söndag, december 28, 2014

Årsbästalistan 2014 - Our Wines of the Year


Förlåt, kära läsare. Det har inte blivit värst mycket skrivet på den här adressen under 2014. Men vi har ändå haft mer än tillräckligt att göra. Under året som gått har vi varit med om att arrangera drygt 40 vinprovningar, lett ett tiotal kurskvällar, producerat knappt 60 sidor trebetygsuppsats och 105 flaskor cider samt toppat kakan med en drös Diploma-studier. Och framförallt: haft roliga stunder med nya och gamla vinvänner.

Instagram dök upp som räddaren i nöden - för vi vill ju fortfarande kommunicera om sånt vi upplever - och CellarTracker är och förblir en genial uppfinning som mer än tiodubblat antalet användare sedan vi gick med våren 2007. Twitter kändes mer angeläget häromåret och vinbloggosfären verkar ha tappat momentum. Kanske för att den första generationen tröttnat på formen "en flaska - en post"?

Som sagt - en hel massa provningar. Munskänkarna Stockholm. Några här, fler nästa år.









Vi måste prata om monopolet och restaurangerna. Aldrig har väl avståndet dem emellan varit så stort som nu? Två vitt skilda marknader - en statligt reglerad, och en fri - som rör sig med helt olika skalor och tideräkningar. Systembolaget har missat många tåg - inte minst att det ska vara kul med vin - och lyckas inte längre attrahera entusiasterna. De mer nyfikna privatkunder som fortfarande handlar på bolaget har ett besvärande daterat och statiskt utbud att välja bland.

Krögare, sommelierer och småimportörer har förstås ett starkt argument här. På senare år har det poppat upp allt fler vinhandlare som sällan eller aldrig syns till på bolaget: Vinik, Winetrade, Vin & Natur, Agrell & Hartley, Vinopia, Viniologi, Vinomatik, Bombolles och Buteljholmen, bland andra. Dessutom har danskarna - som ju alltid legat åratal före Sverige - tagit tillfället i akt att etablera sig på den svenska restaurangscenen genom aktörer som Pétillant och Rosforth. Följaktligen är många vinlistor busigare och roligare än någonsin.

Och så bör vi prata om vinskribenter i tryck och digitalt. Vilka är egentligen deras drivkrafter? Varför rapporterar de inte om vad som händer (se ovan)? Är Sverige för litet för en oberoende utgåva i stil med brittiska Noble Rot? Och vem skulle i så fall skriva sånt? Kan man helt enkelt berätta om det man innerst inne uppskattar? Varför fastna i termer av publik, bransch, målgrupper och annonsörer? Gäller det bara pengar, och var går i så fall skamlöshetens gränser? Se till exempel "Boxtoppen" och "Dryckestipset" (ett slags advertorial) som under året lanserades av f.d. BiB-häcklarna på Livets Goda.

Nej, låt oss tänka på roligare saker. Vi vill ju helst att varje flaska ska vara intressant, men en del lyser till slut starkare än andra. Här är några av 2014 års mest minnesvärda viner.


























Och så årets bildgåta:


Vilket land befinner vi oss i?
Vilken vinregion?
Vad heter byn i mitten av bilden?
Vad heter floden till höger om byn?
Vad heter vingårdsläget i förgrunden?

Först in med fem rätta svar vinner en bra pava från trakten.

Gott Nytt År!

24 kommentarer:

  1. Kan ju inte påstå att det är från höften och jag är inte tillräckligt säker för att leka IV och säga att det är löjligt lätt. För få telefonstolpar och fönsterluckor att titta på ...
    Nå jag skjuter fem pilar.
    Tyskland
    Rheinhessen
    Westhofen
    Seebach/Altbach
    Morstein (Eller möjligen Steingrube beroende på hur mycket förgrund vi talar om).
    Gott nytt år!601

    SvaraRadera
  2. Sverige
    Stockholm
    Södermalm
    Pålsundet
    Hornstulls Bodega

    SvaraRadera
  3. Tyskland
    Rheinhessen
    Büdesheim
    Nahe
    Scharlachberg

    SvaraRadera
  4. Duktigt jobbat, Henrik! Rätt land & region i alla fall.

    Martin - jomenvisst befinner vi oss här. Fast inte på bodegan just idag ;)

    Lessrof - helt korrekt! Stiligt, du är nu ensam om att ha vunnit vår bildgåta två gånger. Grattis nu och flaska när vi ses nästa gång...

    Kanske lite lurigt att regionen är Rheinhessen och floden heter Nahe? För längst till höger i bild har vi ju regionen Nahe och ett helt pärlband GG-lägen från producenter som Diel. Scharlachberg är däremot det ena av två GG-lägen i Bingen, och var högt skattat redan när Cyrus Redding skrev sin omtalade bok 1833. Det var också därför Scharlachberg råkade figurera här. Kruger-Rumpf är väl den mest kända producenten idag.

