lördag, december 27, 2008

Årsbästalistan 2008 - Our Wines of the Year


Något vi kommer att minnas för alltid från vinåret 2008 är våra besök hos tre lysande vinpersonligheter: Didier Barral, Jean-Pierre Vanel och Julien Barrot. Särskilt när det gäller vinerna från Domaine La Barroche erbjöd det gångna året unika möjligheter att få snabb överblick. Vi har under bara ett halvårs tid haft tillfälle att prova upp till fyra årgångar av gårdens fyra olika röda cuvéer, plus några vita som inte når marknaden. Totalt handlar det alltså om bortåt tjugo viner, vi har nog aldrig varit med om maken! Och de erbjuder absolut toppklass i stort sett över hela linjen. Årets vin 2008 är inte bara det häftigaste vi druckit i år, titeln är också ett erkännande till ett genombrott som saknar motstycke. Årets vin 2008 alla kategorier är - 2005 Domaine La Barroche Châteauneuf-du-Pape Cuvée Pure .

Att lagra vin innebär i bästa fall att man får vara med om häpnadsväckande förvandlingsnummer. Här vill vi hylla det av våra viner som tydligast illustrerat själva poängen med lagring och dessutom uppnått det mest lyckade resultatet under året. Årets mogna vin var 1997 Fattoria di Felsina Fontalloro Toscana IGT

Det är ju allmänt känt att det görs helt fantastiska merlotviner i bordeaux, men vi kunde aldrig föreställa oss att ett av årets godaste viner skulle vara en italiensk merlot från en av de sämre årgångarna i mannaminne. Kanske lite regn och kyla inte är så tokigt när det gäller merlot i varmare klimat? Mer troligt är det ett stenhårt urval av druvmaterialet som ligger bakom kvaliteten. Det var nog tur att 2002 Redigaffi fick chansen att presentera sig helt incognito, som värdig final på en speciell kväll. Årets överraskning blev 2002 Tua Rita Redigaffi Toscana IGT

Eventuella listmaniker och kalenderbitare får sitt med nedanstående knökade Topp 22 Röda. Endast viner vi druckit i godan ro platsar på listan, alla andra fantastiska viner vi provat under året får ursäkta. Likaså saknas viner som ännu mest utlovar möjligheter inför framtiden, här är drickbarheten en viktig faktor. I år skippar vi poäng och inbördes ordning i listan (den som absolut behöver en siffra klickar på länkarna till Cellartracker och får en tasting note på kuppen). Varje vin har förstås bjudit på en stor och minnesvärd upplevelse. Har vi glömt några får ni påminna oss!

2005 Domaine La Barroche Châteauneuf-du-Pape Cuvée Pure

1997 Fattoria di Felsina Berardenga Fontalloro Toscana IGT

2002 Tua Rita Redigaffi Toscana IGT

2002 Domaine La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Caillerets Clos des 60 Ouvrées

2004 Elio Altare Langhe Nebbiolo Vigna Arborina

2000 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc

2000 Tenuta di Capezzana Ghiaie della Furba Toscana IGT

2000 Poderi Aldo Conterno Langhe Nebbiolo Il Favot

1999 Villa Cafaggio San Martino Toscana IGT

1998 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape Cuvée des Cadettes

2006 Domaine La Barroche Châteauneuf-du-Pape Cuvée Pure

2001 Fontodi Flaccianello della Pieve Colli della Toscana Centrale IGT

1999 Paolo Scavino Barolo Carobric

2004 Domaine La Barroche Châteauneuf-du-Pape Cuvée Pure

1999 Marchesi Mazzei Castello di Fonterutoli Siepi Toscana IGT

1997 Castelgiocondo Brunello di Montalcino Riserva Ripe al Convento

2003 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc

1998 Domaine Jamet Côte-Rôtie

2005 Domaine la Barroche Châteauneuf-du-Pape Cuvée Fiancée

1998 Paul Jaboulet Aîné Hermitage La Chapelle

1997 Conti Constanti Brunello di Montalcino

2003 René Rostaing Puech Chaud Côteaux de Languedoc

2005 Domaine Leon Barral Faugères Cuvée Jadis


Och så våra vita topp 10:

1996 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Auslese

NV Jacques Selosse Champagne Brut Initiale

2005 Georg Breuer Riesling Rauenthaler Nonnenberg Monopol

1996 Duval-Leroy Fleur de Champagne Brut

2005 Domaine Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg

2002 Domaine Jean-Pierre Sève Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes

2002 Fernand Lichtlé et Fils Riesling Grand Cru Goldert

2002 Château Fuissé Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes

2004 Hugel et Fils Riesling Jubilée

1992 von Othegraven Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese



Strax utanför gläfser ett helt koppel underbara viner som inte fick plats! Och så har det blivit dags för årets bildgåta. Den består av fyra delfrågor och vi vill ha rätt svar på alla. Den som först levererar de rätta svaren belönas, precis som förra året, med en flaska av det vin vi utsett till årets bästa.




Vad heter berget/bergen i bakgrunden?
Vad heter byn där bilden är tagen?
Vilken appellation är vi i?
Vad heter restaurangen vars uteservering vi sitter på?

