fredag, januari 26, 2007

2004 Castillo Perelada La Garriga Samsó


Samsó är en druva vi varken hört talas om eller smakat för. La Garriga är undervegetationen som hela medelhavsområdet är fullt av. Castillo Perelada är en storproducent, del av en av Kataloniens rikaste koncerner. Man har enorma arealer i DO Empordà-Costa Brava, och dessutom 50 hektar i DO Priorat. Slottet ligger nära franska gränsen i Perelada ungefär i höjd med Cadaques, känt som Salvador Dalis hemvist. Profilen på vinsortimentet är klart internationell, oftast med cabernetdominans, som i deras mest kända vin Gran Claustro.

2004 La Garriga är ett helt originellt vin. Vi blir inte kloka på doften som påminner om en massa saker - ändå är helheten obekant. Doftspår som nypon, drottningsylt, aloe vera, lagerblad, kanel och fatvanilj far förbi. Smaken är ung, mjukt fyllig och rätt god. Faktiskt finns klart tydliga drag av nyponsoppa, och balansen är något för syrafattig för våra gommar, men de 14,5 procenten märks inte något särskilt. Vi trodde nog det skulle vara mer av en smäll på käften. Kul att prova, men bättre kan man i Katalonien, det vet vi av erfarenhet.

2004 La Garriga (Castillo de Perelada Vinos y Cavas, DO Empordá-Costa Brava)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag är långtifrån säker, men kan "samso" vara katalanska för carinena?
Såväl bkwine.com som spanska sajten barcelonavinos säger att la Garriga är gjort på 90% carinena och 10% cab sauvignon. (Ledsen orkar ej leta efter den lilla fnutten som borde vara över det andra n:et i carinena).
Jag har två flaskor i garderoben som jag fått för mig att sitta på ett tag till. Jag köpte flaskorna främst av det skälet att jag spelat golf på Perelada, men då hade jag redan vin nog i lasten för hemfärden, så jag smakade inte ens på någon produkt.
Jag tänkte mig att det skulle likna en priorat med tanke på druvblandningen, men er beskrivning av vinet låter som något helt eljest - nyponsoppa, minsann. Kanske man ska äta något med mandel till?
När jag sliter upp en flaska återkommer jag.
Allt gott

Finare Vinare sa...

Du är på helt rätt spår. Vi kollade i vår Oxford Companion to Wine, och visst är det det den lokala benämningen på carignan / carineña.
Det är ett intressant vin, men enligt oss inte något för källaren eftersom vinet är lite löst i strukturen. Typisk priorat är det ju inte.
Nyponsoppa är förstås ett kodord, men visst hade hade vinet en karaktär åt det hållet. Mandel är ju en av vinets vänner, så varför inte blanda oliver, mandel och nötter, en skvätt spansk olivolja och äta till pata negra, manchego och bröd?
Låt höra när du smakat! Prova en och se om du vill spara den andra...

Anonym sa...

Hmm, pata negra och manchego med lite mandel och olivolja, hmm igen - varför inte?
Jo, jag inbillade mig att "nyponsoppa" var ett kodord, men jag tyckte att just "nyponsoppa" var ett steg längre än de "nypon" jag sett refereras till i bland. Har själv ännu inte riktigt tänkt på nypon i samband med vin.
Anledningen till att jag fick för mig att sitta på den ett tag var att Röttorp, som inte var värst svag för vinet, föreslog 09-16 som lämplig dricktid. Även bkwine verkade vara inne på lagring och carinena med lågt skördeuttag från bra stockar ska tåla några år i källaren.
Flaskvariation?
Hursom, jag sliter upp en la Garriga snart och återkommer.

Finare Vinare sa...

Nypon hittar vi emellanåt i pinot noir. Mest tydligt kommer vi ihåg det i Meerlust PN. Men ibland också i bourgogne... för övrigt vi minns också bland annat att Asylia Rosso från LIbrandi hade sådana drag.
Röttorp är ju de långa lagringstidernas stora förespråkare rent generellt. Inte oss emot. Men just carignan är väl inte berömt som lagringsvin... och låga syror gör oss tveksamma. Några år i källaren är sällan något problem för kvalitetsvin. Men vi kan inte tro att det här vinet är något långt projekt.
Vi är nyfikna på dina intryck!

Anonym sa...

Det tog mig alltså över ett år innan jag till sist provade den här och jag noterar hur man påverkas av förväntningar - det första jag tänker på när jag sticker ner näbben i karaffen är nypon. Inte nyponsoppa, men nypon ...
Annars, jag gillade nog det här mer än vad ni gjorde, men jag håller med om att lite mer syra hade inte gjort ont. Nyponen blandades med garrigue (ingen aloe vera för mig), röda bär först, men även svarta vinbär hostade försynt i ett hörn, viss kryddighet och mjuka men ändå tydliga tanniner. I eftersmaken, precis när jag svalde, kom något lite plommonaktigt, någon lädervanilj, något som påminde om rioja - fast ingen dill. Personlig preferens åsido, jag tror att döma av ert smakprov ändå att den har tjänat på ett år i garderoben, jag tyckte att den höll ihop mer än vad ni gjorde. Däremot, Röttorps rekommendation om 09-16 begriper jag inte. Min sista flaska går garanterat före 2010.
Den dracks till färsk pasta med svamp, lite pinjenötter (istället för mandel), en gnutta vitlök, lite färsk salvia och pecorino, en utmärkt mathcning. Lite pecorino och cashewnötter for after gör/gjorde inte heller ont.

Finare Vinare sa...

Väldigt kul att läsa din ingående beskrivning, Henrik. Det är ingen tvekan om att carignan kan bli riktigt intressant när stockarna är gamla, terroiren är bra och uttaget lågt....

Anonym sa...

Jo, carignan är spännande. Särskilt för en vars första vinbok var Hugh Johnsons vinatlas i 1984 års upplaga (fick den några år senare). Där kapar Johnson carignan totalt och säger att den har en fördel; den stora avkastningen. "Ger väldiga mängder med beskedligt och tråkigt rött vin med låg syra-, extrakt- och tanninhalt".
Och så är det väl säkert när man har yngre stockar, klent urval och halvdan terroir vilket antagligen var fallet 1984 då carignan, enligt Johnson, var Frankrikes vanligaste druva.
Finns för övrigt massor med guldkorn i den boken, hittar ni den på ett antikvariat rekommenderar jag den. Den ger en snabb inblick i hur oerhört mycket som hänt på bara 24 år i vinvärlden.

Anonym sa...

Efter ert Carignan-stim, har ni köpt ett prov-ex av denna i 2005 års upplaga?
Med tanke på att 2005 ska vara en höjdare generellt i Spanien och tydligen särskilt i norra Spanien köpte jag ett ex för att se vad jag tycker. Verkar inte flyga ur hyllorna, så det lär inte vara nån brådska.

Finare Vinare sa...

Det är bra att du påminner oss, Henrik. Vi har fingrat på flaskan ett par gånger men låtit den stå. Vi bör förstås testa. Som du säger, den finns kvar medan annat far ut ur butikerna med oroväckande hastighet....