lördag, december 22, 2007

1988 Veuve Clicquot Ponsardin Rare Vintage


Vi har fått tag i en härlig bit terrine de foie gras från experterna Larnaudie (i Figeac, Sud-Ouest via Vasastans Ost). Nu är stunden kommen för mogen champagne. Pschoff! Vad vi ser i glaset kan bara beskrivas som en gyllene färg, den enda frågan är hur pass gyllene - vi lämnar den obesvarad. Vi möts av en riktigt harmonisk doft med fin brödjäst, musselkalk, valnötter och röda äpplen. Efter bara en liten stund i glaset kommer skrattretande tydliga drag av muscovadosocker, brun farin, mörk gräddkola och dadlar. Ett uns av intressanta stalltoner osar lätt och höjer bara förväntningarna ännu mer. De röda äpplena förvandlas omärkligt till ett välkokt äppelmos...

Smaken är mycket rik med kraftfull kropp - vi pratar mittsmak här, en hel äppelpaj får faktiskt plats i mitten. Munkänslan är mjuk och krämig med lite sherrytoner och en grapebitter avslutning. Helheten är påtagligt komplex, komplett, avrundad och läcker - det måste vara en av de godaste, mer mogna champagner vi druckit. Här ges riktigt mycket upplevelse för pengarna. Tyvärr är vinet slutsålt, men man blir rätt nyfiken på husets rosé från 1985...

ps. När vi tänker tillbaka på andra tänkbara kandidater var exempelvis 1988 Dom Ruinart Rosé ungefär lika bra med sina utvecklade blodapelsin- och chokladtoner, och 1985 Sugot-Feneuil Special Club, en fint mogen blanc de blancs i precis rätt utvecklingsfas.

1988 Rare Vintage (Veuve Clicquot Ponsardin, Reims, Champagne)

8 kommentarer:

Johan sa...

Japp, Veuve Clicquot Rare Vintage 1988 är helt klart en favorit. Vi fick det som referensvin på champagneprovningen på Regeringsgatan härom veckan!

Det är också den enda champagna som (så här långt) har fått T att skutta runt av glädje i lägenheten, oförmögen att sitta still :-)

Finare Vinare sa...

Så fin! Det var S som omedelbart slog fast: det här är en av de godaste champagner jag någonsin druckit. Betyder det mer än prisvärt eller fynd? Frågan är inte särskilt intressant så vi lämnar även den obesvarad - och nöjer oss med att konstatera att vi inte kommer glömma detta vin i första taget...

Anonym sa...

Jag skulle akta mig för -85 rosé rare vintage. Provade den för ett år sedan och iaf den flaskan var alldeles för utvecklad. På magnum var den vanliga rosé -85 riktigt bra för 3 år sedan.

Rare vintage -88 har jag inte provat, däremot den vanliga (återigen) 88an och den var fantastiskt bra.

Anonym sa...

Hej!
jag måste säga att jag gillade rosén från 85 trots utvecklingstonerna. Intressant och väl värd att provas.
God jul!

Magnus sa...

Veuve Clicqout Rare Vintage -88 är ett underbart vin och det kan inte sägas nog många gånger! Vi har några flaskor kvar i Drucket-kretsen (minst ett dussin flaskor tror jag det finns kvar i gömmorna) och vi lovar att inte glömma bort att hålla vinet på tapeten.

Angående Rosé -85 så har vi hört både bu och bä, det verkar finnas lite flaskvariation här. Vi får se: vi har åtminstone en flaska av detta vin för snar konsumtion.

Anonym sa...

Såg idag att det fanns några pannor kvar på SB. Tror ni det pallar för 1-2 år till i källare på 15 grader?

Finare Vinare sa...

Lätt! Vi har själva en flaska på lut, men frågan är om man inte borde fylla på. Visst, det kostar mycket, men det smakar faktiskt mer...

Anonym sa...

Jag var inne på SB kl 1130 och då fanns det 7 flaskor kvar men med min beslutsinsuficiens så köpte jag inga. När jag sen bestämt mig och gick tillbaka kl 1530 vad de såklart slut! Fick då veta att det finns några kvar hos leverantören så jag beställde ett gäng. Spännande!