torsdag, januari 10, 2008

2005 Joseph Drouhin Rully


Tack vare en liten dialog idag med Holger dricker vi ett par glas av Drouhins 2005 Rully ikväll. Vi brukar tjata om härligt vitvinslika syror i pinot noir och chiavennasca - här bjuds en "bonnbourgogne" med syror höga nog att matcha 2004 Le Tense. Inte samma komplexitet, men vi får en härlig pinotkaraktär.

Färgen är blåröd åt det ljusa hållet. Ur flaskhalsen kommer en underbar doft av mogna jordgubbar och grillat kött. I karaffen doftar det vått av jordgubbar och torrt av sandelträ. Glaset ger initialt dofter av både sjöbotten, musslor och tro det eller ej, rå fisk! Men det vädras bort rätt snabbt. Sen kommer fräscha jordgubbar, hallon och röda vinbär, god fatkryddighet och örter. Det är en ljus och finstämd doft åt det blommiga hållet. Smaken är snyggt bärfruktig och intensivt lingonsyrlig, slank, lätt i kroppen, lite örtigt kärv och rätt lång. Några snäpp bättre än basbourgognerna. Frukten skiner fint med hjälp av de strålande syrorna! Gott till ost ikväll, och säkert väl lämpat till vitello tonnato med mera på lördagens buffékalas. Vi ska karaffera minst fem-sex timmar i förväg...

Vi fick reda på att både Drouhins 2005 Chorey-les-Beaune och 2005 Savigny-les-Beaune redan bytt årgång i BS. Vi har inte ens hunnit smaka, här går det undan. Ni som smakat, hur var de?

2005 Rully (Joseph Drouhin, Beaune, Bourgogne)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan enbart instämma! Gillar det här vinet, ännu bättre dag 2-3 faktiskt. Återkommer med ett allt-i-ett inlägg om nyår, champagne, smakintryck, samt diskussionsinput...

Holger sa...

Kul att ni gillade den, en av mina favvosar i ordinarie sortimentet. Den var riktigt bra även i årgång 2003, jag antar att Rully tillhör de lägen som klarar sig ovanligt bra i varmare årgångar, och i kallare (t ex 04), lätt får "gröna" toner (vilket jag inte har så mycket emot iofs).
Och snacka om vitvinsfräschör! Här kombinerat med en snygg hallonfruktighet.
Ang Drouhins Chorey och Savigny så ligger ju inte årgångsbytet ute på systemets hemsida än (det dröjer väl minst ett halvår eller så ;), men kollar man hos Hjo Grosshandel så har jag för mig att dom bytt.

Anonym sa...

Hej hej.

Jag fick en Chateau Canon, Canon Fronsac 1999 av en bekant, eftersom jag inte har någon direkt koll på vin över huvud taget så tänkte jag kolla om det är något som läser den här bloggen, eller författaren själv kanske, som kan berätta något om den?

/ Kristian

Finare Vinare sa...

Hej Kristian, vi har inte provat den - så vi passar frågan vidare till våra eminenta läsare...

knutos sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
knutos sa...

Hei Jeg har lenge fulgt denne bloggen og nå er jeg fast leser, det er mye meget nyttig info her!
Så til mitt spørsmål, hvordan er Joseph Drouhins røde Rully i 2007 årgangen i forhold til 2005 årgangen?