lördag, mars 18, 2006

1999 Pio Cesare Barbaresco


Kvällens vinkonkurrens blir något alldeles extra: Vi matchar 1999 mot 2000 av Pio Cesares mycket välrenommerade Barbaresco. Flaskorna har fått vila sig några år nu, och vi är mer än nyfikna. Vi dekanterar båda flaskorna för att öppna upp dem ordentligt. Vinet uppför sig ytterst elegant i glaset, slinkigt med fina tårar i kupan, helt genomsiktligt och med en ädelt rubinröd ton, lite ljusare åt kanterna. Doften hos det här vinet är av det slag man aldrig glömmer. Intensivt hallontonad, kryddig med sandelträ, läder, torkade rosor, lite lakrits och tjära. Nebbiolodoft när den är som bäst och går på elegans mer än kraft. Smaken har fantastiska syror och en intensitet som fullständigt exploderar i munnen. Detta är av de bästa viner vi smakat alla kategorier.
Framtiden finns nu - och i många år till. Och vilken tur, det är fortfarande listat i BS. Vi vill starkt tillråda att prioritera ett inköp av Pios 1999 Barbaresco framför andra av livets oväsentligheter.

1999 Barbaresco (Pio Cesare)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gjorde mitt bästa för att lyda ert råd - dock gjorde jag det inte tillräckligt snabbt.
Hoppas innerligt att de som hann före mig till BS njuter - för det hade jag tänkt göra.
Har en ynka flaska 1999 Prunotto Bric Turot - och att döma av den här posten ska jag spara den ett tag till och njuta i fantasin istället för verkligheten.
Gaaaahh!