Ok, då kör vi. Lycka till!

ps. Vi har en vinnare. Martin klurade ut gåtan på ett föredomligt sätt. Byn Puyloubier ligger på sydsluttningen av Montagne Sainte-Victoire. Vi hade just besökt Domaine Richeaume. Kolla in restaurangen här.

pps. Nu är vi nyfikna på vilka viner ni tyckte var de bästa i år. Låt höra!

ppps. Och så har vi uppdaterat noteringarna i Cellartracker...

pppps. Just det, en liten kategori till: Årets roligaste film, kanske också den mest uppfinningsrika, var Michel Gondrys Be Kind Rewind. En produkt av djupgående kärlek till filmmediet! Vinner förstås på att ses flera gånger...

73 kommentarer:

  1. Först var jag lite osäker men när jag såg parabolen på taket visst jag direkt! Känns inte fair mot andra tävlande så jag överlämnar flaskan åt de ;-)

    En mycket trevlig topplista i övrigt! 2008 verkar ha varit ett gott år för er!

    SvaraRadera
  2. Oj, vi tänkte inte på parabolen ;-) Storsint av dig att avstå från priset. Ja, gåtan kan tyckas svår men den är långt ifrån omöjlig att gissa. Förutsatt att man börjar med rätt berg och tar det vidare från där...

    SvaraRadera
  3. Gaaaaaaaaaaaaaaaah!
    Jag borde inte skjuta från höften, inte i år igen, men vad gör man?
    Antingen går jag på min första instinkt eller så sitter jag här och sliter mitt hår framför datorn, kartor, vinböcker och hindrar min fru från att nå sömnens rike. Jag skulle förvisso ha roligt natten lång, men inte hon.
    Alltså, jag har tittat på kartor, jag har kollat runt på lite bilder, jag har klurat och jag är inte helt övertygad, men jag går på min första instinkt.
    1) Luberon.
    2) Lagnes.
    3) Coteaux d'Aix-en-Provence.
    4) Mas des Grès.
    Ja, jag satt ju så här förra året också och vill tacka för ett 2008 som ni, precis som jag misstänkte 2007, har bidragit till att göra till mitt bästa vinår nånsin.
    For many more to come!

    SvaraRadera
  4. Fantastisk lista, för övrigt. Alla vinerna har ju framstått som suveräna i era noter, man har mest suttit och sniffat och slickat sig om munnen. Jag har prövat för få av dem för att kunna säga mer än så. Trots att jag gillar listor faller jag också för att ni inte rangordnat inbördes.
    Vad som skulle saknas har jag ingen aning om - Ghiaie della Furba, kanske?
    Jag har själv inte druckit mycket som slår sig in på den här listan, men Clos Fourtet 2001, Langhe Monpra 2000, Bem bi Bre 2003, Don Melchor 2004 och Domaine de Baumard Quartz de Chaume 1999 ligger högt på min lista i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Gaaaaaaaaaaah! Ett skott från höften är alltid snyggt även om det inte träffar fullständigt rätt. Henrik, du förtjänar ett särskilt hederspris för bästa läsare 2008!

    Vi vill gärna tona ner poänghysterin så det är kul att du uppskattar det. Till sist är det ju en fråga om man gillar stilen eller inte. Tack för att du påminde oss om 2000 Ghiaie della Furba, den ska förstås vara med i listan. Vi är nyfikna på dina kandidater, men har ju inte provat dem (i alla fall inte i nämnda årgångar). Det är ingen brist på goda viner om man letar lite...

    SvaraRadera
  6. Vad heter berget/bergen i bakgrunden?
    "La Clape Massif"

    Vad heter byn där bilden är tagen?
    "Nissan-lez-Enserune"

    Vilken appellation är vi i?
    "Languedoc-Rousillon, La Clape"

    Vad heter restaurangen vars uteservering vi sitter på?
    Tyvärr...

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat, Niklas! Vad gäller restaurangen är det bara att klämma till med en gissning. Man kan till exempel använda sig av den här förnämliga guiden:

    http://www.aurestaurant.com/

    SvaraRadera
  8. Tack för ett storartat 2008, bloggen har varit underbar att följa!

    Priset bör gå till Niklas, men jag kan ändå inte låta bli at gissa på restaurangen, so here we go: Kan det vara Le Patio D'Enserune?

    Sneglar också med stor avund på er lista. Kommer inte ens nära - bland egna toppar under 2008 kommer vi ofta tillbaka till 2004 Pure, samt 2004 och 2005 Aalto Ribera del Duero. Känner verkligen igen mig i Frankofilens YSC...

    Mest spännande (och frustrerande med tanke på väntetiden) inköp var förmodligen Bric del Fiasc 2004. Undrar just varifrån suget efter den flaskan kom. Host host...

    SvaraRadera
  9. Hej på er!!!

    Enligt lilla listan dricker ni för lite vita härligheter;)

    Oavsett färg är det en härlig samling godsaker som slunkit ner under året. Och det bästa är väl att kommande år har lika många fantastiska upplevelser väntandes i barmen.

    Ser fram mot fler härliga skriverier....

    Vi höres.

    SvaraRadera
  10. Gissar på Acropole! Satellitbilden indikerar fri sikt mot massivet :-)

    SvaraRadera
  11. Allo, allo..
    Hotel Rezidenze..?

    Detta var en SVÅR blindprovning...
    Men svaret, om nu detta är rätt, är Niklas enligt ovan (kanske får man lukta på korken?)

