onsdag, oktober 27, 2010

2004 Giuseppe Mascarello Langhe Freisa Toetto


Vi tar rygg på Italienska Viner och fortsätter att utforska valda hörn av Carlo Merollis stövelbutik. Castiglione Fallettos mest inbitna ärketraditionalist (tills Roagna flyttar in i byn, då blir det nog jämnt skägg) får i uppgift att reta vår aptit till korv och bruschette med caprese-tartar.

2004 Giuseppe Mascarello Langhe Freisa Toetto ser lockande ut i sin transparent rubinröda dress, ljusnande åt tegel i kanten. Den vidöppna doften bjuder på riktigt tjusiga aromer, med rätt nära släktskap till traditionell barolo. Vi får både målarpytsar och klistertuber, slånbär, vaniljkokta hallon och röd körsbärssaft.
Krossade körsbärskärnor, fänkål, anis och salvia. Och så några mörkare stråk åt tjära, svart te, blyerts och diesel till. Fint som snus!

Vid det första mötet med smaklökarna, innan vi hunnit smaka på tillbehören, är syran visslande hög, snudd på chockartad. Men som så ofta med italienskt vin, behövs bara ett par tuggor för att balansen ska rätta till sig. Mätvärdena för kraft, tanniner och längd är förstås lägre än motsvarande barolo - men här finns ändå hyfsad substans, och den där osöta, strävt läskande gammeldagsfrukten minglar kvar tillfredsställande länge.

Aptitretarfunktionaliteten är hög - och som vi ser saken passar vinet bra i den antipasti-roll som tilldelats ikväll. För ynka 95 skandinaviska coronas är det nog svårt att hitta en bättre ingång till det autentiska Langhe.


ps. Gillar vi allt från Merolli? Nej, det finns faktiskt en producent vi har haft problem att komma överens med, nämligen Baricchi. Varken deras syntetparfymerade 2005 Langhe Nebbiolo eller generöst fatade 2003/2004 Pinot Nero Brigante har övertygat. Därför blev syrahvinet 2004 Sharà Langhe Rosso en positiv överraskning, med sin fruktrena stil riktigt gott till svartpepprig chili con carne.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir på riktigt stressad av myntunionen och alla rapporter från densamma. Jag ska beställa mer men jag blir bara snurrig på vad som ska beställas haha.. Ruggigt nöjd med Montevertine. Har Carlo fler i samma liga man inte bör missa? Har i sanningens namn inte hunnit igenom blandlådan jag köpte sist heller och själv vill jag ogärna köpa 6-12 av något utan att ha smakat av och då måste man ju igenom blandlådorna först.. Och snart är det sista december. Vad ska jag köpa denna månad..

Köpångest. Hjääälp. Jag börjar blir som min flickvän som köper saker på rea bara för att det är rea. Hon sparade ju 1000kr liksom. Sen att det hänger i garderoben utan att användas är skitsamma..

Ge me? :)

P.

Anonym sa...

Editerar mig själv med en dubbel post då Google inte kommit på hur man ska implementera en simpel editfunktion år 2010.. ;-)

Get me.

P.

Italienska viner sa...

Gott att höra! Köpte ni nollfemmor också? Ytterligare något mer masochistiska i syrligheten men även de är strålande till rätt mat.

P - Du är nära att ge dig själv ett köptips på sista raden: inte "Ge me" utan "Ghemme"!!

/Patrik

Anonym sa...

Hej!
Jag drack det här nyss också och har väl ungefär samma intryck. Har aldrig druckit freisa tidigare. Tyckte att det gick från spök-nebbiolo till spök nebbiolo-barbera blandning. Att det kommer från piemonte kändes verkligen.

Ett klockrent vin för under hundringen. Borde köpt fler.

Tack för en trevlig blogg!

/Arvid

Finare Vinare sa...

De här paltorna lär inte bli hängande ;-)

Bland de billiga vinerna gillade vi Quercecchios saftiga 2008 Rosso di Montalcino, Le Ragoses "typiska" 2009 valpo - och den oväntat fylliga 2005 Libenter Rosso Piceno var ju ett präktigt fynd för dem som handlade till 59 DKK/hel låda. Även för 85 SEK var det förstås en riktig överpresterare. När kommer nollsexan, tro?

2004 Quercecchio Brunello är en fullt mogen lättviktare, men fint njutbar i gammeldags, lite gles stil. Väl värd att prova. S var mycket förtjust.

Vi har också testat aglianicon 2006 Valle del Noce från d'Angelo. Inte illa alls. Vi ska samla ihop oss och skriva nåt om dem när vi provat allihop.

