fredag, februari 20, 2009

2005 Gerard Bertrand L'Hospitalitas


Kan man vara storskalig modernist och samtidigt uttrycka sin terroir fullt ut? Det är en fråga som får lite olika svar beroende på var man är och vem som försöker. Gerard Bertrand är en av de stora imperiebyggarna i södra Frankrike. Vad sägs om 330 hektar egna vinodlingar, kontrakt med 40 odlare för ännu mer inköpta druvor, Languedocs största fatkällare med 2500 barriques, eget hotell och två restauranger? Puh, det vore inte konstigt om det resulterade i en utslätning - men istället lyckas han leverera kvalitet ända från bulknivå upp till de bästa cuvéerna. En omfattande övergång till biodynamisk odling är på gång. Av L'Hospitalitas producerades 5320 buteljer årgång 2005. Druvblandningen var 50% syrah, 40% mourvédre och 10% grenache med en avkastning av endast 18 hl/ha - så här kan man förvänta sig både hög koncentration och ny ek från fatkällaren. Smakprovet för ett par veckor sedan gav mersmak, vi längtar efter att sträcka ut med en hel flaska. Och vi har en stark känsla av att vi inte är ensamma ikväll....

2005 L'Hospitalitas har en högintensiv, tät och mörkt blåröd färg med svarta reflexer. Ur karaffen får vi en reduktiv, mineralisk doft av våt sten och insjö. Snart tittar några söta björnbär fram - mogna och extremt frestande! Därefter drabbas vi av mängder av färska örter: som en melange av mynta, oregano, dragon och timjan. En lågmäld gummiton gör sig bemärkt, snart kommer mer av lakrits, järn, diskret fatvanilj och kryddnejlika. En kraftfull, rentav supergod doft....

Dags för en sipp - det första vi omedelbart noterar är en stor fräschör av mynta och oregano. Smaken är härligt utåtriktad och intensiv, rejält tätpackad av mogna röda och mörka bär med en liten aptitretande (mal)örtbitterhet. Syrahkomponenten dominerar intrycken med björnbär, viol, lakrits, gummi och animaltoner. Syrorna är friska och goda, tanninerna silkeslena och mogna. I själva sväljögonblicket får vi en imponerande urkraft av både vit- och svartpeppar, med rikliga mineraler som leder ut i en lång lustfylld eftersmak. Svaret på vår inledande fråga är redan givet - här finns nämligen både en traktorlast av solmogna druvor, högvis med terroir, fullt ställ i munnen - och samtidigt elegans!

Ju mer vi doftar, desto mer hamnar vi i norra rhône och hermitage. Vi tänker på en fet och mättad mörk syrahkaraktär med skönt integrerade fat och äppelmustig fräschör. Bara med lite mer steroider och sydlig värme från ett bra år - kanske är det Bertrands gamla rugbymuskler som spökar? Fast ändå är hjärnan helt intakt! Sammanfattningvis, alltså: väldigt franskt, excellent vinmakeri, proffsigt - inga skönhetsfläckar. Modern stil och formgivet för att kunna njutas ungt, med terroirkänslan helt i behåll. Imponerande!


ps. Maten ja, biff med bea och fingertjocka frites. Funkar alltid till unga kraftpaket!

pps. Väl synkroniserat vindrickande ikväll...

2005 L'Hospitalitas Coteaux du Languedoc La Clape AOC (Gerard Bertrand, Narbonne, Languedoc)

8 kommentarer:

Frankofilen sa...

Gaaah, hann ni först? Ja, jäklar vilket gott vin! Härligt.

Hmm, har ni Haut-Carles i bakgrunden... också bra till steak frites...

Anonym sa...

Själv har jag druckit en Sang de Cailloux Doucinello ikväll. Bättre än för 6 månader sedan, men kanske ännu bättre om 1-2 år. Hur får man tag i dig utanför bloggen? Jag tror du har min mail, och det vore kul att ha din. /Ulrik

Kayaker sa...

Gaaah!
Ju mer jag läser om detta vin desto mer övertygad blir jag om att jag ska komplettera de två flaskor jag köpte idag med några lådor till...
Jag får se till att hinna provsmaka under helgen iallafall så får vi se om det blir en länsningsaktion på måndag!

Finare Vinare sa...

Gaaah! 2004 Haut-Carles kändes mer rustikt och yvigt än vid provningen. Sydafrikansk alkohol, kaffe och mintchoko skymmer Fronsacs terroir. Trots att vinet är gott har vi fortfarande randanmärkningar vad gäller det moderna bordeaux. Vi vill smaka nya La Dauphine!

Sang de Cailloux förtjänar nog några års ryggläge. Adressen är finarevinare at telia punkt com.

Skynda, L'Hospitalitas lär vara slut på måndag ;-)

Kayaker sa...

Hmmmm...
10 flaskor kvar enligt det opålitliga lagersaldot. Enligt samma saldo fanns det 12st innan jag köpte mina två flaskor.
Jag väntar ändå till söndag med provsmakningen. Det blir 6 spanjorer imorgon.

Kayaker sa...

Jag kan ju tillägga att jag hoppas att ingen spekulant läser din eller Frankofilens blogg innan tisdag eller så. :-)

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Det finns "rätt gott om" Hospitalitas hos importören Vinobele. Systembolaget har inte tagit in allt de ha beställt.
Om det är slut på hyllan, kontakta Vinobele så löser det sig.

Gott vin, föresten...

Kayaker sa...

Tack för upplysningen, Michel. Då behöver jag inte stressa. Jag hade ju egentligen tänkt dricka annat på söndag.