lördag, augusti 01, 2009

2007 Domaine La Barroche Fiancée


Det är Parkerkväll på Södermalm. Tvåtums baconlindade tournedoser flankeras av fingertjocka frites, bea och rostade paprikor. Knappast världens mest finessrika mat, men den är ju så god och dessutom väl beprövad till Julien Barrots Cuvée Fiancée. Flaskan är något av ett conversation piece, lagom till Stockholms pågående Pride-vecka. Ambitionen sägs enligt baketiketten vara "ett perfekt möte mellan det maskulina och det feminina" - kraft och finess, syrah och grenache.
Ett rätt konventionellt resonemang egentligen, men studerar man framsidans etikett av barcelona-konstnären Carlos Pazos blir det genast mer komplicerat och intressant. De två profilerna som tycks mötas för en kyss har ju båda rätt maskulina drag. Ändå verkar den vänstra något mer konventionellt manlig - eller beror det bara på den châpeau-claque som hamnat till vänster? It's all in the eye of the beholder...


Cuvée Fiancée blandar precis lika delar av de båda druvsorterna. Den sent mognande grenache växer i den varma och sandiga sydsluttningen Terres Blanches och utvecklas ovanligt snabbt där. När vi besökte just den vingården i juni 2008 var druvorna betydligt större än andra vi såg i Rhône och Provence den veckan. Den tidigt mognande syrah får en lite lugnare mognadskurva när den växer på förhållandevis svalare och nordvända högplatån Cabrières. Så trots att de egentligen borde mogna vid olika tidpunkter, skördas de precis samtidigt.

Kallmaceration innan jäsningen, och daglig pigeage, är sedan Juliens Barrots huvudsakliga metoder för att utvinna maximal färg och frukt. Men han är ingen principryttare, utan lyssnar på vinet och gör det han tycker verkar behövas. Grenachen får mogna i betong och delar av syrahvinet på begagnade bourgognefat om 500 liter - demi-muids. Vinet buteljerades i maj 2009 och fatprovet vi fick smaka strax innan dess var väldigt charmigt. Hur står det till med flaskan, då?



Jo, 2007 Cuvée Fiancée Châteauneuf-du-Pape öppnar med en tydligt reduktiv nos som påminner om unken disktrasa och bilgummi. Det är nog syrah-delen som spökar. Redan inom några minuter är vi lyckligtvis framme i nästa fas som berättar om fatrostning - nu kommer drag av hårdstekta champinjoner, lakrits, tjärat rep och pepparkaks-kryddor. Det är en verkligt mörk och mäktig doft, djup som ett hål. Upp ur hålet kommer rena dekokten av örter - tänk Fernet-Branca och Underberg. Dessutom enbär, viltkött och mörk, syrahdominerad frukt. Och tilltagande mineraler som mest liknar krossad sten.

Först efter en dryg timme och en halv lösgör sig motvilligt en slinga av de jordgubbstoner som vi charmades av på provningen i april. Fatprovet tycks inte oväntat ha varit mer lättflörtat än den färdigbuteljerade varianten. Mer av mörka, nästan likörtonade fruktaromer tillkommer allt eftersom, men hela tiden dominerar syrah över grenache. Dags att sluta sniffa, och smaka istället.

Och pow!! det här vinet går på knockout. Ett jättestort, modernt kraftpaket dundrar in med aromer som sötlakrits, saltlakrits, tjärpastiller, mörk choklad och sval, ren syrahfrukt. Friska syror, rejäla tanniner och riklig alkohol är användbart både till kvällens stadiga mat och som struktur inför lagring, och den som gillar att mäta eftersmakens längd med klocka har att göra en stund. Sist kvar på partyt minglar salta mineraler och en liten malörtsbitterhet.

Vi hade nog hoppats på mer av öppna spjäll i de ljuva fruktaromerna. Å andra sidan fick vi ett bra känsla för vinets lagringsbarhet. Till den kolesterolstinna maten stod det upp precis så bredbent som förväntat. Men för att återknyta till Juliens ambitioner med vinet - själva mötet - så uppstår det inte riktigt ikväll. Det är maskulint, det är kraft, det är syrah. Vi ser fram emot att beståndsdelarna börjar mogna och hittar den inbördes balansen. Förmodligen behöver vinet bortåt ett halvår på flaska, eller kanske en riktigt lång luftning, för att nå sin första vidöppna drickfas. (92)


ps. knepig druva, den där syrah...

24 kommentarer:

Ulrik sa...

Låter gott, och onekligen verkar det som om man ska ge sig på 07:orna innan 05:orna?

Jag har också funderat på den etiketten, men det är pride-parad idag så jag drack den med det i åtanke.