    /Martin

    SvaraRadera
  12. Hmm, bästa läsare ...
    Jag bär det som en guldmedalj.
    Och apropå glömska, jag har en toppkandidat till min lista som ni garanterat druckit - Pure 2006.
    Hur jag kunde glömma den ...
    Så går det när man skjuter från höften.
    Apropå Vinosapiens kommentar; vad sägs om en kompletterande fem eller tio bästa vita? Gissar att det lär få mitt snålvatten forsa som efter en sipp bättre riesling ...
    Vad gäller YCS så är det en åkomma endast tiden, tålamod och kontinuerliga inköp kan göra något åt. Jag har druckit alltför lite vin från 1900-talet i år och det lär inte ändra på sig kommande år. Men, jag har åtminstone gjort en del inköp, nu återstår tålamodet och tiden - och helst en resa till en ort inom 10-20 mil från Châteauneuf-du-Pape.
    Och grattis Niklas J (och möjligen Martin ...)!

    SvaraRadera
  13. Hej Mårten och tack för alla kommentarer under året. Inför 2004 Bric dël Fiasc drabbas vi alla av YSC, men den som väntar på något gott... ja, och så var det svaret, det blev inte riktigt rätt. Många vinhälsningar även till Sara!

    Vinosapien, det är intressant det du säger. Onekligen är det ju bara två vita som tagit sig in. Kanske är det så att det vi söker i ett vitt vin är något annat än i de röda? Vi använder dem på ett annat sätt också. Det stilla vita vin som gav oss mest att fundera över var nog Zind-Humbrechts 2005 Heimbourg, och så de bästa champagnerna förstås. Fantastiska viner från olika provningar onämnda... Massor av hälsningar till er båda!

    Allô, allô Martin! Quel dommage - ce n'etait pas l'Hôtel Rezidence...

    Niklas, Acropole var inte rätt svar. Förresten, var hittade du satellitbilden som indikerade fri sikt mot massivet, i Google Maps? Vi tycker att det verkar ligga ett annat berg i vägen, rakt söderut, mellan Nissan-lez-Enserune och Massif de la Clape. Ett tjusigt 360-panorama finns annars här:

    http://www.south-france.com/decouverte/laclape.htm

    SvaraRadera
  14. Henrik, du har alldeles rätt, 2006 Pure ska förstås också vara med. Det börjar bli en pinsam obalans till Julien Barrots fördel, killen vet hur man kokar ihop förförande juice...

    De vita förtjänar absolut en extra lista. Det får vi fixa till.

    SvaraRadera
  15. Det verkar vara en svår nöt att knäcka det här. Nåja, Niklas har ju redan löst större delen av gåtan, och antalet restauranger i Nissan-lez-Enserune är ju knappast obegränsat.

    Förutom relativ avsaknad av vita viner kan man även notera att Bordeaux hamnat utanför listan. Är det bristen på drickbarhet som fattas? Kanske kunde 2005 Lascombes ändå ta sig in?

    SvaraRadera
  16. "Brist som fattas" och YSC vs YCS. Hörde jag skriva-kommentar-dyslexi? Jaja, frågan framgår säkert ändå.

    SvaraRadera
  17. Jag gillar listor och den här är både en imponerande och spännande årsbästalista! Jag vill även passa på och tacka för den där fantastiska novemberkvällen - för mig var det årets bästa vinprovning. Tack!
    Gott nytt år på er och keep the good work up!

    SvaraRadera
  18. Mårten, precis som du gissar har vi relativt dåligt med drickmogen bordeaux i den högsta kvalitetsklassen.
    2005 Lascombes får ju skyhöga poäng av Parker, men för oss hamnar den strax utanför listan. Den lider i alla fall inte av att det inte fattas brist på drickbarhet ;-)

    JW, gott nytt och tack för tvättäkta topplistematerial.

    SvaraRadera
  19. Hej F&V,
    Jag googlade fram ett par av restaurangerna och den vägen kom jag in på ngn motsvarighet till gula sidorna. Acropole tycktes ligga så att sikten var god och därav min slutsats :-)

    Får väl ta en ny titt!

    SvaraRadera
  20. Kan inte så mycket om varken vin, geografi eller restauranger i Languedoc... men er års-bästa-lista är lika intressant&inspirerande läsning som alltid! Stort tack för 2008 och alla givande vintips, kan bara önska att ni fortsätter i samma stil 2009!

    SvaraRadera
  21. Tack själv Vintresserad, vi hoppas att vinbloggandet överlever alla förutsägelser om "Stora Bloggdöden".
    Och en förflugen gissning kostar ju inget...

    Förresten, vi har väl inte sagt att saken är klar vad gäller vare sig berg, by, appellation eller restaurang?

    SvaraRadera
  22. Hmm, det gäller alltså att gå till jobbet i natt då - misstänker att regerande tungviktsmästaren le Francophile just nu sitter och jabbar med kartor, vinböcker och bilder för allt vad han är värd.
    Vad gäller Bordeaux, är det inte alltid för lite Bordeaux?

    SvaraRadera
  23. Ok, jag kan inte släppa detta - oavsett hur förutsägbara tv-serier som rullar nu i jul, och trots att min telefon försöker påminna mig om att jag ska jobba i morgon (kan det stämma?).