Bland de riktiga höjdarvinerna som förtjänar att läggas i källaren hittar vi Schiavenzas barolo-nollfyror. Medan vi väntar på att de ska mogna kan vi använda oss av Cucco-setet för 685 kr, som kör rakt upp på vår gata när det gäller drickvänlig barolo.

Montevertine är nog rätt unikt i sitt slag.

Patrik - vi har inte tagit hem nollfemman av Toetto. Än i alla fall...

Tomas sa...

Toetto 2004 blev en stor favorit hos mig. Slank med fina tjärpuffar. 2005:an var inte lika direkt tyckte jag, men dagen efter hade den öppnat sig fint och fått mer tryck. Mycket pang för pengarna! (och jag betalade ändå i danska kronor)

Anonym sa...

Allmän fråga om att handla från Carlo. Hur har det funkat för er övriga?

Själv gjorde jag min första beställning tidigare i månaden. Betalade för dryga två veckor sedan. Har inget hört sedan dess....

Finare Vinare sa...

För oss har det gått geschwindt. Efter att den danska banken registrerat betalningen, räkna med fyra-fem dagar.

Ett litet mejl bör lösa dina problem. Carlo svarar snabbare än de flesta ;-)

Anonym sa...

Till anonym: jag upplevde också Carlo som "lite" seg. Väldigt snabba svar fram till säljet, därefter mkt längre svarstider. Lite allmänt rörig också. Men jag hade nog bara otur, nästa alla andra verkar ju ha en annan upplevelse.

/Arvid

Anonym sa...

Från Anonym: Arvid, vi verkar ha samma upplevelse. Fram till sälj tog det inte många minuter till svar (på tre till fyra mejl). Efter det har han bara svarat på ett mejl av flera och i det lovat att återkomma, vilket han inte gjort på ett par dagar....

Anonym sa...

Transaktionen tar ca 3 arbetsdagar. Sen ska ordern packas. DHL ska bokas. Frakten till Sverige tar 3-5 dagar. Nu kanske det är mer ordrar än normalt (troligt). Man får nog räkna med 2 veckor från beställning till man har ordern vid sin dörr ungefär. Man får inget tracking nummer eller bekräftelse på att leveransen är gjord vilket givetvis genererar mer mailarbete för Carlo från undrande kunder. Ska ni be om ett måste det vara DHLs internationella nummer och inte danmarks inrikesnummer för det kan inte spåras i Sverige.

P.

Per J. sa...

Min första och hittills enda leverans från Carlo gick bra. Beställde på torsdagen och förde över pengar så att han hade dem på fredagen. DHL hämtade på torsdagen veckan efter och fredag fm kom vinet fram till mig, dvs det tog en vecka från betalning till leverans. Mitt enda frågetecken är egentligen temperaturen på vinet under själva frakten. Vinet var iskallt när jag fick det och man vill ju inte att det fryser. Jag ska prata med Carlo om det inför nästa omgång, vilket nog blir snart när man läser om alla fina viner han har!

Italienska viner sa...

Jag premiärprovade DHL-leveransen genom att beställa i torsdags (21/10) betala i fredags (22/10) och ha grejorna stående i uterummet när jag kom hem idag (28/10). Toppklass!

/Patrik

Johan sa...

Hjälper inte att be om något tracking-nummer för det får man inte ändå. Carlo bjuder på otroligt bra serive tills man har beställt och betalt, efter det hör man aldrig av honom igen typ... Inte förrän DHL lämnar en avi om ofullbordad leverans.

Lena sa...

Jag har bara goda erfarenheter. Betalade måndag och hade vinerna hos mig i Stockholm på fredagen, samma vecka. Goda viner till bra priser, dessutom. Det får nog bli en omgång till, före nyår och före riktig kyla.

Peter sa...

Hur stort problem är kylan? Hur frakter SB sina viner mellan butikerna då?

P.

weezer sa...

Upplever ungefär samma sak, snabb på mailen fram tills betalning är gjord, sen dröjer det ett tag innan flaskorna ramlar in.

Sen k a n det vara så att vissa kunder får lite bättre och snabbare service än andra då de pushar och skriver om hans viner - vad vet jag :-).

Anonym sa...

Hur funkar det med svenska skatter?

Anonym sa...

Om avsändaren står för leveransen så är det denna som ska hantera skatterna. Alltså ligger det på Carlos axlar, inte kundens.

P.

Anonym sa...

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/allapunktskatter/alkoholskatt/distansforsaljning.4.436232221132e42ec478000973.html

http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/alkohol/privatpersonerskopavbeskattadalkohol.4.436232221132e42ec478000448.html

http://www.tullverket.se/sokordao/a/alkohol/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba928000525.html

P.

Anonym sa...

Länkar funkade visst inget vidare. Markera hela länken och klipp/klistra bara..