Finare Vinare sa...

Jo, senast vi hälsade på 2005 Fiancée var det stängt.

Men det vore intressant att få höra andras reaktioner på den här nollsjuan, vårt intryck var att man borde vänta åtminstone till framåt senhösten. Det kanske är något med syrah och fat som krånglar till sakerna en smula och behöver tid. Grenache och betong/foudres är lite enklare att begripa sig på...

Sen bör det här vinet bli riktigt kul med lite mognadstoner i nästa decennium...

Vinosapien sa...

Syrah på nya fat kan ju bli aningen för snällt initialt...det kan jag hålla med om...men sen händer något trevligt...snällheten övergår i lite tyknare karaktär.

Kollade för skoj upp vilka viner med Syrah-innehåll som konsumerats de senaste månaderna...och överlag är det bara positiva tankar som satts på pränt.

http://vinosapien.com/MyTastings?Grape=286&TasteDate=149

I kväll är det tänkt att Guigals CBCB -99 ska få ta plats. Får se om det faller oss i smaken...

Frankofilen sa...

Hmm, jag hade hoppats på samma jordgubbssyrah och grillade kyckling som i våras. Nåja, har i vilket fall som helst tänkt korka upp en flaska hyfsat snart... men det blir till att ge vinet tid och luft.

Finare Vinare sa...

Syrah är gott, ingen tvekan om det - om än med lite besvärliga öppettider. Kul att läsa noterna, tänk den som hade en låda Crittin eller liknande... och med Brune & Blonde 99 borde ni få en klockren kväll. Be till korkguden!

Franko, vi är väldigt nyfikna på att höra vad du och andra har att säga om det här vinet just nu. Och hur många timmar som behövs för att det ska visa sitt bästa. Grillad kyckling med jordgubbsylt finns väl annars att köpa på Daglivs?

Frankofilen sa...

De har Piggelin på närmaste Pressbyrå, men ibland blir man ändå sugen på för ung riesling ;-)

Blir det Bordeaux ikväll? Har precis korkat upp...

Gabriel sa...

Fiancée är buteljerad rätt reduktivt och bör följdaktligen lida av detta ett par år.

Tänk på att 07:orna fortfarande bara varit i flaska ett par veckor. Ge dem lite tid!

Apropå etiketten, om man tittar väldigt noga i det röda fältet, alltså vinglaset så ser man efter ett tag något mycket märkligt... Det handlar om barnförbjudna saker, så mycket kan jag säga.

Den som listar ut vad det är får en gratis flaska Fiancée!

Keen sa...

Jag drack den för en vecka sen typ, och tyckte den var riktigt god. Hade nog mått bra av ett par timmar i karaff, men den enda karaff som fanns att tillgå var upptagen av en Lillian Syrah 05.

Finns det för övrigt fler Fiancée att beställa? Har en känsla av att det kommer vara svårt att hålla fingrarna borta. :D

Ang. etiketten ser det ut som en naken kvinna på mage :$

Gabriel sa...

Per, grattis! Att det var så lätt. Knasig etikett är det. Julien visste inte om det själv utan upptäckte det först förra året.

Jepp, det finns ca 70 flarror Fiancée kvar. Maila mig så ska vi fixa med 1:a priset och så.

Ulrik sa...

Jag håller på att stirra mig blind på den där etiketten, men inte f-n ser jag någon kvinna. Än mindre någon naken - hur gärna jag än vill.

Hoppas det inte betyder att jag måste lämna tillbaka mina flaskor.

Finare Vinare sa...

Julien kan ju inte precis blivit förvånad om han studerat konstnärens tidigare produktion...

Nej, vi hittade ingen heller, S gissade att Gabbe bara ville sondera djupet av våra läsares fantasier. Den här tråden kunde ha blivit något nytt och annorlunda ;-)

Kul för den som blir intresserad att det finns några flaskor kvar!

Finare Vinare sa...

Förresten, är det någon som har smakat på den buteljerade 2007 Pure än? Gabriel? När kan det tänkas vara första lämpliga läge att dra korken om man vill njuta vinet ungt? Luftningstips?

Gabriel sa...

Jag har faktiskt inte provat Pure 07 själv från flaska ännu. Jag vet att signaturen Jos på Fine Wines forum har provat och varit mycket positiv.

Om man tittar på 05:an så var den ju otroligt öppen och härlig hela första året och vissa flaskor verkar vara det fortfarande medan andra har stängt ned lite.

Jag tror dock att Pure är ett lättare vin att handskas med överhuvudtaget än Fiancée.