    Nåja - ett försök till;

    Vad heter berget/bergen i bakgrunden?
    Montagne Sainte-Victoire


    Vad heter byn där bilden är tagen?
    Puyloubier

    Vilken appellation är vi i?
    Côtes-de-Provence

    Vad heter restaurangen vars uteservering vi sitter på?
    Les Sarments


    Sannolikt är jag ute och cyklar. Precis som jag gjorde sist i Provance. Men ett söderläge måste det hursomhelst vara...

    /Martin

    SvaraRadera
  24. Grattis Martin, du har svarat rätt på allt. Väl genomfört deckarjobb! Välkommen att kontakta oss på finarevinare at telia punkt com.

    SvaraRadera
  25. OK, jag vill verkligen instämma i berömmet! Trots att jag helst dricker mogna viner, så är det med största glädje jag läser de trevliga och livsbejakande och framförallt kunniga kommentarerna!
    På julafton blir det alltid helstekt kalkon för då kan man ta en mogen Bourgogne eller Bordeaux, t.ex senast en Haut-Brion -75. Förvånansvärt mild och finlemmad. Vågade en kväll prova ett ungt vin, La Nerthe -98 (cadetten måste sparas), men den kändes inte helt utvecklad...... Största överaskningen av julens viner var en Clement-Pichon -89. Otroligt vin! Fullständigt som en Latour -70...hade det varit blint så hade det varit åt det hållet man gissat..! Och Tollot-Beaut!!! För några veckor sedan tog jag en Aloxe-Corton (bara ett kommunvin alltså !) -1970... oj oj...säger bara det! En mogen härlig bourgogne från en topproducent!!
    Ett ännu godare nytt år!!!

    )kr

    SvaraRadera
  26. Grattis Martin!
    Montagne Saint-Victoire var faktiskt min andra fundering (efter det skott jag sedan avlossade från höften), men jag har bara varit på norrsidan, i byn Vauvenargues. Jag tänkte precis som du, den där bilden är i söderläge och sökte på annan ort ...
    Det var fantastiskt vackert från norrsidan också (och ett härligt helvete att ta sig dit med cykel från byn Vaugines i norr. Vaugines är ytterligare en by som kan rekommenderas om man är i de krokarna).
    I Vauvenargues är Picasso begravd för övrigt, vid ett slott som tydligen fortfarande ägs av familjen. Där är så vackert att det inte är svårt att förstå varför Picasso ville bli kvar.

    SvaraRadera
  27. Jag gillar er lista, mycket smaskens där. Har precis beställt ostronen till nyår, inget krismedvetande här inte. Till Krasse, jag är förvånad över din finlemmadde H. Brion 1975. Dom flesta Brx från 1975 som jag druckit har det varit bra kraft i.
    I övrigt Gott Nytt år till Finare Vinare och tack för ett intressant
    upplagd blogg.

    SvaraRadera
  28. Krasse, det låter inte alls dumt det där - fast rätt tålamodskrävande. Det rör sig om viner som skördades när vi lekte popstjärnor framför hallspegeln. Och nu ska vi alltså ligga på våra Tollot-Beaut Aloxe-Corton tills vi har börjat gå med käpp! Förresten, köpte du dem som nysläppta eller brukar du shoppa loss på auktion?

    Henrik, det får bli ett stopp i Vauvenargues på nästa resa. Uppe i Luberon är ju Lourmarin är annars mysigt om än alltför välbesökt...

    SvaraRadera
  29. Oj,

    Jag är närmast generad över att det långskottet gick i mål.

    Jag tackar ödmjukast,
    Martin.

    F&V: Ni har mail.

    SvaraRadera
  30. Hej o hå!
    Alltså, jag har dels lager från svunna tider, eget köp, från auktioner, privat, resor etc.
    Men senare tid har jag faktiskt lärt att uppskatta vissa unga (bra ) viner från de studiebesök vi gjort hemma hos de stora vinmakarna! Nu har jag försökt att gå i köpstoppsterapi, förrådet svämmar bokstavligen över.... Det har ju varit några år nu med olika utmärkta vinår både här o där och i champagne (1996 ! ). Så jag ägnar en del inlevelse i stället till att läsa..bl.a. er fina blogg!!
    )kr
    PS till Anonym, jovisst -75:orna brukar man känna igen, därför är denna Haut-Brion (samtliga av mina druckna) ovanlig DS

    SvaraRadera
  31. Lourmarin, Bonnieux, Lacoste, Vaugines ...
    När jag hör/ser/skriver/läser dessa namn svirrar det liksom till i knoppen, ungefär som det gjorde för er när ni lämnade in beställningarna till Bordeaux 2005.
    Det är namn med magi i.
    Faktum är att vi hamnade i Vaugines just för att alla hotell i Lourmarin var fullbokade den natten - och då var det ändå början på september. Vi misstänkte då att Peter Mayle hade en del med det att göra.
    Å andra sidan är det en trakt som liksom inte har något behov av PR, kommer man bara väl dit är man hypnotiserad för resten av livet.

    SvaraRadera
  32. -97 Miani Colli Orientali del Friuli Rosso.

    Intaget och avnjutet på vinbar i Sacile. Bäst i år och kanske "best in show" ever.

    En fanastisk smakupplevelse. Ännu en bit kvar till toppen.

