Den nya svenska alkoholmarknaden tar form. Efter en omfattande gallupundersökning har Systembolaget beslutat att upphöra med försäljning av rödviner med alkoholstyrka under 14,5%. Det har nämligen visat sig vara den nedre gränsen för vad majoriteten svenskar anser vara acceptabelt. För flaskviner till riktigt festliga tillfällen blir den nya gränsen 15,5%. De två vintyper som klarar de nya stränga reglerna är bag-in-box från nya världen, samt amarone. Det är också de två vintyper som svenska folket genom sina köpvanor entydigt meddelat att man föredrar. Den övre gränsen mot starkvin försvinner. Det ska helt enkelt snurra till lite när man tar ett glas vin. Det är dock viktigt att det finns ett flertal märken att välja på i de två kategorierna. Pressen måste nämligen kunna göra jämförande tester. Dessa är mycket viktiga, dels naturligtvis i marknadsföringssyfte, dels för att utröna om det överhuvudtaget går att finna någon skillnad på de olika märkena. Hur det nu än förhåller sig med den saken - de viktigaste faktorerna inom dryckesförsäljning är alkohol, socker och kryddor. På detta sätt vill vi på Systembolaget bidra till att föra vidare vårt lands stolta glöggtraditioner.
För den minoritet som envisas med att konsumera surt, strävt och torrt vin, finns sedan tidigare tre pittoreska museibutiker och ett antal museiskåp där man kan få en spännande inblick i tiden innan massmarknaden tog över.
måndag, april 16, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Fanstastiskt roligt och mitt i prick! Jag envisas nog med det där sura, sträva, torra.
Håller med...läs min blogg om amaroneälskande svenska farbröder...
Skicka en kommentar