torsdag, maj 08, 2008

2007 Chavet Menetou-Salon


Kanske var det här årets vackraste dag... Allt står i blom, grönskan är splitter ny och solen steker ett sommarvarmt Stockholm. Livet känns enkelt - och man längtar efter en lika enkel och opretentiös middag. Killarna från Cefalu på Dello's Pizza gör en suverän frutti di mare, stinn på vitlök och grön av bladpersilja. Havets frukter är ikväll bläckfiskringar, blåmusslor och räkor. Pizzan tycks ropa efter en superfräsch sauvignon blanc. Vi testade det här vinet i måndags och blev mycket charmerade...

2007 Chavet Menetou-Salon är nästan vitt med gula och skära nyanser. Den sirliga doften har egenskaper som vi brukar gilla: sockerdricka, mineral, nässlor, emserpastill, honung och finstämd fläderblom. Mycket diskreta krusbär och svarta vinbärsblad. Syrorna är sprittande, smaken är fjäderlätt och elegant utan alltför påträngande druvkaraktär. En sauvignon blanc för rieslingälskare som vi! Först blir det en läcker apéritif - och att det sedan sitter som en fiskarkeps till frutti di mare behöver väl inte påpekas....

2007 Menetou-Salon (Chavet Fils, Menetou-Salon, Loire)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätt! Mer sauvignon blanc! :-)

Putte sa...

Tack för en bra recension. Jag köpte några flaskor den 2 maj, så nu vet jag vad jag har att se fram emot.

MMM sa...

Matchar Kronstams beskrivning ganska väl - "fruktdriven smak där mineralitet och syra får stå tillbaka". Jag tolkar som att kattpissnivåerna är kontrollerade i detta vin. Inte mej emot - jag kan inte riktig fördra de värsta urinbomberna (från t.ex NZ).
Verkar kunna bli ett bra sommarvin i en festvänlig prisklass!

Tack för övrigt för tipset om Heinz Schmitt Riesling 2001 - den länsade jag i hyllan när den gjorde sitt återtåg igår. Där har vi sommaren räddad! Haarts Halbtrocken -97 gjorde tyvärr ingen succé (från BS). Synd - borde kunnat bättre.

Anonym sa...

Hej
Jag köpte en flaska i fredags. Vi skulle avnjuta en kokt torsk, med persiljesås på lördagkvällen. Det var mycket riesling i stilen, som Ni skriver. En australiensisk, skulle jag säga. Det fanns en angenäm bitterhet i avslutningen. Sauvignon Blanc-stilen var angenämt dämpad.
Tack för tipset!
Heinz Schmitt Riesling, som mmm nämner här ova, sitter som en smäck. Riktigt kall med vänner mitt på dagen. Halvtorra viner är gudagoda när man hittar den rätta balansen. Företrädesvis i Mosel med bifloder där syran är högre. Kommer Ni till Traben-Trarbach någon gång, så titta in hos Martin Müllen. Hans torra viner känns så himla rätt.