    /Martin

    SvaraRadera
  33. Hallå Krasse !!. Jag klunkade i mig min sista 1975 som var Branaire
    Du Cru och den kan jag mer hålla med om var "snäll, men fortfarande vid fullt liv". Jag har aldrig druckit Haut Brion 1975 men deras 1979 har jag däremot provat några gånger och senast i år. Riktigt bra. Jag håller med dig att gamla grejor är oftast mer intressant, men det finns gränser. 1978 Talbot var en gäspning, provad i år, totalt uttorkad. 1985 P. La lande verkar ha problem, vissa flaskor riktigt bra medans andra totalt väck. Har du samma erfarenheter?.

    SvaraRadera
  34. Oj, har det varit tävling jag har missat! Tur det, hade ingen aning om var bilden är tagen annat än södra Frankrike.

    Härlig listläsning för övrigt; jag är barnsligt svag får sådant. Har börjat snickra på min egen i huvudet, det är väldigt trångt om platserna så jag har full förståelse för att den röda topp-20-listan innehåller 21 viner. ;-)

    På tal om saknade härliga flaskor - vad hände med 1998 Jamet? Jag tyckte den var ruskigt god, kanske en noslängd före 1998 La Chapelle...

    SvaraRadera
  35. Tack för sedvanligt noggrann korrektur, Franko! Nej, inget är perfekt, särskilt inte vår Topp 20-lista. Och det är himla trångt om saligheten. Så den får fortsätta ha 21 viner, eller kanske 22, du har rätt i att 1998 Jamet borde platsa. Vi hade helt enkelt glömt den. Otroligt svårt att väga unga knockoutdroppar som Jadis mot mognad som Jamet eller Chapelle. Möjligen skulle Jadis åka ut enbart för att den inte är riktigt drickfärdig än. Den hänger på gärsgårn..

    SvaraRadera
  36. Äh - drickfärdig, schmdrickfärdig. Jag satte upp den på min lista också. Den är ju god och fascinerande som den är nu, eller hur? Och är det tillräckligt gott och intressant platsar det - även om det skulle råka vara bättre om några år. ;-)

    SvaraRadera
  37. Hmm, i så fall har vi fett med problem. Vad gör vi av 2005 Vieux Donjon, 2005 Marquise de la Tourette och alla andra kanonviner från 2005 i rhônedalen som uppenbarligen har klassen men inte bör drickas än. Instämmer förstås i att Jadis är ett av årets absolut mest intressanta viner. Nu har vi värre överbelastning än akuten på midsommarafton, rent godtycke är nog enda utvägen ;-))

    SvaraRadera
  38. Gör som jag och vifta med en luddig x-factor ;-) Godtycke är alla årsbästalistors moder...

    SvaraRadera
  39. Roligt att ha fått bidra med en flaska i er årslista, dela flera andra med er och dela erfarenheten och glädjen av ytterligare andra. Jag tackar för ett år späckat av strålande läsning och önskar ett lika givande 2009.

    SvaraRadera
  40. Stort tack V&F för läsvärdheter, vintips och schyssta listor!!!
    Och för härlig inspiration!!

    Inspirerades att själv ställa ihop lite minnen:

    Årets röda
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Wine=586,864,489,249,1041,971,856,941,841,794&TasteDate=365&Actor=vs2400

    Årets vita
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Wine=1018,451,540,677,828,261,906,403,912,998,622,843,501&TasteDate=365&Actor=vs2400

    Årets sprattel (dricker för lite...)
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?NumRows=20&WineType=3&Year=1998&Actor=vs2400

    Årets sötingar
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Wine=762,742,754&Actor=vs2400

    Årets mat+vin
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Wine=732&Actor=vs2400

    Årets grej (bio-vinernas genombrott i Sverige - urval)
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Wine=980,283,600,841,876,786,1011,476,828&TasteDate=365&Actor=vs2400

    Årets nya druvsort (för mig)
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Color=1&NumRows=20&Grape=242&Actor=vs2400

    Årets vinprovarkväll - du vet nog vilken jag menar...

    Gott nytt år på er önskar vi i Blekinge!!

    SvaraRadera
  41. Ahh Vinosapien, vilka mumsiga noteringar!
    1996 Gruaud-Larose, varför har vi inte den i källaren? Vinet låter helt underbart...

    Och tänk, hela Tyskland 2007 rullar snart upp framför oss. Monzinger Halenberg verkar vara ett givet stopp.

    Nej, inget smakar väl som segerns sötma, kära Sverigemästare ;-) Men även utan att ha vunnit ett endaste dugg vill vi absolut minnas att 1998 Cuvée Winston Churchill var ruggigt bra...

    Vi tillönskar ett 2009 som är ännu ett snäpp godare!

    SvaraRadera
  42. Anders, din Il Favot minglar fortfarande kvar i doft- och smakcentrum. Vi ser tålmodigt fram emot nästa gång. Fortsätt nu att klämma på bebishullet så ses vi när ni har tid...

    Tack för alla suveräna poster under året!

    SvaraRadera
  43. Törs man smyga in ett par viner som inte är av franskt eller italienskt ursprung i debatten?

    Etta hos mig är 2003 Bond Melbury från Bond Estates som skapades som ett sidoprojekt till Harlan Estates när Bill Harlan letat igenom Napa för att hitta de bästa lägena för Cabernet. Något andravin till Harlan är det definitivt inte. Jag har provat Harlan mot Bond vid ett par tillfällen och varje gång hållit Melbury högst. I sanning gudomliga droppar. Extremt välpolerat vin, med en smakflora väldigt få högklassiga Bordeauxer klarar att leverera.

