lördag, augusti 04, 2007

2002 Domaine Rolet Arbois Tradition


Till apéritif tar vi ett vin som egentligen borde ha alla möjligheter att bli en hyllvärmare, från ett distrikt vars belägenhet de flesta har dimmiga uppfattningar om, med en oxiderad smak som hör forntiden till. Men - det är faktiskt nästan slut på hyllorna, om än inte riktigt. Fino sherry är helt klart på gång, inte minst tack vare Kronstams envetna påhejande, fast Arbois är roligare i vår smak.

I glaset har vinet en ljust guldgul till halmfärgad och lite simmig uppenbarelse. Doften är rik och komplex, med fin oxidation och framträdande valnötter. Smaken är helt knastertorr, med något bitter mittsmak, jästig fatkaraktär och en lång eftersmak av torkade fikon som bränner till en smula. Årgång 2002 var fin i Bourgogne - såvitt vi kan se verkar det ha gått rätt bra i Jura också. Salta tilltugg som cashewnötter är användbara. Prova med lufttorkad skinka och oliver. Eller varför inte till julnötterna? Ett intressant och unikt vin.

ps. som avrundning på kvällen, med den mörka augustihimlen och några chips som sällskap, är det här precis lika läckert.

2002 Rolet Arbois Tradition (Domaine Rolet, Montigny, Arbois, Jura)

1 kommentar:

Anonym sa...

Min far lurade ner mig i Arbois-träsket för ett antal år sedan.
Jag gillar krämig soppa med fond gjord på räkskal, senare mixad med rotfrukter och grädde samt grönsaksjulienne och räkstjärtarna till Arbois.
Men också ost är skräddarsytt, framför allt Morbier.
Jag ska inte påstå att jag längtar till jul redan, men jag vet redan vad jag ska pröva till min Arbois då.