fredag, mars 05, 2010

När smakar vinet bäst?


Undrar ni varför ni blir besvikna på viner som doftade underbart förra gången? Förmodligen har ni bara öppnat dem på fel dag. Masters of Wine på de största brittiska supermarknadskedjorna Tesco och Marks & Spencer tar inga risker, utan visar helst upp vinerna för journalister på en fruktdag, i andra hand på en blomdag. Allt baseras på en planteringskalender som ges ut av en liten tysk tant vid namn Maria Thun. Speciellt för vinnördarna har hon utvecklat ett oumbärligt hjälpmedel, nämligen boken "When Wine Tastes Best 2010".
Så, nu är det bara att sätta igång med att pussla ihop schemat för middagsbjudningar och vinprovningar under resten av året....



ps. Begagnade exemplar kostar 50 spänn inklusive frakt, på brittiska Amazon.

34 kommentarer:

Olov H sa...

Här kan man ladda ner årets första fyra månaders såkalender samt beställa hela årets när den väl kommer från trycket:
http://www.biodynamisk.se/

Finare Vinare sa...

Tack för länken, Olov. Vi ser fram emot blommiga parfymer i kvällens viner! Och vinprovningarna i mitten av nästa vecka, de kommer att sprudla av frukt...

Didier Barral lyckades förmedla galet mycket blommighet i sin Faugères trots att det var rotdag i onsdags. Han måste ha en särskild tumme med elementen...

Syrah sa...

Tror vi på det här?

Jag får väl fira min födelsedag före klockan 8 på kvällen, för efter det ser det ut som om vinet skulle smaka sämre....

anders wennerstrand sa...

Hej Tesco, det var medeltiden här. Vi skulle gärna få tillbaka vår världsuppfattning som ni har knyckt.

Finare Vinare sa...

Hihi, vi rullar ut debattbordet lagom till helgen. Biotomtar, vetenskapsmän, gladlynta empiriker och svårflörtade skeptiker - välkomna att lägga ut texten...

Gabriel sa...

Var är Ulf Sjödin när man behöver honom?

Ulrik sa...

Min kära mor lever slaviskt efter det här. Fast inte när det gäller vin, utan när hon planterar mm i trädgården. Jag insåg efter några år att det inte var värt att argumentera, utan jag accepterade att hon tyckte så....
:-)

Anonym sa...

Jag går oxå stenhårt efter sånt här. När det gäller semester alltså. Strålande sol som idag innebär väldigt sent påkommen kompledighet.

:D

/MW

Frankofilen sa...

Jag kan inte riktigt se vilken dag det är bäst att bränna upp tyska häxor. För brinner de är de häxor, det säger empirin ;-)

Guran i vinkällaren sa...

Provade 07:an av Baralls basvin under veckan (måndag kväll - torsdag) och tyckte att vinet hade en viss smak av bark/valnöt och var lite "stumt" vilket jag ofta känner i bioviner under sk. "rotdagar". Kollade idag med biokalendern på nätet och det stämde. Ett vin som jag tycker påverkas speciellt är Ch. Le Puy från Bordeaux. Vinet är fantastiskt under fruktdagar men öppnas det under en "rotdag" försvinner inte barksmaken ens om jag sparar det till en frukdag - kan vinet bli "programmerat" av rotdagen? Eller har jag känslig gom - smak är väl ett "program" i hjärnan?!

Henrik sa...

Min inre skeptiker vrålar Bluff nåt så inihelvete!
Samtidigt, den som är musikintresserad bör inte missa upplevelsen att åtminstone en gång i livet se och höra en riktigt bra orkester i kulturhuset i Ytterjärna. Det finns en och annan virrpanna i krokarna, no doubt, men de som byggde och ritade kulturhuset har koll på åtminstone något läge.
Om du inte litar på mig, fråga Esa-Pekka Salonen.
Från det ena till det andra, jag tolkar det som att det bara är att korka upp Barral - vare sig det sker på lördag eller söndag.

Anonym sa...

Jag brukar alltid bajsa mellan 19-20 på kvällen. Luktar minst då.

P.

Kayaker sa...

Vad innebär det egentligen att "så blad"? Jag har läst lite botanik och har lite svårt vad som avses... :-)

Anonym sa...

(A): Ger man fortfarande ut tabellerna för när fisken nappar?

Kayaker sa...

Anonym: Jajamen! Kolla på http://www.abugarcia.se/

Anonym sa...

(A): Fiskar-F i cykelkanoten. Du får mail.

Finare Vinare sa...

Soldag finns inte med i kalendern, men vi spenderade dagen i skidbacken och det funkade faktiskt riktigt bra.

Fredagsviner: 2005 Ch Le Doyenné är framställt med hjälp av Michel Rolland, mättat av mörk choklad och förmodligen immunt mot alla tänkbara kalendrar. Men 2006 Ch Cambon La Pelouse bjöd förstås på violer och rosor från grannskapet till Margaux. Vinpushern från Lidingö levererar direkt till din lokala langare...

