onsdag, april 02, 2008

Billig mosel


Enosvezias magasin La Bottiglia landar i brevlådan. Företaget ska byta namn till det geniala "Enjoy". Vinets globalisering och utslätning, någon? Vi bläddrar lite och hittar ett aprilnytt rieslingvin från moseldalen, 2007 Stürz Riesling Kabinett. Säljtexten lyder: " Det är inte längre tillåtet att skilja mellan olika kvaliteter inom ett prädikat utan odlarna har istället valt att särskilja kvalitet genom att använda guldkapsyler för de bästa vinerna". Vilket vi tydligt kan se på bilden: flaskans skruvkork - jovisst är den guldfärgad! Ergo har vi här att göra med ett riktigt toppvin där druvorna "hämtats från de bästa och brantaste vingårdarna i Mittel-Mosel". Det är förstås skrivet för att skapa nyfikenhet, men maken till försåtlig marknadsföringstext får man leta efter. Skäms, Enosvezia!

Vi dukar upp en snabb take-away-sushi och korkar upp ett par svagviner från Mosel. Marknadsundersökningen kan ju faktiskt komma till nytta även för stundande lata sommarkvällar...

2007 Stürz Riesling Kabinett har en ljust gröngul färg och en doft där jästiga, unga pärontoner minglar med noter av ananas och rabarberkräm. Typiska nässlor och bikarbonat berättar om vinets unga ålder. Smaken är snäll och halvtorr, med märkligt låg syra, och helhetsintrycket är tyvärr helt menlöst. Inte alls felaktigt, men totalt ointressant att dricka. Faktiskt tråkigare än vi trott. Tyvärr "Enjoy", det är knappast "Lange Goldkapsel" vi pratar om här...

Vårt referensvin 2005 Dr. H. Thanisch Riesling Kabinett är ljust guldgult och har en mycket tilltalande unken mognadston med honung, källare, petroleum och skiffermineraler med en liten, men märkbar, gnutta Myrr. Den halvtorra smaken har fin syra, bra fruktintensitet och skönt pirr. Med sina honungstoner påminner det om färska jordgubbar som fått marinera i mynta, limeskal och socker eller honung. Eftersmaken bär ut fint. Årgång 2005 visar som vanligt sin klass på olika nivåer. Vinet är med påse utan tvekan värt sin hundralapp - och lite till...

ps. Vi har länge haft ett gott öga till Enosvezia. Men kvällens exempel på marknadsföring är rent av stötande. Vin på beställning endast per sexpack är knappast heller en sexig uppfinning av nya Enjoy... Det finns faktiskt andra importörer som inte tillämpar sexpack ens vid privatimport...

2007 Stürz Riesling Kabinett Mosel-Saar-Ruwer (Enosvezia, Stockholm)

2005 Dr. H. Thanisch Riesling Kabinett Mosel-Saar-Ruwer (Wwe Dr. H. Thanisch, Bernkastel, Mosel)

3 kommentarer:

  1. Vadå, guldfolie som guldfolie, eller? Hästhandlarfasoner...

    Jag hajade också till en smula över Enjoy-reformen. Låter lite som ett bussföretag från Hudiksvall.

    SvaraRadera
  2. Enligt Röttorp verkar Stürz vara framtaget enbart för den svenska marknaden "där man blandar komponenter från olika vinlägen". Låter väl inte så kul kanske, fast Röttorp verkar gilla det. Det är väl med guldkapsel som med beteckningar som Prestige, Vieilles Vignes, Cuvée Speciale och liknande, det är helt upp till producenten och säger i många fall inte ett jota om kvaliteten annat än möjligen i förhållande till andra plonkviner av samma producent.

    SvaraRadera
  3. Inte riktigt sant: "Goldkapsel" och "Lange Goldkapsel" är vedertagna begrepp. Ibland står det Auslese* eller Auslese**. Det är just det lumpna försöket till snålskjuts på dessa nittiosjupoängsviner vi ser rött över...

    SvaraRadera