    Årets stora utropstecken var den oväntat bra 2005 Blaxsta Merlot. Efter att ha provat andra svenska viner var förväntan ställd på noll. En Merlot från Flen för närmare 400kr. Hmmm?. Inte är den värd sitt pris, men sanningen är att hade det varit runt 200 hade vi kunnat börja prata om det. Jag tycker det är en fantastisk bedrift.

    Tack för ett gediget bloggande under året. Ni har initierar mången god närkontakt med tidigare okända flaskor under året.

    Det skall dock bli spännande att se om den besvärande brända pälsen i Jadis försvinner med lagringen. 48 timmars luftning förhöjde den bara.....

    Gott Nytt År!!

    SvaraRadera
  44. Tack för en bra blogg, är inne å kollar titt som tätt! Men jag undrar om inte 1997 var en toppårgång i Italien, i alla fall i Toscana och Piedmonte? Fick uppfattningen att ni menar att 97 var en ursel årgång och var överaskade att Fattoria var så bra ...
    Eller har jag missat något? Ni har ju koll!

    SvaraRadera
  45. Hej Anonym! Har vi sagt att 1997 var ursel och var står det i så fall? ;-) Vi har ju haft källaren full av 97:or, och även om det nu bara är de bästa som är kvar har vi en del kvar. Visst finns det viner som åkt berg-och dalbana under åren (1997 Castello di Fonterutoli readily comes to mind). Men nej, den här överraskningen handlar om förvandlingen som 1997 Fontalloro har genomgått under åren! Från en burdus blockbuster till ett ädelt slottsvin, från ren kraft till elegans och komplexitet. Kort sagt, varför lagrar man för? Därför!

    Claes - tack för Bond-tipset! Vi kanske ses när det blir dags att prova d'Armailhac? Du får rapportera om den brända pälsens framfart, vi har inte sett till den än, men visst finns det funky animalier...

    Än en gång - Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  46. Hej Finare Vinare och tack för all härlig läsning under året. Vi har Elio Altare Langhe Rosso Arborina -97 som favvovin från det gångna året. Tyvärr har vi ännu inte provat 04:an som finns med på er topp 20 (eller 22?)-lista för året men det är bara en tidsfråga. Vi ser fram emot att följa er blogg även under 2009!

    SvaraRadera
  47. Hej igen, kanske läste lite slarvigt om årgång 97, men jag tolkar er text som om ni ansåg 97 som en dålig årgång:

    "Det är ju allmänt känt att det görs helt fantastiska merlotviner i bordeaux, men vi kunde aldrig föreställa oss att ett av årets godaste viner skulle vara en italiensk merlot från en av de sämre årgångarna i mannaminne."

    Ber om ursäkt om jag tolkade fel. Som sagt tack för en bra blogg! Och jag ska köpa för att lagra, absolut!

    Birk (glömde visst det i förra inlägget). Gott nytt föresten!

    SvaraRadera
  48. Vinös - tack för underhållande och tänkvärda Wine Awards och alla övriga skriverier under året, inte minst rapporterna från sommarresan. Elio Altares 1997 Langhe Arborina hade inte varit fel att kunna plocka fram ur källaren...

    Aha Birk, nu fattar vi vad du menar! Texten handlar om 2002 Redigaffi (eller det kanske den inte gör?) och 2002 var ju som bekant ett uselt år i Italien...
    Ja, varför inte lägga undan några 2004 Fontalloro till mitten av nästa årtionde. Vi får se vad det ger. Gott Nytt!

    SvaraRadera
  49. aha, nu ser jag, läste visst slarvigt o inte tittade jag på länkarna (då hade jag sett druvsorterna för respektive vin...).

    tack för tipset, har lite dåligt med italienska i vinsamlingen, så varför inte!

    En fråga: har du testat skumpan Legras & Haas blanc de blanc, årgång 1999? Öppnar en snart och för 249 kr hoppas jag på ett fynd... (finns i för beställning på bolaget)

    birk

    SvaraRadera
  50. Hallå igen Birk, nej den har vi inte testat i någon årgång. Det närmaste vi kommer är R & L Legras i lite olika varianter inklusive 1996. Men det är ju tyvärr inte nära nog. Berätta gärna vad du tyckte...

    Nej, nu är det snart dags att kicka igång kvällen med varsitt glas skumpa!

    SvaraRadera
  51. Hej, hoppas nyårsafton blev bra Finare Vinare! Legras & Haas 99 infriade nog mina förväntningar, fin ljus gul färg doft av rostat bröd, nötter, nougat, citrus och äpplen. mognadstonerna var där men har helt klart potential att lagras ytterligare. Det som störde var en grapeskal-bitterhet i eftersmaken (men det kan jag leva med ;). Bubblorna var små med krämig gräddig mousse. Drack också Andre Clouet Grand reserve som inte alls hade samma komplexitet, men har o andra sidan en strålande skarp syra som inte Legras kunde matcha. Legras är absolut prisvärd om än inte ett fynd...(men kul att prova något nytt).

    mvh

    birk

    SvaraRadera
  52. Tyvärr så blev det nog ett eller annat glas skumpa (och en del annat) för mycket för undertecknad under gårdagens kväll.
    Men gott var det. Och fantastiskt kul.
    Möjligen undantaget den där blandningen av Bollinger och Pommac som någon ville lura i mig skulle vara Krug.
    Halvkul var det väl också när kidsen vaknar vid 07:45 som om inget hade hänt (ingen kom i säng för 01:30).