    SvaraRadera
  5. Följer er på Twitter och det tog väl ca 5-10 min att först bildgoogla och sen läsa sig till rätt svar. Svarade förstås inte eftersom det inte är fair play, men tror nog inte jag är ensam om den kunskapen...

    SvaraRadera
  6. Äh, Henrik ska såklart ha minst en halvflaska eftersom han ledde in mig på det här spåret...

    SvaraRadera
  7. Smart "Anonym"!
    Själv var jag korkad nog att leta efter en by med triangulär form nära en mindre flod än Rhen i Rheinhessen efter Henriks tips. Läget fick jag naturligtvis googla.

    SvaraRadera
  8. Anonym - intressant... aldrig testat det förut. Får ha det i åtanke vid valet av nästa års bild. Men kolla på förra årets bildgåta, eller förförra... de hade knappast varit möjliga att knäcka genom att googla bilderna.

    Lessrof - en halvflaska från Westhofen i så fall ;)

    SvaraRadera
  9. Som vanligt då ...
    Inte helt ute och cyklar, men inte tillräcklig koll heller ...
    Snyggt Lessrof!
    Jag slipar på pilarna i mitt koger til nästa år ;-)

    I övrigt då, om någon startar Ädelröta Fanzine anmäler jag intresse för att skriva.
    Känns som om det behövs.

    SvaraRadera
  10. Gott nytt år! Och tack för en hel del spännande läsni g, trots allt

    SvaraRadera
  11. Tack för i år. Tar du upp prenumerationer på fanzinet redan nu ?
    /Ingvar

    SvaraRadera
  12. Vil Ønske jer et Godt NytÅr og håber på at 2015 vil bringe lidt flere skriverier her på bloggen. De er altid gode at læse.
    Flemming

    SvaraRadera
  13. Skål, fanzinistas - ses vid fotokopieringsmaskinen!

    Vinskribenterna igen... inte ovanligt att de agerar som fristående PR-byråer snarare än oberoende press. Häromdagen publicerade Wine-Searcher en Q&A med Francesco Ricasoli, författad av en svensk skribent som vi en gång hade förhoppningar på. Maken till okritiska frågeställningar får man leta efter.

    http://www.wine-searcher.com/m/2014/12/q-a-francesco-ricasoli-count-of-brolio

    SvaraRadera
  14. Men sådär blir det väl gärna när man ska försörja sig på sitt intresse. Rätt vad det är står man där på Finlandsfärjan och lirar "De sista ljuva åren", liksom.

    /Patrik

    SvaraRadera
  15. Poängen är att det faktiskt går att göra nästan samma sak som i den där artikeln, fast med en kritisk hållning och fördjupning (och givetvis utan bonustripp till Gaiole) och då blir det plötsligt intressant att läsa. Se tex samtalet vi hade med Philippe Guigal.

    SvaraRadera
  16. Den allra största poängen med en skribentkår som är kunnig, fristående och har ett kritiskt öga är att i princip alla tjänar på det. Utom möjligen de rena fuskarna. Tyvärr verkar den hukande, ytliga och alldeles för ofta lismande stilen vara ett generellt problem inte bara förbehållen vinvärlden.

    Kan inte påminna mig om att jag haft några större förhoppningar på skribenten ifråga

    SvaraRadera
  17. Kritiskt tänkande, som sagt. Låt oss titta närmare på hur baronen försöker blanda bort korten i följande stycke:

    "Brolio is one of the very few estates in Chianti able to act like a Piemontese grower and make vineyard selections. I don't want to do things for marketing reasons, we work on it seriously. It's a result of a zoning study we did with the Center of Natural Research in Florence and the Center of Research in Agriculture – both top research institutions in Italy. Castello di Brolio is our grand cru, Casalferro is our Merlot vineyard cru, Colledilà is our Sangiovese cru and we are now working on two more Sangiovese crus."

    Brolio har få likheter med en piemontesisk odlare. Skillnaderna är historiska och handlar om olikheter i ägarstrukturen, och om storlek på egendomarna. Piemonte är ett område där mindre bönder fick möjlighet att bli självägande under 1800-tal och tidigt 1900-tal. Chianti har i stora drag en feodal struktur med grevar och baroner som ägare. I Barolo har odlarna talat om enskilda vingårdslägen i minst 250 år - i Chianti finns ingen sådan historia. Brolio odlar 230 hektar och selekterar självklart från hela egendomen snarare än från enskilda lägen i första hand. Namnen Casalferro och Colledilà har, vad vi vet, ingen som helst historisk bäring, utan är lika mycket "crus" som vilken vingård som helst. Castello di Brolio är definitivt ingen grand cru - helt enkelt för att det inte finns något sådant system i Chianti Classico, vare sig officiellt eller inofficiellt. Baronen syftar möjligen på Grand Cru Classé i Bordeaux, med tanke på Brolios uppenbara försök att efterlikna viner därifrån. Men i Bordeaux har ju cru classé inget med växtplatsen att göra, utan är knutet till själva slottets namn. Vilket väl är ungefär så som baronen vill ha det?