MMM sa...

Härligt! Bra att ha kosmos att skylla på när de nedsmutsade och okonserverade vinerna fallerar.

Henrik sa...

Och om det inte funkar med kosmos finns ju tyvärr karma också ...

konjären sa...

...men alltså; ibland vill jag bara plocka fram min tråkiga, ingenjörsmässiga sida och be någon biodynamiker dels på ett vetenskapligt trovärdigt sätt förklara sina påståenden, dels leda i BEVIS hur kosmos får vin att smaka blommor en dag och rötter en annan, om det nu är det som hävdas. Härledning som går ut på att "upplevelsen är ju sådan, så då måste ju förklaringen vara denna..." undanbedes.

Miguel sa...

Eventuell tabbe att Renaissance des Appellations- provningen på Grand för nått år sen var på en "rotdag" :)

Mina Vinare sa...

Gör som jag – drick fullblodsaussies med tillräckligt av frukt och smakrikedom för att leverera oavsett frukt eller blomdag.

Häxkalendrar behövs enbart för dem som dricker en massa biodynamisk hokuspokus från obskyra producenter ; )

Nejdå, faktiskt är att jag gärna skulle testa dessa teser. Jag skulle inte bli förvånad om de stämmer. Ofta har jag undrat varför vissa viner smaker så mycket bättre vissa dagar än andra.

/ MV

Finare Vinare sa...

Miguel - även Franska Vindagen 2008 prickade en rotdag. Något vi minns eftersom Johan Lidby påpekade det med emfas när vi provade de eleganta, men vid tillfället lite besvärliga, nollfyrorna från Bruno Clair.

MV - frågan är hur man skulle gå till väga?

Red Scream sa...

Som svar på rubriken är det lätt att dra till ett "hver gang!" Fast det stämmer ju kanske ändå inte...

Alternativt kan vi ju parafrasera Shakespeare, "There are more things in heaven and earth, T & S, than are dreamt of in your philosophy"

;-)

andersuw sa...

Guran: Klart att ditt vin blir nedtaxerat om det öppnas på en rotdag. Då blir det förstås rotavdrag. Samma sak gäller om det öppnas på en rutdag (de dagar då det är särskilt lämpligt att gå med slagruta). Då känns vinet vattnigt och det blir rutavdrag. Bara att konsultera din gamla fina taxeringskalender ... ;-)

Mina Vinare sa...

FV,

Vet inte men man skulle kanske börja anteckna månens faser när man provar viner och se om man på så vis hittar någon systematik. Känns kanske som ett moment för mycket så jag funderar vidare innan jag sätter planen i verket.

Det som får mig att tro på detta är att så många vinmakare/producenter verkar övertygade. De om någon borde ju veta. Jag vet att Julien Barrot tror på det här med månens inverkan på upplevelsen.

När jag mötte Vincent Maurel från Clos Saint Jean så var även han anhängare till att låta månen styra. Han berättade att man litade till månen när man skördade sina 2003or. Om det bara är klyschor eller ej vet jag inte men han verkade ganska övertygad.

Det finns ju många biodynamiker runt om i världen som verkar övertygade och om man bortser från de värsta tokstollarna så ligger det nog något i allt det här.

/ MV

andersuw sa...

Man kan också se det precis tvärtom, d.v.s. att det ibland kan ligga något i vad biodynamiker gör eller säger, trots att de är biodynamiker. För min del är jag dock mer benägen att tro att de är på rätt spår ifråga om sådant som kompostering och naturgödsel än infråga om himlakropparnas inverkan.

elina sa...

En trädgårdsmästare jag känner sådde och planterade alltid enligt Maria Thunkalender och tänk, han lyckades bättre än andra, drev en stor, känd trädgård. Såg hans trädplantering där rätt träd var satt på rätt tid - imponerande. Så kanske det gäller även vinet? Orkar man kolla läget bara så ...

konjären sa...

Men frågan kvarstår; HUR påverkas växtligheten av månfaser och annat? Det kan alltid utvecklas teorier som ger förklaringar på observerade fenomen utan att ha något med verkligheten att göra. Jämför historiens flogiston och humoralpatologi, t ex...

Anonym sa...

kompledigt, är inte det något för skolklasser och arbetare?
//Johan

Anonym sa...

sluta snacka!

Det är väll självklart. Besprutar man jordarna med massa skit såklart
det som växer ovan tar upop detta genom rötterna, samt med biologiska bekämpningsmedel så tar man död på alla skadeinsekter men utvecklar barar resistenta ist.

/Johan från karolinska

Anonym sa...

det var Johan (med ett, kanske två glas innan västen som svarade) döööööööööööööööööööööööööö

ASi sa...

FV, när jag provade en 2002 Clair var den också besvärlig, det måste ha varit en rotdag det också...

Missa inte på Madame Bize-Leroys åsikt i frågan på www.domaine-leroy.com!

Anonym sa...

Passa på imorgon att dricka upp era bästa flaskor för det är fruktdag hela fredagen!

Ulf S