    Idag har jag blindprovat Resorb. Inte illa det heller en dag som denna.

    Gott Nytt År!

    /Martin

    SvaraRadera
  53. Hej igen F&V o God fortsättning på 2009! Med tanke på er pps: för den som vill läsa finns här en lista med lite annan slagsida:
    http://vintresserad.blogspot.com/2009/01/vinupplevelser-2008.html

    Birk: Även vi drack 1999 Legras & Haas igår. Inte dumt alls, men heller inte oförglömligt.

    SvaraRadera
  54. Hej!
    Vet Ni hur man bär sig åt för att vara med på Gambero Rossos Roadshow på Grand Hotel 21 jan 2009.
    Det är fantastiska vinproducenter där..

    /Stefano Forni

    SvaraRadera
  55. Och jag som hade hjärtat i halsgropen en kort stund när jag trodde jag var på rätt berg :-)

    SvaraRadera
  56. Underbart med Krug på Bolly och Pommac! Så billigt och gott. Vad blir det om man tar Champis istället för Pommac?

    Resorb, är inte det en bluff? Hoppas att tillfrisknandet gick bra ändå, Martin. Vi vill ju träffa dig på vinbaren snart...

    Tack för listan Vintresserad, du fyller i våra flagranta bordeauxluckor under året. Lustigt nog, den vi kommer minnas från i år, den som charmade oss mest - är den smarriga och billiga 2000 Ch Tayac. I viss konkurrens med lika fyndiga fronsacen 2000 Ch de La Dauphine...

    Ciao Stefano, visst lockar röda räkan! Biljetter till Gambero Rosso Roadshow säljs via Ticnet. 200 kr + adm.avgift 20 kr.

    Niklas, vi är imponerade av hur rätt och trovärdigt allting såg ut - fast det var fel. Varför gissade ingen på Les Dentelles de Montmirail?

    SvaraRadera
  57. Les Dentelles de Montmirail var det första jag tänkte på men jag läste inte blogginlägget förrän flera dagar efter det att vinnaren redan var klar så det fanns ingen större anledning att gissa. :-)

    /Fredrik

    SvaraRadera
  58. Fast inte tillräckligt trovärdigt för att ni skulle glömma vilket berg det var :-)

    SvaraRadera
  59. (A:) Upptäckte att SB har rea på Tua Rita och då även 2002 Redigaffi. Ni och andra bloggare hissar ju detta rejält, men med tanke på att ni alla drack det vid samma tillfälle (och vilket tillfälle!!!) kan man kanske gissa sig till viss x-faktor?

    Även med 20 procents realisation så betingar ju vinet ett inte obetydligt pris. Slog istället till på några G.Notri till rejäl rabatt och litar till att även detta är lyckat i den annars skrala årgången.

    Finns ju så pass många Redigaffi kvar att jag tror att det tillåter liter betänketid, trots beskrivningar hos er och andra utmärkta grann-bloggare...

    SvaraRadera
  60. Kände mig äntligen i form nog för att ploppa upp en 05 Leon Barral Jadis.
    Den har haft vissa förväntningar på sig, kan man säga.
    Det som snabbt slår mig är att ni har bättre/större associationsförmåga än jag. Doften är underbar, men jag har svårt att sätta fingrarna på vad det är, för här händer det grejer - hela tiden.
    Till sist, när jag skärper koncentrationen, hittar jag körsbär, nypon, tät mineralitet, salmiak och viss merde.
    I munnen fräser syrorna till och jag tänker på äppelmust, gjord på Gravensteiner, det finns järn, körsbär och funk. Herregud vad det händer grejer här. Vilket liv!
    Jag försöker spåra knallpulvret, men det känns mest som salmiak, Jag serverar det aningen svalt och drickbarheten är fantastisk. Till maten - gnocchi med en tät hemgjord tomatsås med gott om vitlök och färska örter - kör syrorna magdans i munnen.
    Jag borde ha köpt fler ...

    SvaraRadera
  61. Härlig rapport, Henrik! Det är svårt att vara oberörd inför det här vinet - snacka om energikick! Vi har lagt undan en låda, kanske får vi möjlighet att bjuda i framtiden...

    Vill du ha något liknande, prova en Sainte Croix Carignan Vin de Table 06. Samma drickbarhet, samma slags energi. Du kommer inte bli besviken...

    Vi är också nyfikna på nya 2006 Faugères från Barral.
    Den kommer tyvärr bara i 12-låda...

    SvaraRadera
  62. Jo, jag är på gång att sortera ut en beställning från Vinik. Det är flera grejer där som lockar, minst sagt.
    I morrn ska man möjligen/troligen köa för Pio Cesare och Clos Des Papes, t ex. I mars kommer Barroche, Bosquet des Papes, la Serra och en flock riesling ...
    Och då försåg jag mig rätt rejält ur februaris godispåse också. Somethings gotta give, som Seinfeld säger.
    Ändå, jag kan ta hälften av en 12-låda från Barral. Hör av er ...

    SvaraRadera
  63. Kul att höra vad du tyckte, Henrik. Som av en händelse har vi Barrals 2005 Faugères i glasen i kväll... röd äppelfrukt, stenar och garrigue. Jättefin!