    Angående "marketing reasons" - se på Ricasolis senaste PR-kampanj där vem som helst fick hitta på sitt eget låtsasvin, skriva några inställsamma rader och tävla om att bli "ambassadör" åt baronen. Seriöst?

    SvaraRadera
  18. Ingvar - apropå goda exempel... läst den här?

    sophiesglass.com

    SvaraRadera
  19. Ingvar Johansson02 januari, 2015 07:19

    Tack för tipset. Intressant läsning.

    SvaraRadera
  20. Ingvar - hittade posten där vi lanserade Erica Landin som tänkbar ersättare till BGK (se kommentarstråden). Så här i backspegeln kan vi konstatera att de valde en annan väg ;)

    vinare.blogspot.se/2012/03/2008-domaine-du-pegau-cuvee-reservee.html

    Bra diskussion för övrigt.

    "Vi måste prata om... " Läs vad Mattias Kroon skriver om monopolet, restaurangerna och vinskribenterna.

    sydsvenskan.se/kultur--nojen/grattis-systembolaget/

    SvaraRadera
  21. Nu vet ju inte jag hur Wine-Searcher funkar redaktionellt, men varför betala någon som är ansvarig för vinurvalet på lyxjakter för att göra en intervju med en producent. Och om man nu ändå gör det, inte har någon kvalitetskontroll öht.
    Intervjun är totalt intetsägande, inget intressant blir frågat och inget intressant blir svarat. Ja, förutom att Ricasoli har en bakgrund i PR-branschen då - vilket han tycks ha nytta av än i dag ...

    SvaraRadera
  22. Apropå i texten nämnda förkastliga former av marknadsföring som poppat upp under 2014, trillade det idag ner ett riktigt praktexempel av Dryckestipset (advertorial). Notera särskilt det tillgjort bloggliknande, på samma gång svamliga och snirkliga tonfallet:

    "LIVETS GODA OM 2012 TERRA MAZZEI

    Det här är den första årgången huset buteljerat av Terra Mazzei. Och det finns lite saker att begrunda med vinet när man tittar på prislappen. Saker som att man ger vinet en lagringstid i både ståltankar och små franska och amerikanska fat under 6 månader minst, att vingårdarna har en densitet på mellan 4 500- 7 200 rankor per hektar placerade på mellan 80-550 meter över havet. Ja, det är en seriös, ursprungsbesatt lågprisare helt enkelt som inte tar vägen ”vingård-tank-butelj” på så kort tid som möjligt i så stora mängder som möjligt.

    Vi doftar in oss och hittar fint, kryddhintad mörkfrukt, fuktig tobak, rostade toner och finlemmad sälta som ger lite kustkänsla.

    I smaken driver den rena, transparenta frukten på bra med sina körsbärstoner, kryddan drar åt det Chianti-örtiga hållet och spelar väl med i sötman som är generös men där de lätt torra tanninerna stramar åt och vinet bibehåller därmed en elegant stringens med runda, gentila kanter.

    Terra Mazzei 2012 är ett högst vältrimmat och kompetent vinspel som uppträder med pondus och humör i all sin generösa och okomplicerade karaktär liksom sitt skonsamma prisläge. Och visst, det finns en lagringspotential på låt oss säga tre-fyra år till. Men nej, det ska intas nu, för det finns egentligen ingen bra anledning att låta det damma till sig. Med andra ord bör ett antal buteljer av vinet placeras på smash n´grab-hyllan i vinkällaren, där har det en välförtjänt plats!

    88 poäng / Livets Goda

    POÄNGGARANTI
    Det här tipset är en annons från Livets Goda AB som skickas i samarbete med importören The Wineagency. Dryckestipset har godkänts av Livets Goda och har belönats med minst 85 LGP eller motsvarande internationell standard. Det ger dig som köpare en exklusiv smakgaranti. Vi tipsar bara om drycker vi själva tycker om."

    SvaraRadera
  23. Hvis en tar bildet selv og ikke legger det ut på nettet før i bloggposten vil det ikke være mulig å bildgoogle det, men det er jo ikke alltid en har tid at reisa så mye.

    SvaraRadera
  24. Morten - precis, se tidigare års bildgåtor. Nu har vi i alla fall lärt oss något nytt ;)

    SvaraRadera