fredag, januari 12, 2007

2003 Farnese Colline Teramane


Har ni möjligen svängt ihop en pizza efter egen design på fredagskvällen? Med durumvete, mozzarella, skinka, champinjoner kanske? Och tomatsåsen spetsad med balsamico, vitlök, basilika och novello? Då är det här vinet ett hett tips - fullpackat med allt som är typiskt Italien: körsbär med bra drag, lite ek, örter, tanniner, syror, liten kärnbitterhet. Tätt, balanserat, välstrukturerat, helt enkelt riktigt gott!

Och vinet är så mycket bättre än man förväntar sig till priset - man får god valuta för pengarna i Abruzzo. Vi provar mot klart dyrare 2004 Belguardo Bronzone från Mazzei i södra Toscana - och föredrar montepulcianons intensiva frukt framför morellinons gumptunga fatbehandling. Vinet blev lite förbigånget av de svenska vin-skribenterna, men går just nu åt med rasande fart. Köp idag!(på SB byter vinet just nu årgång till 2004).

2003 Montepulciano d'Abruzzo Colline Teramane DOCG (Farnese Vini, Ortona, Abruzzo)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska pröva den här Montepulcianon, utan tvekan. Bronzone är annars en av mina favoriter, men jag tycker att den vinner en hel del på lagring något år eller två. 2001:an drack jag under 2006 och 2007, då hade faten integrerats och jag tycker att det gumptunga som ni beskriver hade mildrats - kvar var ren, rå och mörk bigarråkraft. 2002 var märkvärdigt snabbmognande och var lite fruktigare, mindre tungt redan i utgångsläget. Utsökt redan 2005 och funkade utmärkt under 2006, har en eller två kvar som jag påpassligt glömt bort.
2003 och 2004 har jag faktiskt inte prövat än. 2003 är det, md tanke på årgången, nog dags att slita upp illa kvickt, har även där påpassligt glömt att jag har några flaskor.

Finare Vinare sa...

Vi har inte provat 2004 Colline Teramane. Vi köpte kanske åtta av 2003, och ibland kändes den väl burdus. Andra gånger var det burdusa helt rätt. Till exempelvis pizza funkade det fint, utan tilltugg blev det ofta lite för mycket av kärv packad frukt...