onsdag, december 30, 2015

Höjdpunkter från 2015
































21 kommentarer:

Henrik sa...

Tack för i år! " flaskor med på årslistan - orsak till en ;-)
Skjuter som vanligt från höften på bildgåtan och säger Molun!

Henrik sa...

... 2 flaskor ...

Finare Vinare sa...

Bra gissat, men inte rätt. Fast du kan få en flaska Molun ändå ;) Gott Nytt!

festvin sa...

Gott nytt år! Hög klass på de fåtaliga blogginläggen i år. Mycket lärorikt att få vara en fluga på väggen vid dessa oerhört initierade samtal. Hoppas ni fortsätter knåpa ihop ett och annat inlägg framöver!

Nick Shay sa...

Instämmer med tidigare talare. Fin kvalitet på de (ovaliga) inlägg ni bjudit på i år. Vågar jag säga: snälla, lägg inte ner och Twitterifiera inte mer nu? Så till tävlingen (är det region, distrikt, druva och producent som gäller?). Även om jag minns vägen upp från Arbois som skogiare så finns det något i det sydliga läget jag känner igen. Så jag svarar Jura, Chanlon, Savagnin och (tar en producent i högen) Domaine Chevassau-Fassenet.

Skaggs sa...

Härliga höjdpunkter, och Talldungens baluns var magisk! Tackar för årets bloggposter och ser fram emot 2016:s!

Anonym sa...

Med föregående talare instämmes: en sån begåvning i prosa bör ej tystna eller tyna bort på instagrammatiska fragment.

Erik E

Finare Vinare sa...

God fortsättning på 2016! Vi sammanfattar gissningarna på Instagram hittills :


Les Varrons (Rotalier, Jura)

Sous Roche (Château-Chalon, Jura)

Mullay-Hofberg (Reil, Mosel)

Les Grandes Teppes (Rotalier, Jura)

En Remont (Fleurie, Beaujolais)

Reynard (Cornas, Rhône)

Geynale (Cornas, Rhône)

Chaillot (Cornas, Rhône)

Brunnenhof Mazzon (Neumarkt, Alto Adige)

Les Ruchets (Cornas, Rhône)

Mosebacke (Stockholm, Sverige)

Goldgrube (Wolf, Mosel)

Stainz (Bad Gams, Steiermark)

Hochrain (Wösendorf, Wachau)

Vers Cras (Pouilly-Fuissé, Maconnais)

Kupp (Ayl, Saar)

Batterieberg (Enkirch, Mosel)

Ellergrub (Enkirch, Mosel)

Gaispfad (Traben, Mosel)

Steffensberg (Enkirch, Mosel)


Men så här långt är det faktiskt ingen som spikat vilket vingårdsläge som syns på sista bilden...

MartinW sa...

Mosel, Riel = langeberg

Finare Vinare sa...

Bra gissning, Martin! Mycket som stämmer bra, men det är inte rätt ;)

För övrigt är Langeberg = gammalt namn på en del av Mullay-Hofberg i Reil. Dessutom namnet på en god utjäst & lågsvavlad riesling från Thorsten Melsheimer!

MartinW sa...

Ajdå, På Spåret i sömnlösheten var ingen bra idé..med risk att vara patetisk drar jag iväg en till straffspark mot okänt mål: :)

Schimbock; Traben-Trarbach.

MartinW sa...

Rester av Mur?! Läget! Terrasseringen! Riesling! Skulle mkt väl kunna vars grannparcel till Guldgrube..

Annars garderar jag med Tre apor/Simrishamn!

Finare Vinare sa...

Martin the Fearless! :)

Schimbock = Trabener Würzgarten. Snyggt västläge. Single pole, check. Rester av mur, check. Men färre synliga terrasser. Det skulle nog också ha synts mer skog i överkant. Ovanför själva vinmarken är det dessutom (ännu mer) tvärbrant - stup är väl rätta ordet. På toppen av klippan finns ruinerna av den franska befästningen Mont Royal, från slutet av 1600-talet. Dessutom en jätterolig och väldigt ambitiöst genomförd klätterpark som era killar nog skulle älska!

Henrik sa...

Om inget annat tvingar jag er att uppdatera litan på gissningar. Jag blir galen.
Gissar alltså ännu en gång på Enkirch vid Mosel, denna gång på Zeppwingert (eller om det nu som jag också sett stavas Zepwingert).

MartinW sa...

Jag ÄR galen!! ;)

Det finns väl strängt taget knappt ngt kvar av Mosel nu? ;)

MartinW sa...

Det här var ju riktigt, riktigt svårt..

..men jag kan inte släppa detta med Mosel, inte heller detta med Riel och Mullay-Hofberg. Det känns rätt (vilket ju bara det högst sannolikt betyder att det är helt fel..)

Så, ändå; efter att ha snubblat vid bankomaten i Kröv (trappsteget!!!), åkt biten till Riel fram och tillbaka, studerat omgivningarna, konstaterat att det inte kan vara där pepparn växer (Pfefferberg!) så faller slutligen min dom mot de två lägena nedströms; Kellerchen eller Schäf. Nu är det strängt taget en gissning som gäller men det här är klurigt,dessa ligger sammansatt; kellerchen är i praktiken en del av schäf och ligger i dess mittsluttning. Så; av ren försiktighet röstar jag på Schäf! Om det skulle var fel röstar jag på Kellerchen! Om det är fel, då dränker jag mig i ett Moselvin ikväll... ;)

Henrik sa...

Vem är inte galen? Jag går inte med på att lämna gåtan olöst, men är också aningen frustrerad då FV för omväxlings skull inte varit övertydliga med lägen och parceller och grejer i posten om Rudolf Trossen. Där framgår det ju egentligen inte exakt vilket läge som ligger var ...
Så här dags i leken tycker jag att jag förtjönar en gardering med X.
Alltså Hubertuslay, Kinheim, Mosel.
Eller om det då är Madonna, Kinheim, Mosel.

Henrik sa...

Ni trodde jag hade gett upp?
Hahahahaha!
Alltså, ny gissning:
Pfarrwingert (Dernau, Ahr).

MartinW sa...

Mayschosser mönchberg (Dernau, ahr)

Finare Vinare sa...

Nu måste vi bara bena ut vad som kommit in på sistens!

1. Det har ju gissats på Mullay-Hofberg minst en gång förut. Eftersom det inte var rätt svar är parcellerna Schäf, Kellerchen och Pfefferberg, som ingår där, förstås inte heller aktuella. Men fjäder i hatten för detaljerade teorier, Martin! Och ta det lugnt med Moselrieslingen :)

2. Sedan har vi Trossens lägen i Kinheim. Madonna är ju en del av Hubertuslay. Vingårdarna i den här byn är inte direkt tvärbranta och därför inte heller terrasserade.

3. Pfarrwingert har genomgått "Flurbereinigung" liksom resten av Dernau, och även om berget mestadels är riktigt brant finns det få eller inga terrasser kvar.

4. Mönchberg är en riktigt vass teori eftersom särskilt de högre branterna och även den tvärbranta mindre delen som ligger utmed floden efter byn Mayschoss har de gamla terrasserna kvar, med hundraåriga oympade stockar.

Fast ingen av gissningarna träffar prick!

MartinW sa...

Nu är det ju så här att en jävla vingård är en vingård och av dessa finns det ungefär lika många av som det finns stjärnor i vår galax.. ;)

Walporzheimer kräuterberg! Där satt den! ;)