torsdag, februari 22, 2007

2004 Tollot-Beaut Savigny Champ-Chevrey


Just nu kommer de röda nollfyrorna från Bourgogne på bred front för beställning. Årgången har fått halvhyfsade vitsord - särskilt uppmärksammad för sina syror och sin transparens - men den anklagas också för grönhet och man får tro att den kommer hamna i skuggan av hypen kring 2005. Eftersom det just nu finns en hel del tillgängligt är det bra läge att jämföra 2004. Först ut är Domaine Tollot-Beauts 2004 Savigny Champ-Chevrey 1er Cru, ett vin vi är nyfikna på då vi gillade 02an stort. Doften har en hel del mulligt rostade fat, kryddor, röda bär, lite blommiga övertoner av ros, viol och anis i en rund och givande hustypisk stil. Smaken är stadig, rätt fyllig med hyfsad strävhet och bra syror. Jämfört med den ypperliga 2002 är frukten aningen mindre intensiv, tanninerna lite grönare och eftersmaken åt det kortare hållet. Men det här är onekligen ändå ett gott vin redan idag. Det vinner lätt mot 2004 Aloxe-Corton från samma producent, den är vi inte lika förtjusta i. Ryggraden finns för några års lagring, här kan det hända bra saker med lite tid.

2004 Savigny Champ-Chevrey Premier Cru Monopole (Domaine Tollot-Beaut, Chorey-les-Beaune, Bourgogne)

2 kommentarer:

Frankofilen sa...

Spännande att läsa era åsikter 2004:an; sist jag var inne på Regeringsgatan såg jag att 2003:an fanns kvar i ansenlig mängd och man blir förstås nyfiken om ni har provat denna och vad ni i sådant fall tyckte?

På ett mer personligt plan har jag har tidigare berömt er mycket läsvärda blog (fast jag då kallade mig Rasteau), berömmet kvarstår i sådan utsträckning att jag inte kunde hålla mig från att omnämna er bland mina egna rudimentära funderingar på webben (frankofilen.blogspot.com)
Keep up the good work, ni har hängivna läsare.

Finare Vinare sa...

Även småbarnsföräldrar på södermalm behöver guldkant på tillvaron. Om de dessutom ger oss beröm tills vi blir röda om öronen är de värda en hel skattkista av vinupplevelser.

Vad gäller 2003 Savigny-les-Beaune: vi har avstått från att prova den. En anställd på Regeringsgatan hade smakat, och enligt hans omdöme var vinet syltigt, kokt och bränt. Men kan man hålla sig bara lite, så släpps snart Domaine Joblots Givry 2005. De bästa någonsin, säger ryktena...

mvh, Finare & Vinare