget emot mogna viner med tertiära aromer, men jag måste erkänna att lite babysnatching av en ljuv, men ändå egensinnig toscansk skönhet är något visst.
Bourgogne, Cahors, CH9 och Bordeaux däremot, där väntar jag gärna något år eller två.

Anonym sa...

Ser att det finns några Carmignano, Riserva 2002 kvar på SB i Götlaborg. Den var med i en vertikal på nedan länk och fick 91+. Vet ni något om den?

http://www.belmaati.com/about56239.html

Anonym sa...

Man tackar för det kvittot. Jag visste väl att magkänslan visste vad den pratade om när jag lade de här raringarna i korgen. Kul att den verkar vara så spelbar redan nu.

Anonym sa...

Japp, då har även jag fyllt på med några Carmignanos! Ägnade dagens förflyttning mellan kund 7 och anställning 1 åt att kolla lite vad som fanns kvar på Regeringsgatan. De hade fått påfyllning! Fanns även ett 20-tal Côte Roti 2004 kvar om någon skulle vara intresserad.

Finare Vinare sa...

Tack för tipset! Internetsaldot för 2004 Piaggia visar noll - de kanske mörkar lite borta på passagen...
14 st Jamet Côte-Rôtie syns däremot.

Fick just in tre 2005 vilsekomna Il Sasso på beställning. Än kan det ske under!

Anonym sa...

När jag är ändå är inne på tips-spåret; vid samma genomgång av nya SB-katalogen hittade jag Villa di Capezzana 2004, en Carmignano med 80% sangiovese och 20% Cabernet Sauvignon för 178 pix.
Årgången och att Tenuta di Capezzana också producerar Ghiaie della Furba fick mig att lägga in en beställning blint.
Eftersom jag bara har en Piaggia - som jag vill sitta på till 2010 - verkar det här som en duglig medhjälpare i kampen mot att korka upp Piaggian direkt.
Vinet har inte anlänt ännu, inte ens SMS:et, men så fort det dyker upp lämnar jag rapport.
Och nej, jag har inga associationer med Nigab, ren slump att de importerar också Brand Riesling.

Finare Vinare sa...

Tack för tipset! Vi noterade också att det dykit upp och drar precis samma slutsatser som du. Detta bör prövas, snart. Ser fram emot ditt smakprov. Mums!

Anonym sa...

Dags för rapport angående Villa di Capezzana. di Capezzana får obarmhärtigt en korkskuv i sig ett par timmar innan färska pastakuddar med formaggio och spinaci får ingå ett lyckligt äktenskap med skinka, skogschampinjoner, vitlök, färsk salvia och lite grädde.
Korken ser lite oroväckande ut, med strimmor av vin halvvägs upp, men doften är totalt renons på papp och möglig källare - puh!
Hallon är det första jag tänker, en blommig parfymsky kommer som nummer två i sällskap med aningen alkohol och något stenigt. Svart vinbär anas och doften är något mindre rustik, något mindre fatig än väntat.
Två timmar senare, till maten, har faten och de toskanska tanninerna vaknat. De kommer med hallon, med viss blommighet, med aningen svarta vinbär och något lite stalligt. Faten är inte helt integrerade än, de är fina men skrynklar till munnen en skvätt.
Det är jävligt gott, men uppriktigt sagt väl ungt. Visst, jag gillar toskanska tuffingar, till maten går det utmärkt och ännu bättre till lite duktigt stallig pecorino efter maten. En höjdare, men inget direkt stöd i kampen mot att öppna en Piaggia för det här mår nog också bra av ett år eller tre i en garderob. Men riktigt, riktigt bra. För 179 pix beställer jag nog en dosis till, faktiskt.

Finare Vinare sa...

Härligt att läsa din utförliga rapport, Henrik. Nu gäller det bara att komma ihåg att beställa, och sen glömma flaskorna ett par år. Men först ett smakprov - för vi älskar ju de unga toscanska tanninerna...

Anonym sa...

Ja, herregud, det är inte på något sätt så att man lider i dag av di Capezzana, alls inte. Klart ni ska slita upp en flaska.
Däremot är jag helt övertygad om att något större kliver ur garderoben/källaren ganska snart, något riktigt läckert i förd en tät hallonskrud.