    Släppet imorgon, ja. Och mars. Och vem vet vilka godbitar man bara måste ha som lanseras runt den 15/3? Mycket vin och lite plånbok just nu. Jag har (som vanligt) inte möjlighet att köa imorgon så det får bli vrakspillror framåt kvällen eller senare i veckan. Tur att det bara handlar om jäst druvjuice ;-)

    Men ett litet antal 2006 Barral kan man väl alltid hitta plats för...

    SvaraRadera
  64. Som av en händelse har vi Barrals 2005 Faugères i glasen ikväll... ;-)

    Tre omhällningar fixade den reduktiva kloakstanken, sen är det fritt fram att njuta av allt det goda i vinet. Vilket vi precis gör!

    Dela en låda 2006 Faugères på tre låter ännu bättre som inledning. Vill någon mer hänga på?

    SvaraRadera
  65. Franko!
    Jo, jag försöker på nåt sätt se det lite ur ditt perspektiv, att det faktiskt inte är någon katastrof om man missar något, för då kan man köpa nåt annat ...
    Nu är dessutom sonen småsjuk, så morgondagens köande ser mycket tveksamt ut.
    Har precis avslutat ett glas Jadis 05 som blev kvar sedan i går. Tyckte att vinet hade satt sig lite nu, fortfarande fantastiskt, men inte fullt lika händelserikt. Däremot, har också prövat Othegraven 1983 i kväll. Doften är terpentin och så markant att jag inte känner mycket annat. Smaken är mer , mild, mogen och raffinerad riesling med mineral, lite dieslad terpentin och viss frukt, men väl syrafattig. Jag har två flaskor kvar och funderar uppriktigt sagt på en retur. Inte för att vinet egentligen var dåligt, men inte heller så omistligt att jag behöver dricka det flera gånger till. Man får inte tillbaka så mycket pengar, men det räcker ju nästan till en barolo av Pio C ...

    SvaraRadera
  66. Precis vårt intryck av 1983 Othegraven! Doften är fantastiskt utvecklad och smaken är som sagt raffinerad men tyvärr på väg utför. Syrorna haltar fram med rullator. Det blev ingen bloggpost den här gången...

    SvaraRadera
  67. Tack för det - då slipper jag fundera på 1983 Othegraven. Några kommentarsrader i en sex veckor gammal post är också en post ;-)

    F&V - ni dricker 2005 Jadis ikväll? Här är det den vanliga Faugèresen som gäller, och där har jag aldrig hittat någon kloak, ej heller ikväll. Pop'n'pour brukar funka bra, fast efter någon knapp timme kickar garriguen in med ännu högre stämma...

    SvaraRadera
  68. Vi dricker samma vin som du!

    Kloaken fanns där, det var det första S påpekade.
    Men som sagt svarar det här vinet väldigt bra på luft...

    SvaraRadera
  69. Intressant. Någon kloak har jag inte hittat i den här cuvéen hittills, däremot en vinägerstickig och klart defekt Jadis som gav pengarna tillbaka.

    Håll med om att det rätt lugnt och skönt i den här gamla tråden? ;-)
    Viss skillnad mot astroturfen dit jag skall härnäst...

    SvaraRadera
  70. Som sagt, lugnt och skönt ...
    Kunde inte ta mig förbi Regeringsgatan, men svängde förbi ett lokalt bolag och bytte mina två Othegraven och beställde en Pio Cesare Barolo.
    Det intressanta var att den SB-anställde sa så här:
    "Bra, då kan jag köpa en av dina Othegraven. Min första var oxiderad åt helvete, men min andra hade en kork med liv kvar och det vinet var fantastiskt. Moget, men ändå fräscht, en stor ton av litchie blandat med petroleum."
    Det lät ju spännande, men jag släppte dem ändå.

    SvaraRadera
  71. Vi hade inte heller tillfälle att köa och satsade istället på ett långskott med några telefonbeställningar vid 10-tiden.

    Vår Othegraven var ju väldigt läcker - om bara syrorna hade varit livligare. Vi har en flaska kvar, hoppas på tur...

    SvaraRadera
  72. Långskottet gick in! Idag fanns både Pios barolo och Clos des Papes att hämta på den lokala butiken. Fantastiskt att det funkar även med så små kvantiteter som 120 flaskor...

    Man kunde annars tänka sig att landets alla svältfödda vinälskare utanför storstadsregionerna skulle hängt på telefonlurarna när chansen erbjöds...

    SvaraRadera
  73. Grattis!
    Jag fick en Pio C på samma sätt, men avstod faktiskt Clos des Papes ... Mycket vin, lite plånbok i dessa dagar.
    Annars verkar det som att de har börjat göra så med vinerna i små upplaga - en del reserveras för beställningar från varudepån. Landsorten ska få chansen är väl tanken ... Mina Vinare har varit duktigt upprörd över allokeringen på Clos des Papes har jag sett - Regeringsgatan lassade på, Malmö blev nästan utan och så tror jag att det fanns över 100 stycken i varudepån.
    Noterade för övrigt att Barrals vanliga Faugères 06 inte går att beställa just nu. Kommit och gått? Inte lanserad ännu?
    Om den går att få tag på så hänger jag gärna på en tredjedels låda - för Franko ville väl också vara med?

    SvaraRadera