Mitt luftningstips är nog att öppna mitt på dagen, hälla bort en liten skvätt och låta stå svalt till middagen. 100% karaff 5 timmar innan tycker jag sällan blir någon hit, men det är kanske bara jag...

Finare Vinare sa...

Tack för luftningstipset! Det kommer bli svårt att hålla fingrarna borta, men kanske är det bäst att vänta tills det har gått ytterligare någon månad efter buteljeringen?

På Fine Wines forum hittar vi bara Kayaker som var försiktigt positiv till smakprovet under sin Tour de Vaucluse:

"...och sedan så bleknade det mesta när vi fick prova Pure 2007..."

Gabriel sa...

http://www.finewines.se/index.php?topic=34.msg23197#msg23197

10:onde inlägget uppifrån.



Svårt att säga, men jag skulle nog hålla mig till September kanske innan jag korkar upp.

Eftersom Julien i år buteljerade 100% av sin produktion för första gången så bad han mig att ta hem min allokering direkt, eftersom han hade platsbrist ("Jag har pallar med vin i köket!").

Därför kom 07:orna så tidigt. Förra året transporterade vi i September.

Detta gör att många nu dricker helt nybuteljerade viner vilket kanske inte är helt 100. Men men...

Finare Vinare sa...

Aha, tack! Vi skulle haft svårt att fatta oss så kort om det var så bra ;-)

Toppen... nu är det vi som får platsbrist i stället. Snart är väl hela köket fullt med vin från Julien Barrot!!! Och det ser ut att bli etter värre, för du har väl Signature i lager också?

Fick ett mess häromdan: "Signature 07. Vilket. Jävla. Vin. Brutalt sensuellt. Glöm inte bort det. Henrik"

Finns ett dolt nummer eller är det bara att använda blanketten?

Gabriel sa...

Ja just det, jag gav Henrik en 50-lapp för att han skulle skicka det där ;-)

Signature 07 kommer 360 flaskor i November. Vill man tidigare så är det blanketten som gäller.

Kayaker sa...

Tss-tss...
Missade ni att ta med Signature i beställningen? Läge att knäppa en flaska så att man hinner före er m.a.o. Det är inte helt lätt annars! ;-)

Keen sa...

Hmm, jag tyckte man såg det ganska klart...en kvinna på mage med armarna över huvudet. Mitt problem var att se om det var över- eller underkroppen :D eller så är jag bara jävligt snabb på att se nakna kvinnor överallt :D

Jos var väldigt positiv till den, han har skickat nåt/några elaka sms och berättat det :( så man blir ju lite sugen faktiskt. Men får nog hålla fingrarna i styr tills i höst då :)


Har fortfarande inte smakat Pure 05:an :( Gången jag skulle dricka den med Jos var den attackkorkad :/ Som tur var hade vi annat gott, och så ska jag få dricka den vid annat tillfälle.

Finare Vinare sa...

Pure 2005 var ju fantastisk i april, men om vi inte misstar oss ingick element av tur, långluftning och avancerad handpåläggning från Juliens sida. Men gillar man gambling så...

Själva kommer vi fegt vänta tills vinet börjar mogna.

Anonym sa...

Tjabba FV!

Drack en Fianceè för ca en vecka sen och den var ju helt fantastisk. Jag körde pop n pour, vinet har en helt sagolik frukt som körde över en direkt, inte ett uns eldighet. Någon disktrasa kände jag aldrig men däremot efter ca fem timmar hade vinet stängt ner, frukten var nästan borta och vinet var eldigt. Sparade en skvätt till dagen efter och då visade sig vinet vara ännu sämre, frukten helt borsta och ännu eldigare(spritigare) än gårdagen. Jag skulle nog ge vinet 94-95 pinnar som det visade upp sig direkt efter öppnandet.
/Johan

Anonym sa...

glömde skriva att det var årgång2007 såklart. Jag kan faktiskt inte se att vinet kan bli godare än vad det visar upp nu, vad ska kunna bli bättre? Nä ni som har flaskor och inte provat, Pröva!
Kan nog fan sträcka mig till 96 pinnar. Vi drack 2 flaskor vid tillfället och båda var lika superba
/Johan

JohanG sa...

>>Gabriel
Om man ska köpa mer Fiancée, måste vi som bor i Stockholmsområdet fortfarande beställa till Garnisonen eller kan man ta det dit man vill?

/JohanG

Jos sa...

Ang. Pure 2007 så är det väl beronde på hur många flaskor man sitter på. Jag har öppnat två redan (skulle inte öppnat första...) men tänker nu hålla mig till nästa år i alla fall. Senast jag drack den var den sjukt bra,- ni vet hånflin när man dricker och man måste påpeka det hela tiden..