måndag, januari 29, 2007

2003 Château Pesquié Quintessence


Vi drack det här vinet i somras och uppskattade det en hel del. Fortfarande dröjer sig en del flaskor kvar på systembolagets hyllor. På tallriken har vi ikväll lammfärsbiffar med fetaost, tabouleh, ugnsrostade paprikor, chalottenlök och bönvinägrett - så en syrah från södra rhônedalen känns påkallad. Doften är rik med aningen syltiga björnbär, hallon, lakrits, choklad, nötter (aningen amaretto) och örter. Just denna flaska har lite kolsyra som luftas bort rätt snabbt. Smaken är inte spritig och tung i gumpen trots den heta årgången, istället len och harmonisk, koncentrerad, med bra intensitet och friska syror i behåll. Ett riktigt gott vin från bästa producenten i Côtes de Ventoux, och här betalar man inga överpriser. Den internationella vinpressen öser lovord, inte minst vinadvokaten från Baltimore med 90-92 pinnar. Seamlessly hedonistic and voluptuous. One of the best buys in southern France, you betcha!

2003 Quintessence (Château Pesquié, Mormoiron, Côtes de Ventoux, Rhône)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Torsten!

Träffade Storasyster ikväll, fick en flaska 2003 Quintessence, jag tror inte jag e helt fel ute om jag gissar att du har lagt ett gott ord om detta vin...!?
(som jag dessutom hittar på din blogg:-))

Vad e din uppfattning om lagring av detta vin, tjänar jag på att spara eller skall jag kanske till nästa helg stoppa in Rådjurssteken i ugnen fräsa på kantarellera och förbereda en potatisgratäng?

Ha det bra & tack igen för en bra/larorik/tips på bra vin blog!

Mvh
Kenneth Wennerqist